Προς τους πανεπιστημιακούς μας δασκάλους

Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2021

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή

Με τροπολογία που κατατέθηκε και ψηφίστηκε από τη Βουλή δίνεται η δυνατότητα, μόνο για φέτος, στα τμήματα των ΑΕΙ να αλλάξουν τους συντελεστές της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) μέχρι την 1η Νοεμβρίου. Βάσει του νόμου η προθεσμία λήγει στις 31/8. Δίνεται η δίμηνη παράταση, ώστε να μελετήσουν οι πανεπιστημιακοί μας δάσκαλοι την κατάσταση που διαμορφώθηκε και να αναθεωρήσουν, αν πιστεύουν ότι είναι απαραίτητο.

Το Υπουργείο Παιδείας θεώρησε ότι οι παρενέργειες που παρουσίασε το σύστημα με την ΕΒΕ οφείλονται σε λάθος αποφάσεις που πήραν κάποια τμήματα. Το ίδιο το Υπουργείο πιστεύει ότι τα έκανε όλα σωστά. Το Υπουργείο Παιδείας είναι αυτό που διοργανώνει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και έχει την ευθύνη της επιλογής των φοιτητών. Η ΕΒΕ δημιούργησε αδικίες. Η άρνηση του Υπουργείου να τις διορθώσει και η μεταβίβαση της ευθύνης για τις αδικίες στα τμήματα μας αναγκάζει να απευθυνθούμε στους Πανεπιστημιακούς μας δασκάλους.

Το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι δίνοντας τη δυνατότητα στα τμήματα να ορίσουν το συντελεστή της ΕΒΕ και τους συντελεστές βαρύτητας δίνει αυτονομία στα πανεπιστήμια. Πρόκειται για στάχτη στα μάτια. Ας δούμε γιατί:

1. Τα τμήματα δεν έχουν τη δυνατότητα να ορίσουν τον αριθμό των φοιτητών που θα φοιτήσουν. Ζητούν 100 φοιτητές, για παράδειγμα, και παίρνουν 200.

2. Δεν έχουν τη δυνατότητα να ορίσουν τα εξεταζόμενα μαθήματα

3. Δεν έχουν τη δυνατότητα να ορίσουν την εξεταστέα ύλη.

Ας δούμε τι τους έδωσε το Υπουργείο Παιδείας.

Τους έδωσε τη δυνατότητα να ορίζουν τον συντελεστή που καθορίζει τον ελάχιστο μέσο όρο, που κρίνουν ότι πρέπει να έχουν οι φοιτητές τους για να είναι ικανοί να αντεπεξέλθουν στις σπουδές τους. Δεν μπορούν, όμως, να ορίσουν όποιο συντελεστή θέλουν, αλλά πρέπει να είναι μεταξύ 0,8 και 1,2 για τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού και μεταξύ 0,7 και 1,1 για τα ειδικά μαθήματα.

Τους έδωσε ακόμη τη δυνατότητα να ορίζουν τους δικούς τους συντελεστές βαρύτητας για κάθε μάθημα, αλλά αυτό αφορά μόνο στο 20% των μορίων του υποψηφίου. Το υπόλοιπο 80% είναι προκαθορισμένο. Νέες αδικίες θα προκύψουν με τις κοινές σχολές· τις σχολές, δηλαδή, που ανήκουν σε περισσότερα από ένα πεδία.

Το αυθαίρετο της ΕΒΕ φαίνεται αμέσως. Άλλο εύρος συντελεστών για τα μαθήματα προσανατολισμού, άλλο για τα ειδικά μαθήματα. Η επιλογή του συντελεστή λειτουργεί επηρεάζοντας τα ομοειδή μεταξύ τους τμήματα, όπως αποδείχθηκε στις φετινές Πανελλαδικές. Κάποια τμήματα μπορούσαν να τα δηλώσουν οι υποψήφιοι ενώ τα αντίστοιχά τους όχι. Δηλαδή ο υποψήφιος που είχε μέσο όρο 14,3 θεωρείτο ικανός να σπουδάσει Μαθηματικά σε όποιο Πανεπιστήμιο θέλει εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Υποψήφιος που έγραψε (πραγματικοί βαθμοί) Γλώσσα 14,5, Μαθηματικά 16,9, Χημεία 15 και Φυσική 10,6 δεν θεωρείται ικανός να σπουδάσει Μαθηματικά στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη γιατί ο μέσος όρος του είναι 14,3, ενώ τα δύο αυτά τμήματα επέλεξαν το 14,38. Ο συγκεκριμένος υποψήφιος δεν είχε δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης, κρινόμενος ακατάλληλος, έχοντας γράψει Μαθηματικά 16,9. Να σημειώσουμε ότι η Φυσική και η Χημεία δεν μπορεί να αποτελούν κριτήριο εισαγωγής στο τμήμα Μαθηματικών, αφού δεν θα τα ξαναδεί ποτέ ο φοιτητής στη διάρκεια των σπουδών του. Αποκλείστηκε, λοιπόν, λόγω του βαθμού της Φυσικής και στο τμήμα έμειναν 22 κενές θέσεις. Δηλαδή αν ο υποψήφιος είχε περάσει το μέσο όρο που μετρά άσχετα πράγματα με τις σπουδές του στο τμήμα Μαθηματικών θα είχε εισαχθεί.

Το πρόβλημα αναγνώρισε και η 3η σύνοδος των προέδρων των Τμημάτων Μαθηματικών, που διαπίστωσε ότι η ΕΒΕ σε πολλές περιπτώσεις δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα επιλύει και προτείνει τη χαλάρωση των συντελεστών, δηλαδή μείωση των συντελεστών κάτω από το 0,8. Προφανώς θα περιμένουμε να ορίσουν όλα τα Τμήματα Μαθηματικών ΕΒΕ το 0,8, που είναι το κατώτατο που μπορούν.

Πολλά περισσότερα προβλήματα δημιουργήθηκαν στις σχολές Αρχιτεκτονικής, λόγω του ότι υπήρχαν τρεις ΕΒΕ σε κάθε σχολή. Η ΕΒΕ του τμήματος, η ΕΒΕ του ελεύθερου σχεδίου και η ΕΒΕ του γραμμικού σχεδίου. Όποιος έχανε μία από τις τρεις ΕΒΕ αποκλειόταν.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που δημιούργησαν οι διαφορετικοί συντελεστές ΕΒΕ στους υποψηφίους ήταν ότι όσοι υποψήφιοι βρίσκονταν μεταξύ 8,27 και 14,54 δεν είχαν δικαίωμα να δηλώσουν όποιο τμήμα ήθελαν, αλλά μόνο όσα υπερκάλυπταν την ΕΒΕ. Δεν πρόκειται για μαθητές του 3, του 4 ή του 7. Αυτό είναι άδικο και αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα με την ΕΒΕ.

Το 2022 θα έχει κάθε υποψήφιος διαφορετικά μόρια για κάθε τμήμα, θα έχει περιορισμένο αριθμό τμημάτων που θα μπορεί να δηλώσει (μέχρι το πολύ το 10% των τμημάτων) και το κάθε τμήμα θα έχει διαφορετική ΕΒΕ. Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού θα είναι μία εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία.

Απευθύνω έκκληση στους πανεπιστημιακούς μας δασκάλους, να θέσουν τον ελάχιστο δυνατό συντελεστή ΕΒΕ. Το 0,8 για τα μαθήματα προσανατολισμού και το 0,7 για τα ειδικά μαθήματα. Έτσι θα αποκλείσουν τους υποψηφίους που έχουν μέσο όρο κάτω από 8, αλλά δεν θα αδικήσουν τους υποψηφίους μεταξύ 8 και 14,5, που είναι ένας στους τρεις και είχαν φέτος περιορισμένη πρόσβαση στο Μηχανογραφικό. Γιατί το νόημα της ΕΒΕ είναι να αποκλείει τους υποψηφίους του 3, του 4 και του 5 από τα ΑΕΙ, όπως διακηρύσσει το Υπουργείο Παιδείας και όπως είναι το σωστό και όχι τους υποψηφίους με 13 και 14.

https://www.naftemporiki.gr/opinion/1187485/pros-tous-panepistimiakous-mas-daskalous/