Ζητούμενο η ισορροπία
Πέμπτη, 07 Μαρτίου 2019
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Αλλάζουν πολλά στην εκπαίδευση, σε όλο το εύρος της. Κάποιες από τις αλλαγές και ο συνδυασμός τους θα δημιουργήσουν ένα νέο τύπο μαθητή. Ένα μαθητή που θα βρίσκεται χαλαρά στο σχολείο 13 χρόνια: δύο χρόνια στο νηπιαγωγείο, έξι χρόνια στη δημοτικό, τρία χρόνια στο γυμνάσιο και δύο χρόνια στο λύκειο και τον 14ο χρόνο θα του λένε τώρα πρέπει να διαβάσεις σκληρά γιατί έχεις μπροστά σου τις εισαγωγικές εξετάσεις. Μόνο που αυτός δεν θα μπορεί να το κάνει μετά από 13 χρόνια χαλαρότητας.
Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή. Το Υπουργείο Παιδείας παίρνει μέτρα, ώστε να έχουμε πιο ξεκούραστους μαθητές. Στο Δημοτικό καθιέρωσε δύο Σαββατοκύριακα με την τσάντα να μένει στο σχολείο, ώστε να μην υπάρχει μελέτη στο σπίτι, αλλά μόνο παιγνίδι.
Στο Γυμνάσιο και το Λύκειο πάμε για έναρξη των μαθημάτων στις 9. Στο Γυμνάσιο στις εξετάσεις του Ιουνίου η Γ Γυμνασίου εξετάζεται σε 4 μόνο μαθήματα. Στην Α Λυκείου τα εξεταζόμενα μαθήματα γίνονται, από φέτος, 8, στη Β Λυκείου γίνονται 6 και στη Γ Λυκείου είναι 4. Η μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων και η αύξηση των ημερών διδασκαλίας ακούγεται καλό, αλλά κρύβει παγίδες εφησυχασμού για τους μαθητές. Το Υπουργείο μειώνει τα εξεταζόμενα μαθήματα και για όσα μαθήματα δεν θα εξετάζονται τον Ιούνιο επιβάλλει ακόμη ένα τετραμηνιαίο διαγώνισμα στο 2ο τετράμηνο, προσπαθώντας να ισοφαρίσει τη μη εξέταση του μαθήματος τον Ιούνιο. Δεν είναι, όμως, το ίδιο. Το διαγώνισμα του β τετραμήνου γίνεται σε διευρυμένη ύλη, αφού είναι επαναληπτικό. Οι εξετάσεις του Ιουνίου,όμως, λέγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις διεξάγονται στα 2/3 της διδαχθείσης ύλης και σκοπός τους είναι η επανάληψη όλης της ύλης της χρονιάς, ώστε οι μαθητές να “τακτοποιήσουν” στο μυαλό τους όλα όσα πρέπει να θυμούνται στην επόμενη τάξη. Γι’ αυτό και “πέφτουν” στις εξετάσεις κάθε χρόνο τα sos. Ακριβώς γιατί αυτά είναι που πρέπει να θυμούνται οι μαθητές. Δεν είναι χαζοί οι καθηγητές. Γνωρίζουν ότι οι μαθητές γνωρίζουν τι περίπου θα τους ζητηθεί. Αλλά αυτά είναι όσα πρέπει να θυμούνται.
Υπάρχει και άλλος ένας λόγος που γίνονται οι εξετάσεις. Είναι μία εκτίμηση των επιδόσεων του μαθητή. Αν δεν γράψει καλά στην Άλγεβρα, για παράδειγμα, τότε έχει μία προειδοποίηση ότι κάτι δεν πάει καλά και κάτι πρέπει να αλλάξει. Οι μαθητές της Β Λυκείου της θετικής κατεύθυνσης δεν θα εξεταστούν τον Ιούνιο στην άλγεβρα, τη γεωμετρία, τη φυσική και τη χημεία. Πρόκειται για τα μαθήματα η ύλη των οποίων είναι απαραίτητη για την επιτυχία τους στις πανελλήνιες εξετάσεις. Ειδικά με το νέο ύφος των εξετάσεων, που απαιτούνται όλες οι γνώσεις όλων των τάξεων, είναι απαραίτητη η άριστη γνώση αυτών των μαθημάτων. Δεν υπάρχει, όμως, ούτε επανάληψη ούτε αποτίμηση της κατάκτησης της γνώσης, διαδικασίες απαραίτητες για την επιτυχή ολοκλήρωση της ύλης. Όλοι γνωρίζουμε πως ότι δεν καλύπτει το σχολείο θα το καλύψει το φροντιστήριο…
Έχουμε, δηλαδή, δύο τύπους σχολείου. Την χαλαρή κατάσταση από το νηπιαγωγείο μέχρι και τη Β Λυκείου και μετά την Γ Λυκείου, που έχει μία τελείως διαφορετική φυσιογνωμία. Στη Γ Λυκείου που και επίσημα θα είναι έτος προετοιμασίας για το Πανεπιστήμιο πρέπει ο μαθητής να αλλάξει φιλοσοφία και τρόπο ζωής, εντελώς ξαφνικά. Τα μαθήματα στο σχολείο θα είναι ουσιαστικά αυτά στα οποία θα εξεταστεί στις εισαγωγικές εξετάσεις. Θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα και η ύλη, όπως φάνηκε από τα προγράμματα σπουδών που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, θα είναι μεγάλη. Το… χαλαρό παιδί μας, θα βρεθεί απότομα σε μία νέα κατάσταση. Μεγάλη ύλη που θεωρεί γνωστό ό,τι διδάχθηκε μέχρι τώρα και υψηλές απαιτήσεις γιατί ο ανταγωνισμός στις περιζήτητες σχολές είναι οξύτατος.
Πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί ο μαθητής στο νέο περιβάλλον μάθησης και τις νέες απαιτήσει;. Όταν έχεις μάθει να διαβάζεις μισή ώρα την ημέρα και να παίρνεις 20 ξαφνικά ζορίζεσαι, μου έλεγε ένας μαθητής. Και πράγματι αυτή είναι η πραγματική εικόνα. Με μισή ώρα διάβασμα την ημέρα τα παιδιά έχουν υψηλή βαθμολογία, δεν έχουν και τις επαναληπτικές εξετάσεις να τους ταρακουνήσουν σε περίπτωση αποτυχίας και φτάνουν στην Γ Λυκείου με λειψές γνώσεις και περισσή αυτοπεποίθηση. Μέτριοι και κάτω μαθητές νομίζουν ότι είναι αριστούχοι και άντε να τους προσγειώσεις στην πραγματικότητα, αυτούς και τους γονείς τους, που νομίζουν ότι όλα βαίνουν καλώς. Άσε που δεν προλαβαίνεις να τους μάθεις όσα δεν γνωρίζουν ενώ οι ίδιοι πιστεύουν ότι τα ξέρουν πολύ καλά.
Το ζητούμενο είναι, όπως πάντα, η ισορροπία. Μην αφήνεις τα παιδιά χαλαρά σε όλο το σχολείο και την τελευταία χρονιά τους ζητάς πράγματα στα οποία δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Πρέπει να υπάρχει μία ενιαία αντιμετώπιση σε όλο το λύκειο, τουλάχιστον. Το σωστό είναι να υπάρχει προοδευτικός βαθμός δυσκολίας καθώς το παιδί μεγαλώνει και όχι να πέφτουν ξαφνικά στο κεφάλι του 6 ώρες μαθηματικά, 6 ώρες φυσική και 6 ώρες χημείας την εβδομάδα, με μεγάλη ύλη, που ο μέτριος μαθητής θα “χαθεί” από τον Οκτώβρη.
https://www.naftemporiki.gr/opinion/158520/zitoumeno-i-isorropia/