Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μπορεί το 16 να είναι καλύτερο από το 19;
Παρασκευή, 12 Ιουνίου 2020
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Όλοι οι υποψήφιοι που στοχεύουν σε υψηλόβαθμες σχολές, προσπαθούν να γράψουν πάνω από 19, ει δυνατόν σε κάθε μάθημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αν δεν πιάσουν το στόχο τους στεναχωριούνται, έχουμε κλάματα και απογοήτευση. Είναι άραγε απαραίτητο να αριστεύσουν για να πετύχουν σε μία περιζήτητη σχολή; Η απάντηση είναι εξαρτάται. Δεν είναι πάντα απαραίτητο. Εξαρτάται από τη δυσκολία των θεμάτων και από τις επιδόσεις των συνυποψηφίων τους, πως, δηλαδή, ανταποκρίθηκαν στη δυσκολία των συγκεκριμένων θεμάτων. Μερικές φορές το 16 μπορεί να είναι καλύτερος βαθμός από το 19. Επειδή αυτό μπορεί να ακούγεται περίεργα ας το δούμε από την αρχή.
Σκοπός του υποψηφίου δεν είναι να αριστεύσει, αλλά να εισαχθεί στη σχολή της πρώτης του προτίμησης. Για να εισαχθεί ένας υποψήφιος στην Ιατρική, για παράδειγμα, πρέπει να βρεθεί μέσα στους περίπου 800 πρώτους που δηλώνουν τα τμήματα Ιατρικής όλης της χώρας. Αν το 18,5 τον κατατάσσει στους πρώτους 800 που έχουν δηλώσει Ιατρικές Σχολές, τότε το 18,5 του αρκεί. Αν το 19,5 δεν τον κατατάσσει στους πρώτους 800, τότε το 19,5 δεν του αρκεί.
Στον πίνακα βλέπουμε ότι το 2016 έγραψαν στη Χημεία πάνω από 19 πάρα πολλοί υποψήφιοι, συγκεκριμένα 6466 υποψήφιοι, ποσοστό 22,98%. Δηλαδή ένας στους τέσσερις υποψηφίους έγραψε πάνω από 19. Όχι δεν ήταν πιο διαβασμένοι οι υποψήφιοι το 2016. Απλά τα θέματα ήταν πάρα πολύ εύκολα, με αποτέλεσμα να γράψουν τόσοι πολλοί πάνω από 19, ώστε το 19,5 να μην είναι αρκετό για να βρεθεί κάποιος στους 800 πρώτους. Πιθανό χρειαζόταν πάνω από 19,7, απλά δεν γνωρίζουμε την κατανομή του αριθμού των υποψηφίων στην κλίμακα από 19 έως 20. Είναι προφανές ότι τα θέματα το 2016 ήταν εκτός του πνεύματος των Πανελλαδικών, αφού δεν επέτρεψαν στους άριστους να ξεχωρίσουν από τους πολύ καλούς και από τους καλούς.
Οι επιδόσεις των υποψηφίων τρία χρόνια μετά, το 2019, βρέθηκαν στο άλλο άκρο. Μόλις 420 υποψήφιοι ξεπέρασαν το 19. Καμία σχέση με τους 6466 του 2016. Μάλιστα ο αριθμός των υποψηφίων που έγραψαν το 2019 πάνω από 16 ήταν 4683, μόλις το 15,41% του αριθμού των υποψηφίων του 2019. Συνεπώς ήταν καλύτερος βαθμός το 16 το 2019 από το 19 το 2016, αφού το 16 το 2019 έφερνε σε καλύτερη θέση τον υποψήφιο από ότι το 19 το 2016.
Το συμπέρασμα είναι ότι τη στιγμή που γράφει ο υποψήφιος δεν μπορεί να γνωρίζει αν ο βαθμός που νομίζει ότι θα γράψει θα είναι αρκετός για να πετύχει το στόχο του. Το γράφω αυτό γιατί πολλοί υποψήφιοι με υψηλές προσδοκίες αν δουν ότι δεν ξέρουν κάποιο θέμα απογοητεύονται και τα παρατάνε. Ούτε μετά την εξέταση που θα δει τι λάθη έκανε ο υποψήφιος, αν έκανε, ούτε τότε θα γνωρίζει. Ακόμη και όταν ανακοινωθούν οι βαθμοί, ούτε τότε θα γνωρίζει αν οι βαθμοί του είναι αρκετοί. Μια ιδέα θα πάρει όταν ανακοινωθούν τα στατιστικά των βαθμολογιών. Θα είναι σίγουρος, όμως, μόνο όταν ανακοινωθούν οι βάσεις τον Αύγουστο. Γι’ αυτό ψυχραιμία και υπομονή. Αυτά είναι τα καλύτερα όπλα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Επιδόσεις στη Χημεία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις | ||||
2016 | 2019 | |||
Υποψήφιοι | Ποσοστό | Υποψήφιοι | Ποσοστό | |
19-20 | 6466 | 22,98 | 420 | 1,38 |
18-20 | 9943 | 35,34 | 1329 | 4,37 |
17-20 | 12459 | 44,28 | 2809 | 9,24 |
16-20 | 14350 | 51 | 4683 | 15,41 |
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |