Ας προστατεύσουμε τους υποψηφίους των Πανελλαδικών

Σάββατο, 22 Μαΐου 2021

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή

Κάθε χρόνο στα σχολεία οι τάξεις της Γ Λυκείου αδειάζουν, συνήθως μετά το Πάσχα. Διάφοροι το θεωρούν ως αποτυχία του σχολείου που δεν καταφέρνει να κρατήσει τους μαθητές του, οι οποίοι φροντίζουν να εξαντλήσουν τις απουσίες που δικαιούνται (και φύλαγαν όλη τη χρονιά) μένοντας σπίτι. Τι κάνουν οι μαθητές σπίτι; Διαβάζουν, τι πιο φυσικό; Όταν βγει η ύλη και γίνουν οι επαναλήψεις, τότε έρχεται η ώρα του ατομικού διαβάσματος. Η επιτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις εξαρτάται από το κατά μόνας διάβασμα, που θα επιτρέψει στους υποψηφίους να μάθουν την εξεταστέα ύλη. Αυτό το καταλαβαίνουν οι μαθητές και το υλοποιούν. Φωνάζουν διάφοροι κάθε χρόνο ότι αυτό δεν είναι δείγμα υγείας και αποδεικνύει ότι η εκπαίδευσή μας είναι προβληματική. Η εκπαίδευσή μας είναι πράγματι προβληματική, αλλά αυτό αποδεικνύεται με χιλιάδες άλλους τρόπους εκτός από αυτόν.

Όταν ο μαθητής παρακολουθεί το μάθημα δεν μαθαίνει, εκτός αν το μάθημα είναι βιωματικό, αλλά τι ψάχνω τώρα. Παρακολουθώντας το μάθημα μπορεί να φτάσει μέχρι την κατανόηση. Να καταλάβει, δηλαδή, τι και γιατί γίνεται. Στις εξετάσεις, όμως, θα κληθεί να πάρει πρωτοβουλίες και αποφάσεις για να λύσει τις ασκήσεις, κάτι που δεν μαθαίνεται στην τάξη. Γι’ αυτό και τίθενται οι εργασίες για το σπίτι, ώστε να φτάσει στην κατάκτηση της γνώσης.

Κι όμως πολλοί γονείς αλλά και κάποιοι καθηγητές πιστεύουν ότι όσο περισσότερο μάθημα κάνουν οι μαθητές τόσο καλύτερα, ξεχνώντας ότι κάθε ώρα επιπλέον μαθήματος μειώνει το χρόνο διαβάσματος, αφού η ημέρα έχει μόνο 24 ώρες. Επιπλέον μάθημα, λοιπόν, για να λυθούν οι όποιες απορίες έχουν μείνει ακόμη και διάβασμα κατά μόνας στο σπίτι.

Το ίδιο φαίνεται να πιστεύει και το Υπουργείο Παιδείας, που αποφάσισε η λήξη των μαθημάτων να γίνει στις 11 Ιουνίου και η έναρξη των Πανελλαδικών στις 14 Ιουνίου, μη αφήνοντας ένα εύλογο κενό διάστημα για μελέτη. Βέβαια στο Υπουργείο Παιδείας έχουν στο μυαλό τους να μείνουν ανοικτά τα σχολεία όσο το δυνατό πιο πολύ, ακόμη και αν η πλειοψηφία των μαθητών δεν προσέρχονται. Στόχος να φανεί ότι τα σχολεία λειτούργησαν δια ζώσης το μεγαλύτερο μέρος του διδακτικού έτους. Πράγματι με το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε τα σχολεία θα έχουν λειτουργήσει 15 εβδομάδες στην Αττική, έστω και με λίγους μαθητές. Εξαιρούνται τα σχολεία των οποίων έκλεισαν τμήματα ή ολόκληρα λόγω κρουσμάτων, που λειτούργησαν λιγότερο. Στην περιφέρεια τα σχολεία λειτούργησαν μερικές εβδομάδες παραπάνω.

Στο σπίτι για διάβασμα, λοιπόν, οι μαθητές που έχουν τη δυνατότητα λόγω των απουσιών. Υπάρχει, όμως, και η πανδημία, που δεν έχει τελειώσει ακόμη, αντίθετα κάθε μέρα έχουμε χιλιάδες κρούσματα και μετράμε 60 νεκρούς. Αναμενόμενο είναι κάποιοι υποψήφιοι από τους περίπου 85.000 μαθητές της Γ Λυκείου να προσβληθούν από τον ιό ή απλά να τεθούν σε καραντίνα.

Ας υποθέσουμε ότι ένα σχολείο κλείνει και οι μαθητές του μπαίνουν σε καραντίνα τη Δευτέρα 7 Ιουνίου. Η καραντίνα κρατάει 10 ημέρες, μέχρι το πρωί της 17ης Ιουνίου. Ο μαθητής θα έχει χάσει την εξέταση σε δύο από τα τέσσερα μαθήματα. Είναι πιθανό να συμβεί; Φυσικά και συμβαίνει και θα συμβεί σε κάποια από τα 1800 Λύκεια της χώρας μας. Με βάση τα ποσοστά που δίνει το Υπουργείο Παιδείας αυτή τη στιγμή το 0,6644% των σχολείων είναι σε πλήρη αναστολή. Αυτό σημαίνει 92 σχολεία κλειστά και κάποια από αυτά είναι Λύκεια. Υπάρχει και το 0,7409% των τμημάτων που μένουν κλειστά με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς σε καραντίνα.

Τι θα γίνει με αυτούς τους υποψηφίους; Υπάρχουν οι επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, λέει το Υπουργείο. Πράγματι έτσι είναι αλλά οι όροι συμμετοχής είναι πολύ χειρότεροι. Οι υποψήφιοι εξετάζονται και στα τέσσερα μαθήματα, άσχετα αν εξετάστηκαν σε κάποια από αυτά τον Ιούνιο. Πρέπει, επιπλέον, οι υποψήφιοι να “πιάσουν” τη βάση της σχολής, με συνήθως δυσκολότερα θέματα και ακόμη οι θέσεις που δίνονται είναι το 0,5% των θέσεων, δηλαδή 1 θέση σε κάθε τμήμα.

Πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να μετρήσει τις απουσίες, πόσοι δηλαδή είχαν δηλώσει ότι θα εξεταστούν και δεν προσήλθαν στην εξέταση (τα δικαιολογητικά τους υποβάλλονται) και να δώσει τις αντίστοιχες θέσεις στους υποψηφίους του Σεπτεμβρίου. Δυστυχώς αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο, γιατί οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές θα έχουν καλυφθεί από τους υποψηφίους που δεν ήταν σε καραντίνα ή δεν αρρώστησαν, οπότε τα περιθώρια του Υπουργείου δεν είναι μεγάλα, με δεδομένο ότι ο αριθμός των εισακτέων είναι ήδη υψηλός. Το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανακοινώσει κάτι για τις επαναληπτικές εξετάσεις, οπότε αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη μία θέση σε κάθε τμήμα.

Ο μεγαλύτερος στόχος των υποψηφίων θα είναι, λοιπόν, να πάρουν μέρος στις εξετάσεις, κάτι που, δυστυχώς, δεν είναι αυτονόητο, όπως τα προηγούμενα χρόνια, λόγω της πανδημίας. Ο δεύτερος στόχος είναι να ξεπεράσουν το εμπόδιο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που εισάγεται από φέτος και ο τρίτος στόχος να συγκεντρώσουν τόσα μόρια ώστε να επιτύχουν στη σχολή της επιθυμίας τους.

Είναι σημαντικό να καταλάβουν οι υποψήφιοι ότι η εξέταση το Σεπτέμβριο θα είναι με πολύ χειρότερους όρους από τον Ιούνιο. Κάθε χρόνο υπάρχουν μερικοί υποψήφιοι που βλέπουν ότι δεν έγραψαν το αναμενόμενο σε ένα μάθημα και σκέφτονται να παραστήσουν τους άρρωστους και να πάνε το Σεπτέμβριο. Είναι λάθος σκέψη και ευτυχώς μέχρι τώρα παρουσιάζονται λίγοι υποψήφιοι στις Επαναληπτικές Εξετάσεις, περίπου 300 τα προηγούμενα χρόνια. Φέτος που αναμένονται περισσότεροι υποψήφιοι το Σεπτέμβριο είναι ακόμη μεγαλύτερο λάθος. Υπάρχει φυσικά και το διάβασμα όλο το καλοκαίρι, όταν οι άλλοι θα κάνουν διακοπές, που θεωρώ ότι είναι ακόμη ένας αποτρεπτικός παράγοντας για το Σεπτέμβριο.

Συνεπώς πάμε, πάση θυσία, στις εξετάσεις. Για να γίνει αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή στις επαφές από τις 25 Μαΐου και μετά, ώστε να μην τεθεί κανείς υποψήφιος σε καραντίνα ή να προσβληθεί από τον ιό. Η προσοχή είναι απαραίτητη και στους οικείους του. Προσοχή στις παρέες σας, αποφύγετε συνωστισμό σε οποιοδήποτε χώρο, αποφύγετε το σχολείο, μπείτε σε προληπτική καραντίνα και κάντε υπομονή: σε ένα μήνα θα έχουν περάσει τα δύσκολα και θα αρχίζουν τα όμορφα, με το καλοκαίρι της αποφοίτησής σας από το Λύκειο να είναι μπροστά και τη φοιτητική σας ζωή προ των πυλών.

Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει, λοιπόν, να κλείσει τα Λύκεια έτσι ώστε και οι τελευταίοι μαθητές που θα τεθούν σε καραντίνα 10 ημερών να είναι ελεύθεροι στις 14 Ιουνίου, την ημέρα έναρξης των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Που σημαίνει, μετρώντας ανάποδα, ότι στις 4 Ιουνίου δεν πρέπει να βρεθεί κανείς μαθητής σε καραντίνα. Συνεπώς δεν πρέπει να υπάρχει κανείς μαθητής Λυκείου στο σχολείο και να κινδυνεύσει με καραντίνα, εξαιτίας κάποιου συμμαθητή του και μερικές μέρες πριν τις 4 Ιουνίου. Το ίδιο, φυσικά, ισχύει και για το φροντιστήριο. Ας ρωτήσει, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας την επιτροπή των επιδημιολόγων πότε πρέπει να κλείσουν τα σχολεία, ώστε να έχει λήξει η καραντίνα στις 13 Ιουνίου και ας πάρει τις απαραίτητες αποφάσεις.

https://www.naftemporiki.gr/opinion/563996/as-prostatefsoume-tous-ypopsifious-ton-panelladikon/