Πόσοι υποψήφιοι συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις τα τελευταία 15 χρόνια
Σάββατο, 13 Δεκεμβρίου 2025
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2025 οι υποψήφιοι από το Γενικό Λύκειο ήταν 73.941 και εισήχθησαν στα ΑΕΙ και τις Στρατιωτικές, Αστυνομικές κτλ σχολές συνολικά 52.021, ποσοστό 70,35%. Πρόκειται για ένα καλό ποσοστό, ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας. Το ποσοστό επιτυχίας στα ΑΕΙ ήταν από 26,97% το 1979 μέχρι 69,59% το 2007. Ποτέ δεν υπερέβη το 70%. Μόνο το 2010 είχαμε ποσοστό 79,45% και το 2020 ποσοστό 77,23%. Τα πράγματα εξελίσσονται καλά δείχνουν οι αριθμοί, παρά την ύπαρξη της ΕΒΕ. Είναι, όμως, έτσι;
Στον πίνακα βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων που εξετάστηκαν στις Πανελλαδικές κάθε έτους από το Γενικό Λύκειο, το ΕΠΑΛ και τον συνολικό αριθμό των υποψηφίων. Βλέπουμε ακόμη τον αριθμό των παιδιών που γεννήθηκαν 18 χρόνια πριν και τέλος το ποσοστό των παιδιών κάθε χρονιάς που έδιναν Πανελλαδικές εξετάσεις. Μέσα στους υποψηφίους κάθε χρονιάς μετρούνται και οι απόφοιτοι που δίνουν ξανά εξετάσεις, καθώς το Υπουργείο Παιδείας δεν δίνει χωριστά τον αριθμό τους. Βλέπουμε ότι το 2011 ο αριθμός των παιδιών που εξετάστηκαν στις Πανελλαδικές ήταν το 92,19% αυτών που γεννήθηκαν το 1993 (είπαμε ότι συμπεριλαμβάνονται και οι απόφοιτοι). Ο αριθμός αυτός έβαινε μειούμενος καθώς περνούσαν τα χρόνια, αλλά όχι σημαντικά. Το 2021 πρώτη χρονιά εφαρμογής της ΕΒΕ και δεύτερη χρονιά του κορονοϊού εξετάστηκε στις Πανελλαδικές το 88,19% του αριθμού των παιδιών που γεννήθηκαν το 2003. Η πτώση από το 2011 ήταν πολύ μικρή, 4 μονάδες.
Όταν οι αδύνατοι μαθητές είδαν ότι ένας στους τρεις μένει εκτός ΑΕΙ, μη μπορώντας να υποβάλει Μηχανογραφικό, κατάλαβαν ότι δεν έχει νόημα να δώσουν Πανελλαδικές και απλά παραιτούνταν της οποιασδήποτε προσπάθειας. Έτσι το ποσοστό των συμμετεχόντων στις Πανελλαδικές από 88,19% το 2021έπεσε στο 79,19% το 2025, ή είχαμε μείωση κατά 3.455 υποψηφίους μέσα σε μόλις 4 χρόνια, ενώ οι γεννήσεις είχαν αυξηθεί από 104.420 σε 111.926 παιδιά.
Έχουμε, συνεπώς, μία αξιοσημείωτη μείωση του αριθμού των υποψηφίων στις Πανελλαδικές. Η μείωση περιλαμβάνει τους υποψηφίους από το Γενικό Λύκειο και από το ΕΠΑΛ. Έτσι είχαμε μείωση από το 2021 στο 2025 του αριθμού των υποψηφίων από Γενικό Λύκειο κατά 1.494 υποψηφίους και από το ΕΠΑΛ κατά 1.959. Αναλογικά με τον αριθμό των υποψηφίων μεγαλύτερη ήταν η μείωση από το ΕΠΑΛ.
Ίσως να μην ευθύνεται μόνο η ΕΒΕ γι’ αυτή τη μείωση. Μπορεί να συνέβαλε και η παραίτηση που παρατηρήθηκε μετά την πανδημία παγκοσμίως. Το γεγονός, όμως είναι ότι οι συμμετέχοντες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις μειώθηκαν και θα μειώνονται καθώς το δημογραφικό πρόβλημα θα φτάσει μέχρι το Λύκειο, όπου δεν έχει φτάσει ακόμη, αφού τα παιδιά που θα εξεταστούν στις προσεχείς Πανελλαδικές του 2026 έχουν γεννηθεί το 2008. Από το 2011 άρχισε, σταδιακά, να εμφανίζεται το δημογραφικό και θα φτάσει στο Λύκειο από το 2026.
Στο ΕΠΑΛ ο αριθμός των υποψηφίων το 2011 ήταν 13.966 και το 2025 ήταν 14.696. Υπήρξε μια μεγάλη κάμψη μεταξύ 2016 και 2018, όπως βλέπουμε στον πίνακα. Από το 2017 δόθηκε ποσοστό εισαγωγής 5% στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ στις Πολυτεχνικές και Ιατρικές σχολές και 10% στις υπόλοιπες, από 1% που ήταν μέχρι τότε στα Πανεπιστήμια και 20% που ήταν στα ΤΕΙ. Τελικά ο αριθμός των υποψηφίων από ΕΠΑΛ σταθεροποιείται περίπου στους 15.000 υποψηφίους, ενώ το 2025 εισήχθησαν 5.672 υποψήφιοι, ποσοστό επιτυχίας 38,59%.
Τα παιδιά που δεν δίνουν Πανελλαδικές έχουν παραιτηθεί καιρό πριν από το διάβασμα και την προσπάθεια για να μάθουν. Παίρνουν το απολυτήριο Λυκείου χωρίς καμία προσπάθεια, απλά με την παρουσία τους στο σχολείο και, τελικά, χάνουν τον χρόνο τους χωρίς να έχουν μάθει τίποτα, διότι από ένα σημείο και μετά δεν μπορούν να καταλάβουν τι λένε οι καθηγητές τους έχοντας χάσει την επαφή με τα μαθήματα.
Όσοι υποψήφιοι δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις καλό είναι να μην φοιτούν στο Γενικό Λύκειο, διότι με την αποφοίτησή τους, αν μείνουν μόνο με το απολυτήριο Λυκείου, δύσκολα θα βρουν δουλειά εκτός της εστίασης. Αν προτιμήσουν το ΕΠΑΛ θα έχουν και το πτυχίο της ειδικότητας, που θα τους επιτρέπει να φοιτήσουν μόνο ένα χρόνο σε ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) και να έχουν κατάρτιση σε ένα επάγγελμα, που θα κάνει την εύρεση εργασίας ευκολότερη.
Το πρόβλημα είναι ότι οι μαθητές που φοιτούν στην Α Λυκείου δεν μπορούν να γνωρίζουν ότι θα τα παρατήσουν μέχρι την Γ Λυκείου. Αυτό συμβαίνει σταδιακά από χρονιά σε χρονιά. Από την άλλη το ΕΠΑΛ δεν είναι η κατάλληλη διαδρομή για το Πανεπιστήμιο, για πολλούς λόγους, που έχουμε αναλύσει αρκετές φορές στο παρελθόν.
Αν λοιπόν ένας μαθητής σκοπεύει να διεκδικήσει θέση στο Πανεπιστήμιο ή να φοιτήσει σε ένα ιδιωτικό Πανεπιστήμιο ή στο εξωτερικό, η σωστή επιλογή είναι το Γενικό Λύκειο. Αν δεν σκοπεύει να συνεχίσει τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο τότε η σωστή επιλογή είναι το ΕΠΑΛ. Ευτυχώς υπάρχει η δυνατότητα να μεταπηδήσει από τον ένα τύπο Λυκείου στον άλλο στο τέλος της Α Λυκείου. Πρόκειται για μια σημαντική επιλογή, στη ζωή του μαθητή.
Σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Γερμανία και η Ελβετία, δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής τύπου Λυκείου για όλους. Για να πάει ένας μαθητής στο αντίστοιχο του δικού μας Γενικού Λυκείου πρέπει να έχει περάσει ένα βαθμολογικό όριο. Αν δεν το έχει περάσει πάει υποχρεωτικά στην Τεχνική Εκπαίδευση, που βέβαια δεν έχει καμία σχέση με τη δική μας. Οι απόφοιτοι της Τεχνικής Εκπαίδευσης βρίσκουν αξιοπρεπή εργασία και μισθό στη βιομηχανία. Εμείς, ευτυχώς, έχουμε τη δυνατότητα επιλογής, αλλά για κάποιους μαθητές δεν είναι καλή αυτή η ελευθερία διότι κάνουν λάθος επιλογή. Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει να σταματήσει να υπάρχει ελεύθερη επιλογή, αλλά οι αποφάσεις των μαθητών να παίρνονται πιο προσεκτικά.
| Ποσοστό των μαθητών που δίνουν Πανελλαδικές | ||||||
| Έτος | Αριθμός Υποψηφίων Γενικού Λυκείου | Αριθμός υποψηφίων ΕΠΑΛ | Σύνολο | Αριθμός Γεννήσεων 18 χρόνια πριν | έτος γέννησης | Ποσοστό πληθυσμού στις Πανελλαδικές |
| 2025 | 73.941 | 14.696 | 88.637 | 111.926 | 2007 | 79,19% |
| 2024 | 74.847 | 15.569 | 90.416 | 112.042 | 2006 | 80,70% |
| 2023 | 73.220 | 15.350 | 88.570 | 107.545 | 2005 | 82,36% |
| 2022 | 72.012 | 15.138 | 87.150 | 105.655 | 2004 | 82,49% |
| 2021 | 75.435 | 16.655 | 92.090 | 104.420 | 2003 | 88,19% |
| 2020 | 75.608 | 12.951 | 88.559 | 103.569 | 2002 | 85,51% |
| 2019 | 77.052 | 10.560 | 87.612 | 102.282 | 2001 | 85,66% |
| 2018 | 79.326 | 9.524 | 88.850 | 103.274 | 2000 | 86,03% |
| 2017 | 78.725 | 10.707 | 89.432 | 100.894 | 1999 | 88,64% |
| 2016 | 77.328 | 9.411 | 86.739 | 102.038 | 1998 | 85,01% |
| 2015 | 76.402 | 11.490 | 87.892 | 100.718 | 1997 | 87,27% |
| 2014 | 74.470 | 12.012 | 86.482 | 101.795 | 1996 | 84,96% |
| 2013 | 77.024 | 12.362 | 89.386 | 103.763 | 1995 | 86,14% |
| 2012 | 81.878 | 13.941 | 95.819 | 101.799 | 1994 | 94,13% |
| 2011 | 81.986 | 13.966 | 95.952 | 104.081 | 1993 | 92,19% |
| Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης | ||||||



