Χιλιάδες συντελεστές βαρύτητας για τα μόρια των υποψηφίων
Σάββατο, 21 Αυγούστου 2021 Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 καθιερώνονται οι διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας των εξεταζομένων μαθημάτων για κάθε τμήμα, που καθορίζονται από το ίδιο το τμήμα, με ελάχιστο συντελεστή κάθε μαθήματος το 20%. Αυτό σημαίνει ότι για τα 4 μαθήματα το 80% του συνολικού αριθμού των μορίων καθορίζεται από το ελάχιστο 20% για κάθε μάθημα και μένει ένα 20% ακόμη (μέχρι το 100%) που καθορίζουν τα τμήματα. Μέχρι τώρα αυτό το επιπλέον 20% καθοριζόταν από τα δύο μαθήματα βαρύτητας κάθε πεδίου. Από το 2022 και μετά θα καθορίζεται από το κάθε τμήμα, που θα μπορεί να το μοιράζει με όποιο τρόπο θέλει στα 4 μαθήματα του Πεδίου. Σκοπός να ενισχυθεί η δυνατότητα των τμημάτων να ορίζουν ποια μαθήματα θεωρούν πιο σημαντικά. Ακούγεται καλό, ας δούμε αν είναι έτσι.
Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας οι συντελεστές βαρύτητας για τον υπολογισμό μορίων από το 2022 των στρατιωτικών σχολών για τα ΕΠΑΛ, του Γενικού Λυκείου είχαν ανακοινωθεί στα τέλη Μαΐου. Για την ακρίβεια πρόκειται για τις σχολές που είναι συναρμόδια και άλλα Υπουργεία. Τους συντελεστές των υπολοίπων τμημάτων, αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, θα ανακοινώσει στο προσεχές μέλλον το Υπουργείο Παιδείας. Οι συντελεστές βαρύτητας είναι διαφορετικοί για κάθε τμήμα. Για τα τμήματα που είναι κοινά σε περισσότερα από ένα πεδία για το Γενικό Λύκειο ή τομείς για τα ΕΠΑΛ, οι συντελεστές είναι διαφορετικοί για κάθε πεδίο και κάθε τομέα. Έτσι για τη σχολή Λιμενοφυλάκων, για παράδειγμα, που ανήκει και στα 4 Επιστημονικά Πεδία και στις κοινές σχολές των ΕΠΑΛ χρειαζόμαστε 4 συντελεστές για κάθε ένα από τα 4 Πεδία του Γενικού Λυκείου, δηλαδή 16 και 4 συντελεστές για κάθε ένα από τους 9 τομείς των ΕΠΑΛ, δηλαδή 36. Συνολικά, λοιπόν, για να υπολογίσουμε τα μόριά ενός υποψηφίου για τη σχολή Λιμενοφυλάκων πρέπει να γνωρίζουμε 52 συντελεστές (9+36). Αυτοί οι συντελεστές είναι απαραίτητοι για να προσδιορίσουμε το 20% των μορίων του υποψηφίου. Για να υπολογίσουμε τα μόρια ενός υποψηφίου για τη σχολή των πυροσβεστών χρειαζόμαστε άλλους 52 συντελεστές και πάει λέγοντας. Τον αριθμό των συντελεστών που χρειάζονται για να μπορούμε να υπολογίσουμε τα μόρια οποιουδήποτε υποψηφίου βλέπουμε στον πίνακα· χρειαζόμαστε 2832 συντελεστές για το Γενικό Λύκειο και 2880 για το ΕΠΑΛ. Συνολικά χρειαζόμαστε 5712 συντελεστές.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι ποιο είναι το όφελος. Σίγουρα είναι καλύτερα τα τμήματα να αποφασίζουν ποια μαθήματα θεωρούν σημαντικότερα για τις σπουδές στο τμήμα, από τον αυθαίρετο ορισμό δύο μαθημάτων για κάθε πεδίο. Το αντίτιμο, όμως, για αυτή τη βελτίωση είναι πολύ μεγάλο. Κατ’ αρχάς η πολυπλοκότητα του συστήματος αυξάνεται κατακόρυφα και ένας υποψήφιος δεν μπορεί να υπολογίσει μόνος του τα μόριά του, αφού πρέπει να συμβουλευτεί τους πίνακες με τους συντελεστές βαρύτητας και να βρει ποιος ταιριάζει στην περίπτωσή του.
Το δεύτερο θέμα είναι ότι τα μόρια του κάθε υποψηφίου θα είναι διαφορετικά για κάθε τμήμα. Έτσι άλλα μόρια θα έχει για τη Φιλολογία Αθήνας και άλλα για τη Φιλολογία Θεσσαλονίκης. Αν αυτό το συνδυάσουμε με τις διαφορετικές Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής κάθε τμήματος, και προσθέσουμε και τη δυνατότητα να δηλώνουν οι υποψήφιοι το πολύ το 10% των τμημάτων, καταλαβαίνουμε ότι δημιουργούμε την απόλυτη σύγχυση.
Το τρίτο θέμα είναι ο χρόνος που θα καταναλωθεί για την υλοποίηση και την κατανόηση του εγχειρήματος. Και οι συντελεστές αυτοί μπορεί να αλλάξουν αν το αποφασίσουν τα τμήματα, οπότε και άλλες εργατοώρες θα καταναλωθούν για την επικαιροποίηση των στοιχείων. Ένα σύστημα πρέπει να είναι δίκαιο και απλό. Αυτό το σύστημα σίγουρα δεν είναι απλό, οπότε δεν θα επιζήσει για πολύ.
Το τέταρτο θέμα είναι ότι όλα αυτά τα μέτρα όπως η ΕΒΕ, οι διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας, το διπλό Μηχανογραφικό κουμπώνουν πάνω σε ένα σύστημα που είναι προβληματικό, γιατί δεν είναι δίκαιο. Προκύπτουν, έτσι, παρενέργειες που αιφνιδιάζουν, ακριβώς γιατί τα θεμέλια είναι σάπια. Είδαμε τις παρενέργειες που δημιούργησε η ΕΒΕ, που ανάγκασαν τον πρωθυπουργό να δηλώσει στη Βουλή ότι πρέπει να γίνουν μικροδιορθώσεις. Το τι θα βγάλει η διαδικασία εισαγωγής του χρόνου με τρομάζει.
Αριθμός Συντελεστών Βαρύτητας για τις Πανελλαδικές 2022 | |||
Γενικό Λύκειο | Αριθμός Τμημάτων | Αριθμός Συντελεστών για κάθε τμήμα | Συνολικός Αριθμός Συντελεστών |
Σε 1 Πεδίο | 297 | 4 | 1188 |
Σε 2 Πεδία | 110 | 8 | 880 |
Σε 3 Πεδία | 5 | 12 | 60 |
Σε 4 Πεδία | 44 | 16 | 704 |
Σύνολο Γενικού Λυκείου | 2832 | ||
ΕΠΑΛ | |||
Σε 1 Τομέα | 193 | 4 | 772 |
Σε 2 Τομείς | 100 | 8 | 800 |
Σε 3 Τομείς | 8 | 12 | 96 |
Σε 4 Τομείς | 9 | 16 | 144 |
Σε 5 Τομείς | 3 | 20 | 60 |
Σε όλους τους Τομείς | 28 | 36 | 1008 |
Σύνολο ΕΠΑΛ | 2880 | ||
Γενικό Σύνολο | 5712 | ||
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |