Από το ΕΠΑΛ στο Πολυτεχνείο και την Ιατρική

Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2023

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή

Η πρόσβαση από την Τεχνική Εκπαίδευση στα ΑΕΙ έχει περάσει από διάφορα στάδια στο πέρασμα των χρόνων. Από το 2000 μέχρι το 2016 επιτρεπόταν η πρόσβαση μόνο στα τότε ΤΕΙ με ειδικό ποσοστό θέσεων 20%. Το 2017 δόθηκε ποσοστό 1% στα Πανεπιστήμια για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, που έγινε αργότερα 5% των θέσεων στα Πολυτεχνεία και τις Ιατρικές και 10% για τις υπόλοιπες σχολές. Αυτό έγινε μετά το σχεδιασμό του ΕΠΑΛ (τον καθορισμό του τι διδάσκεται και σε ποιο βάθος) και εκεί ξεκινά το πρόβλημα.

Η λογική της απόφασης εισαγωγής μαθητών του ΕΠΑΛ στο Πανεπιστήμιο λέει ότι δεν πρέπει να υπάρχουν αποκλεισμοί, τα δύο απολυτήρια Λυκείου είναι ισότιμα και όλοι πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες. Είναι πολύ σωστά όλα αυτά˙ καμία αντίρρηση. Το πρόβλημα δημιουργείται μετά την εισαγωγή των μαθητών του ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια, όταν διαπιστώνουν ότι απλά δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τις σπουδές και εγκαταλείπουν γρήγορα την προσπάθεια φοίτησης. Αυτό συμβαίνει διότι τα μαθήματα που εξετάζονται οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ δεν έχουν καμία σχέση με τα προγράμματα σπουδών του 1ου έτους των σχολών. Στους πίνακες βλέπουμε τα εξεταζόμενα μαθήματα από Γενικό Λύκειο και από ΕΠΑΛ για την εισαγωγή στα τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Ιατρικής. Βλέπουμε επίσης το πρόγραμμα σπουδών του 1ου έτους αυτών των δύο τμημάτων στην Αθήνα.

Για τους υποψηφίους από το Γενικό Λύκειο υπάρχει αντιστοιχία ανάμεσα στα εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλαδικές και τα μαθήματα του 1ου έτους. Η μετάβαση είναι εφικτή αν και αυτή έχει προβλήματα ασυνέχειας που πρέπει να λυθούν. Επειδή η εισαγωγή στα ΑΕΙ μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι δουλειά της Μέσης Εκπαίδευσης υπάρχει χάσμα ανάμεσα στην ύλη που εξετάζεται στις Πανελλαδικές και σε αυτή που απαιτείται για την απρόσκοπτη παρακολούθηση των σπουδών του 1ου έτους. Για να το πούμε απλά: οι υποψήφιοι για το Πολυτεχνείο μαθαίνουν πολύ λίγα από τα αντικείμενα των Μαθηματικών και αυτά που μαθαίνουν διανθίζονται με ασκήσεις που εξετάζουν τεχνικές και τρικ και όχι τη Μαθηματική σκέψη. Θα έπρεπε να διδάσκονται περισσότερα σε μικρότερο βάθος.

Για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑΛ η κατάσταση είναι τραγική. Τα Μαθηματικά στα οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ διδάσκονται από ένα βιβλίο που γράφτηκε πριν 23 χρόνια, τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας του Γενικού Λυκείου, που σκοπό είχε να μαθαίνουν όλοι οι μαθητές στοιχειώδη πράγματα των Μαθηματικών, όπως να διαβάζουν ένα διάγραμμα Στατιστικής και να υπολογίζουν ένα μέσο όρο και να μπορούν να καταλάβουν τι είναι η μέγιστη τιμή μιας συνάρτησης και να την υπολογίζουν. Εξετάζονταν σ’ αυτό το μάθημα όλοι οι μαθητές, όλων των κατευθύνσεων όταν τα εξεταζόμενα μαθήματα ήταν όλα τα διδασκόμενα στη Γ Λυκείου, ακόμη και οι μαθητές της Θεωρητικής κατεύθυνσης. Όσοι επιθυμούσαν να φοιτήσουν στα Πολυτεχνεία εξετάζονταν και στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι είναι αδύνατο να παρακολουθήσουν σπουδές στο Πολυτεχνείο οι μαθητές που προέρχονται από τα ΕΠΑΛ με εφόδιο τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας.

Όταν αυξήθηκε ο αριθμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια από 1% σε 5% οι βάσεις στις περιζήτητες σχολές έπεσαν πολύ. Η βάση της Ιατρικής Αθήνας ήταν το 2018 18.775 για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ και 19.029 για τους υποψηφίους του Γενικού Λυκείου. Με δεδομένο ότι τα εξεταζόμενα μαθήματα από ΕΠΑΛ ήταν πολύ πιο εύκολα, πολλοί πίστεψαν ότι αυτή είναι η ευκαιρία να εισαχθούν στην Ιατρική χωρίς μεγάλο κόπο. Υπήρξε, λοιπόν, μία μετακίνηση από το Γενικό Λύκειο στα ΕΠΑΛ καλών μαθητών που στόχευαν στην Ιατρική. Οι θέσεις, όμως, είναι λίγες και έτσι το 2022 η βάση εκτοξεύτηκε στα 19.620 μόρια, όταν η βάση του Γενικού ήταν 18.800 μόρια. Αυτό σημαίνει ότι ο υποψήφιος από ΕΠΑΛ που έγραψε 18 στα Νέα Ελληνικά και 20 στα άλλα τρία μαθήματα έμεινε εκτός Ιατρικής Αθήνας, διότι έπρεπε να γράψει τουλάχιστον 18,1 στα Νέα Ελληνικά και 20 στρογγυλό στα άλλα τρία μαθήματα. Όσο εύκολα και αν είναι αυτά τα μαθήματα είναι εξαιρετικά δύσκολο να έχει κάποιος τη βεβαιότητα ότι θα γράψει πάνω από 18,1 στα Νέα Ελληνικά. Πράγματι πάνω από 18 έγραψαν μόλις 121 υποψήφιοι από τους 14.484 που εξετάστηκαν στο μάθημα.

Η πρόσβαση από τα ΕΠΑΛ στις περιζήτητες και απαιτητικές σχολές είναι, λοιπόν, προβληματική και διότι είναι πια πολύ δύσκολη και διότι οι υποψήφιοι δεν έχουν το γνωστικό υπόβαθρο για να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους.

Αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να γίνει είναι να διατηρηθεί η πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια σε ποσοστό 1%, διότι δεν πρέπει να υπάρχουν απαγορεύσεις, αλλά, από την άλλη, πρέπει να αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Πρέπει δηλαδή να επιτρέπεται σε ένα παιδί που κατάλαβε ότι έκανε λάθος επιλογή να μπορεί να πάει στο Πανεπιστήμιο. Δεν πρέπει, όμως, να αποτελεί κύριο δρόμο διότι τα ΕΠΑΛ δεν σχεδιάστηκαν γι’ αυτό, αλλά για να παρέχουν Επαγγελματική Εκπαίδευση, όπως λέει ο τίτλος τους.

Εξεταζόμενα Μαθήματα από ΓΕΛ
Για Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς ΕΜΠ Για Ιατρική
Νέα Ελληνική Γλώσσα Νέα Ελληνική Γλώσσα
Φυσική Φυσική
Χημεία Χημεία
Μαθηματικά Βιολογία
Εξεταζόμενα Μαθήματα από ΕΠΑΛ
Για Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς ΕΜΠ Για Ιατρική
Νέα Ελληνικά Νέα Ελληνικά
Μαθηματικά (Γενικής Παιδείας του Γενικού Λυκείου) Μαθηματικά (Γενικής Παιδείας του Γενικού Λυκείου)
Ηλεκτροτεχνία 2 Ανατομία – Φυσιολογία ΙΙ
Ηλεκτρικές Μηχανές Υγιεινή
Πρόγραμμα Σπουδών 1ου έτους Ιατρικής Αθηνών
Α Εξάμηνο Β Εξάμηνο
Βιολογία Ι Βιολογία ΙΙ - Γενετική
Επιστημολογία, Ιστορία και Ηθική της Ιατρικής Νευροανατομική & Νευροφυσιολογία
Ιατρική Χημεία Βιολογική Χημεία Ι
Ιατρική Φυσική Ιστολογία Εμβρυολογία Ι
Ιατρική Στατιστική Μάθημα Επιλογής
Μάθημα Επιλογής  
Πρόγραμμα Σπουδών 1ου έτους των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ ΕΜΠ
Α Εξάμηνο Β Εξάμηνο
Γραμμική Άλγεβρα Ανάλυση Γραμμικών Κυκλωμάτων
Λογική Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων Διαφορικές Εξισώσεις
Μαθηματική Ανάλυση (Συναρτήσεις μιας Μεταβλητής) Δομή και Ηλεκτρικές Ιδιότητες Υλικών
Προγραμματισμός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Μαθηματική Ανάλυση (Συναρτήσεις πολλών Μεταβλητών – Διανυσματική Ανάλυση)
Φυσική Ι (Μηχανική) Προγραμματιστικές Τεχνικές
2 μαθήματα επιλογής 2 μαθήματα επιλογής

https://www.naftemporiki.gr/society/1435253/apo-to-epal-sto-polytechneio-kai-tin-iatriki/