Οι βάσεις δεν αποτελούν αξιολόγηση του τμήματος

Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου 2019

Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή

Οι βάσεις εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές έχουν μετατραπεί από πολλούς υποψηφίους σε άτυπη αξιολόγηση των τμημάτων. Όταν κάποιος βλέπει ότι ένα τμήμα έχει βάση γύρω στα 14.500 μόρια θεωρεί ότι πρόκειται για μια μικρομεσαία σχολή χαμηλής αξίας. Το λάθος είναι προφανές: Μπερδεύει τη ζήτηση, που εκφράζει η βάση, με την αξία που δεν είναι μετρήσιμη, αφού είναι διαφορετική για τον καθένα. Μπορούμε μόνο να μετρήσουμε την ποιότητα των σπουδών. Συνηθισμένοι όμως να κοιτάζουμε τη βάση ταυτίζουμε τη βάση με την αξία του τμήματος.

Υπάρχει, όμως, και ο πρώτος και εδώ τα πράγματα αλλάζουν πολύ, γιατί βλέπουμε πολλούς υποψηφίους με περισσότερα από 19.000 μόρια να εισάγονται σε τμήματα που έχουν πολλές χιλιάδες μόρια μικρότερη βάση, ενώ θα μπορούσαν να εισαχθούν σε ένα άλλο τμήμα υψηλότερου κύρους. Ευτυχώς δεν επιλέγουν όλοι με κριτήριο το κύρος του πτυχίου. Υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι που επιλέγουν αυτό που πραγματικά θέλουν να σπουδάσουν ανεξάρτητα από τη βάση της σχολής ή το κύρος του πτυχίου.

Στον πίνακα βλέπουμε μερικά παραδείγματα που είναι εντυπωσιακά. Ο πρώτος εισαχθείς το 2019 στο τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης στην Αθήνα είχε 19.140 μόρια ενώ η βάση του τμήματος ήταν μόλις 12.739 μόρια. Είχε δηλαδή 6401 μόρια πάνω από τη βάση και φυσικά μπορούσε να εισαχθεί σε οποιοδήποτε τμήμα του 1ου πεδίου επιθυμούσε, συμπεριλαμβανομένης της Νομικής και της Ψυχολογίας Αθήνας, που αποτελούν τα δημοφιλέστερα τμήματα του 1ου πεδίου. Πολλά άλλα παρόμοια παραδείγματα βλέπουμε στον πίνακα. Σε μια χρονιά που οι αριστούχοι με πάνω από 19.000 μόρια ήταν μόλις 313 βλέπουμε ότι πολλοί από αυτούς δεν προτίμησαν τις υψηλόβαθμες σχολές, αλλά άλλες πολύ πιο “ταπεινές”.  Σε 49 τμήματα που δεν απαιτούσαν την εξέταση σε ειδικό μάθημα ο πρώτος εισαχθείς είχε περισσότερα από 19.000 μόρια και σε 29 τμήματα με ειδικό μάθημα ο πρώτος εισαχθείς είχε πάνω από 19.000 μόρια εδώ με το ειδικό μάθημα, καθώς δεν έχουμε τα στοιχεία για τα μόριά τους χωρίς το ειδικό μάθημα.

Υποψήφιοι εργατικοί, μεθοδικοί, με καλό μαθησιακό υπόβαθρο, που δεν διάβασαν μόνο την τελευταία χρονιά, αλλά διάβαζαν σταθερά από το Δημοτικό, γιατί δεν πετυχαίνεις τόσο υψηλές επιδόσεις με πασαλείμματα, με εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και τα θέλω τους, τολμούν και πάνε κόντρα στο ρεύμα της εποχής και επιλέγουν να ακολουθήσουν το δρόμο της καρδιάς τους. Αυτή τους η επιλογή πολλές φορές έχει μεγάλο ψυχικό κόστος, αφού πάντα υπάρχουν κάποιοι στον περίγυρο που έχουν άποψη για τις σπουδές του άλλου και θέλουν να επιβάλλουν την άποψή τους, πιστεύοντας ότι κατέχουν την… αλήθεια. Η πίεση που ασκούν στους 18χρονους υποψηφίους είναι, αρκετές φορές, πολύ μεγάλη και μερικές φορές πιέζουν υποψηφίους να αλλάξουν τις επιλογές τους την τελευταία στιγμή, με επιχειρήματα όπως δεν θα βρεις δουλειά αν σπουδάσεις αυτό που θέλεις ενώ αν σπουδάσεις το άλλο θα έχεις πολύ περισσότερες ευκαιρίες για εργασία. Πολλές φορές οι μεγάλοι έχουν την αντιμετώπιση προς τους υποψηφίους ότι είναι παιδιά και δεν ξέρουν. Βέβαια όλοι αυτοί, οι σίγουροι για την αλήθεια τους συμβουλάτορες, έχουν διαψευστεί πολλές φορές, όπως για παράδειγμα με τους δασκάλους το 2009 που ωθούσαν παιδιά να πάνε στα Παιδαγωγικά για το σίγουρο διορισμό ή τους Πολιτικούς Μηχανικούς που ωθούσαν τα παιδιά να πάνε εκεί για να “πιάσουν την καλή”. Διαψεύστηκαν και στις δύο περιπτώσεις όταν με την έλευση της κρίσης ανατράπηκαν όλα.

Το μέλλον είναι απρόβλεπτο και οι αλλαγές ταχύτατες. Δεν υπάρχουν βεβαιότητες για την εξέλιξη του κόσμου μας και των επαγγελμάτων. Ας μην είναι κάποιοι τόσο πιεστικοί γιατί αυτό που βλέπουν σήμερα και πιέζουν τα παιδιά προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να μην ισχύει σε λίγα χρόνια.

Πέρα από τις ταχύτατες αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο μας και δεν μας επιτρέπουν να κάνουμε προβλέψεις υπάρχει και το θέμα αν οι σπουδές αρέσουν και ταιριάζουν στον υποψήφιο που τις επιλέγει. Όλοι αυτοί που πιέζουν τα παιδιά να πάνε προς συγκεκριμένη κατεύθυνση μπορεί να έχουν κάποιο δίκιο ως προς την ευκολία εύρεσης εργασίας από συγκεκριμένες σπουδές, αλλά δεν έχουν κατανοήσει πόσο σημαντικό είναι να σου αρέσει αυτό που κάνεις. Ας το γράψουμε ακόμα μια φορά. Αν σου αρέσει αυτό που κάνεις περνάς καλά στη δουλειά σου και δεν μένεις άνεργος γιατί έχεις γίνει καλός επαγγελματίας και δεν έχει καμία σημασία τι δουλειά κάνεις.

ΟΝΟΜΑ
ΙΔΡΥΜΑ ΠΡΩΤΟΣ Β 2019 Π–Β19
ΘΕΩΡΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΑΣΚΤ 19140 12739 6401
ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 22935 18633 4302
ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 22432 13020 9412
ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 21071 13578 7493
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 22379 11602 10777
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 19029 14677 4352
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 19174 14431 4743
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΠΑΤΡΑ)
ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ 18908 12599 6309
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)
ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ 19128 10572 8556
ΧΗΜΕΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 19242 17332 1910
ΧΗΜΕΙΑΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)
ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ 18293 16277 2016
ΧΗΜΕΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 18512 16871 1641
ΦΥΣΙΚΗΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 19193 15417 3776
ΦΥΣΙΚΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)
ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ 18736 11375 7361
ΦΥΣΙΚΗΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 18732 14339 4393
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 19092 14617 4475
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 18780 14019 4761
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ)
ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 18036 10936 7100
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 19659 15732 3927
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΒΟΛΟΣ)
ΠΑΝ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 18181 14361 3820
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 19261 15262 3999
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)
ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ 18004 13024 4980
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 18658 12987 5671
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΠΑΝ. ΜΑΚΕΔ. 18410 14146 4264
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 22050 17501 4549
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 20624 17045 3579
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)
ΔΠΘ 20833 14617 6216
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΣΕΡΡΕΣ)
ΑΠΘ 19935 15017 4918
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΤΡΙΚΑΛΑ)
ΠΑΝ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 20529 15828 4701
ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)
ΕΚΠΑ 19162 17688 1474
ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)
ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ 19212 17105 2107
ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
ΑΠΘ 18288 17446 842
ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΛΑΡΙΣΑ)
ΠΑΝ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ 18231 16697 1534
ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ)
ΠΑΝ. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 18225 16620 1605
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

https://www.naftemporiki.gr/society/1146727/oi-vaseis-den-apoteloun-axiologisi-tou-tmimatos/