Πόσα χρήματα ξοδεύουμε στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση;

Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2025

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή

Η οικονομική κρίση μείωσε δραματικά τα κονδύλια για την Εκπαίδευση. Η κρίση πέρασε(;) τα χρήματα παρέμειναν τα ίδια. Δεν επανήλθαν στα προηγούμενα ποσά. Αυτό μας λένε τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, όπως δημοσιεύθηκαν στην έκθεση Education at a glance 2025. Έτσι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στις δαπάνες για την υποχρεωτική Εκπαίδευση. Η κατά κεφαλήν δαπάνη για τους μαθητές της υποχρεωτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι 7.433 δολάρια. Δύο είναι τα προβλήματα με αυτό τον αριθμό. Το πρώτο είναι ότι αποτελεί το 6ο μικρότερο ποσό που ξοδεύεται στις χώρες του ΟΟΣΑ και το 3ο μικρότερο στην Ευρώπη μετά την Ουγγαρία και τη Λετονία. Στα στοιχεία του ΟΟΣΑ δεν περιλαμβάνεται η Βουλγαρία και η Ρουμανία, χώρες με τις οποίες κονταροχτυπιόμαστε για τις τελευταίες θέσεις στους πίνακες της ΕΕ, σε όλες τις κατηγορίες. Λιγότερα χρήματα από εμάς επενδύουν στην Εκπαίδευση το Μεξικό, η Τουρκία, η Χιλή και οι δύο ευρωπαϊκές χώρες που αναφέραμε.

Είναι αλήθεια ότι και πολλά χρήματα να επενδύσεις αν δεν έχεις σχέδιο τα χρήματα δεν πιάνουν τόπο. Κι εμείς ως γνωστόν δεν έχουμε σχέδιο. Αλλά αν δεν δαπανήσεις χρήματα δεν έχεις καμία ελπίδα για το μέλλον. Η Εκπαίδευση χωρίς χρήματα μας οδηγεί στο σημείο που βρισκόμαστε: κτήρια που μένουν ασυντήρητα και καταρρέουν, για παράδειγμα. 431 σχολεία ανακαινίστηκαν φέτος και φυσικά όλοι χαρήκαμε. Αλλά τα σχολεία στην Ελλάδα είναι πάνω από 10.000, συνεπώς η ανακαίνιση των 431 αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό. Μ’ αυτό το ρυθμό θα χρειαστούν 23 χρόνια για να ανακαινιστούν όλα τα σχολεία. Θα έχουμε φτάσει στο μέσον του 21ου αιώνα και κάποια θα έχουν γκρεμιστεί από την έλλειψη συντήρησης, διότι τα ασυντήρητα κτήρια καταρρέουν και φτάνουν στο σημείο να είναι ασύμφορη η ανακατασκευή τους. Βέβαια, η μείωση κατά 30% των γεννήσεων μεταξύ 2010 και 2023 σημαίνει ότι και το 30% των σχολείων θα κλείσουν, οπότε η δαπάνη θα είναι μικρότερη.

Τα κτήρια είναι μόνο μία παράμετρος του προβλήματος. Οι εκπαιδευτικοί και οι μισθοί τους, οι υποδομές, οι υπολογιστές, τα εργαστήρια, η σύνδεση στο internet, για παράδειγμα, κατέστησε αδύνατη την τηλεκπαίδευση από το σχολείο στην πανδημία. Αν δεν λειτουργούσαν οι εκπαιδευτικοί με τα δικά τους μέσα από το σπίτι τους δεν θα υπήρχε καν τηλεκπαίδευση. Πρόκειται για σειρά προβλημάτων που απαιτούν χρήματα για τη λύση τους.

Από την άλλη βλέπεις τα χρήματα που πετιούνται στο πολλαπλό βιβλίο, για παράδειγμα, και λες δεν είναι δυνατόν. Το πολλαπλό βιβλίο είναι μια πολύ καλή ιδέα που φρόντισε το Υπουργείο Παιδείας με τις αποφάσεις του να το τορπιλίσει πριν ακόμη ξεκινήσει. Ο αριθμός των εγκεκριμένων βιβλίων σε κάθε μάθημα μπορεί να είναι απεριόριστος. Το Υπουργείο θα πληρώσει το 50% του κόστους του απεριόριστου αριθμού εγκεκριμένων βιβλίων. Τα βιβλία έχουν τόσο σφιχτές προδιαγραφές που, τελικά, θα είναι ίδια με διαφορετικά χρώματα. Κάθε χρόνο οι εκδότες θα ανταγωνίζονται ποιο βιβλίο θα έχει τις περισσότερες προτιμήσεις των εκπαιδευτικών, διότι θα πληρώνονται σύμφωνα με τον αριθμό των παραγγελιών από τους εκπαιδευτικούς των σχολείων. Θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους για τις παραγγελίες. Αν είναι δυνατόν.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι το 2015 εν μέσω της μεγάλης κρίσης η κατά κεφαλήν δαπάνη ήταν 7.129 δολάρια. Το 2022 ήταν 7.433 δολάρια. Από το 2015 μέχρι το 2022 η αύξηση ήταν 4,26%, αφού έχουμε απαλλαγεί από τα μνημόνια και την επιτήρηση. Κι άλλες χώρες πέρασαν από μνημόνια, αλλά ακολούθησαν διαφορετική πολιτική. Η Πορτογαλία, για παράδειγμα, από 9.711 δολάρια που ξόδευε για κάθε μαθητή της υποχρεωτικής Εκπαίδευσης το 2015, το 2022 ξόδεψε 10.975 δολάρια. Η αύξηση ήταν 9,83%. Το ποσό που ξόδευε ήταν ήδη υψηλό σε σχέση με εμάς. Παρόλα αυτά η αύξηση του ποσού ήταν υπερδιπλάσια της δικής μας. Ο αριθμός των μαθητών και στις δύο χώρες είναι ο ίδιος. Η Πορτογαλία επένδυσε το 2022 στην υποχρεωτική Εκπαίδευση 47,67% περισσότερα χρήματα από εμάς. Ποια χώρα από τις δύο πιστεύετε ότι θα έχει καλύτερο μέλλον;

Ας δούμε και την Ιρλανδία. Μία ακόμη χώρα που ζορίστηκε με τα μνημόνια. Από 9.065 δολάρια το χρόνο το 2015 το 2022 δαπάνησε 11.656 δολάρια. Η αύξηση της επταετίας ήταν 28,58%. Πώς να το συγκρίνεις με το δικό μας 4,26%; Έτσι η Ιρλανδία επένδυσε 56,81% περισσότερα χρήματα από εμάς.

Η Λιθουανία το 2015 επένδυσε 6.195 δολάρια στην Εκπαίδευση και το 2022 επένδυσε 8.736 δολάρια, αύξηση 41,01% κι όχι 4,26% της Ελλάδας. Κάτι ανάλογο με τη Λιθουανία έπρεπε να συμβεί και σε εμάς, αν θέλουμε να προλάβουμε τον κόσμο που τρέχει, διότι στην επόμενη εικοσαετία θα συγκρινόμαστε μόνο με το Μεξικό και την Τουρκία αν συνεχίσουμε έτσι.

Στον πίνακα βλέπουμε τις επενδύσεις των χωρών του ΟΟΣΑ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το Γυμνάσιο το 2015 και το 2022. Πριν από περίπου 25 χρόνια, με την επικείμενη είσοδό μας στην Ευρωζώνη, συγκρινόμαστε με τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Βρετανία (που ήταν μέλος της ΕΕ τότε). Αγκομαχούσαμε να τις φτάσουμε και ελπίζαμε κάποια μέρα στη σύγκλιση. Τώρα συγκρινόμαστε με την Πορτογαλία και την Ιρλανδία και τρομάζουμε με το πόσο πίσω έχουμε μείνει και από αυτές τις χώρες που κάποτε ήταν πιο χαμηλά από εμάς. Όλο αυτό είναι το έργο μας τα τελευταία 25 χρόνια και δεν φταίει κανείς άλλος παρά μόνο εμείς.

Επενδύσεις σε USD στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το Γυμνάσιο
2015 2022
Δαπάνη σε USD Αριθμός Μαθητών Δαπάνες σε  εκ. USD Δαπάνη σε USD Αριθμός Μαθητών Δαπάνες σε  εκ. USD
Αυστρία 16.242 671.225 10.902 16.442 707.324 11.630
Βέλγιο 13.490 1.139.165 15.367 14.815 1.183.205 17.530
Καναδάς 10.249 3.586.037 36.754 12.035 3.758.257 45.231
Χιλή 5.126 1.991.708 10.209 6.207 2.099.167 13.029
Τσεχία 8.185 913.913 7.480 10.573 1.038.978 10.985
Δανία 15.410 677.648 10.443
Εσθονία 7.828 117.990 924 10.840 136.195 1.476
Φινλανδία 13.346 534.990 7.140 13.304 557.895 7.422
Γαλλία 10.838 7.687.718 83.323 11.756 7.726.012 90.825
Γερμανία 11.846 7.360.887 87.195 13.371 7.589.752 101.480
Ελλάδα 7.129 962.378 6.861 7.433 928.504 6.901
Ουγγαρία 5.680 778.376 4.421 6.976 748.765 5.224
Ισλανδία 13.359 43.854 586 16.244 46.966 763
Ιρλανδία 9.065 742.641 6.732 11.656 777.891 9.067
Ιταλία 10.865 4.593.057 49.906 12.485 4.266.098 53.264
Ιαπωνία 9.996 10.094.876 100.913 10.441 9.524.160 99.444
Κορέα 11.557 4.319.751 49.923 18.877 4.035.130 76.172
Λετονία 8.182 173.924 1.423 7.060 182.708 1.290
Λιθουανία 6.195 287.871 1.783 8.735 293.291 2.562
Λουξεμβούργο 24.242 57.849 1.402 25.526 65.757 1.678
Μεξικό 3.093 23.051.116 71.308 2.880 21.449.045 61.775
Ολλανδία 12.149 2.026.339 24.617 14.739 1.905.690 28.087
Νέα Ζηλανδία 7.705 610.395 4.703 9.655 651.627 6.291
Νορβηγία 15.528 618.729 9.608 15.957 638.794 10.194
Πολωνία 7.931 3.455.520 27.406 10.570 3.135.645 33.144
Πορτογαλία 9.711 1.031.813 10.020 10.975 934.614 10.257
Σλοβακία 7.142 460.848 3.291 8.564 512.099 4.386
Σλοβενία 10.907 170.429 1.859 12.244 198.244 2.427
Ισπανία 9.081 4.503.762 40.897 10.133 4.545.351 46.059
Σουηδία 13.398 1.063.820 14.253 14.451 1.211.676 17.510
Τουρκία 3.734 10.628.228 39.683 3.360 10.926.576 36.711
Ηνωμένο Βασίλειο 13.495 7.235.946 97.650 13.767 7.513.953 103.444
ΗΠΑ 13.048 37.334.506 487.147
Πηγή: ΟΟΣΑ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/2008490/posa-chrimata-xodeyoyme-stin-ypochreotiki-ekpaideysi/