Δύσκολες σπουδές και φοιτητές που δυσκολεύονται

Κυριακή, 20 Ιανουαρίου 2019

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού - Ερευνητή
stratig@yahoo.com

Ένας δείκτης που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει τη δυσκολία που συναντούν οι φοιτητές στη διάρκεια των σπουδών τους μπορεί να είναι και το ποσοστό των φοιτητών που έχουν υπερβεί την κανονική διάρκεια των σπουδών. Αν δηλαδή μία σχολή έχει πρόγραμμα τετραετών σπουδών πόσοι φοιτητές έχουν υπερβεί τα 4 χρόνια φοίτησης. Είναι λογικό να υπερβαίνουν κατά τι την προβλεπόμενη διάρκεια σπουδών, αλλά αν το ποσοστό των φοιτητών που καθυστερούν είναι μεγάλο, μπορούμε να υποθέσουμε ότι οι φοιτητές δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, συνεπώς αυτές οι σπουδές απαιτούν μεγάλη προσπάθεια εκ μέρους των φοιτητών. Φυσικά μπορεί να υπάρχουν και άλλες αιτίες καθυστέρησης που θα δούμε στη συνέχεια.

Αρωγός μας στην προσπάθεια ανακάλυψης των δύσκολων σπουδών, ώστε να προσθέσουν και αυτή την παράμετρο στην επιλογή τους οι υποψήφιοι είναι η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία που μας δίνει τα στοιχεία για το πλήθος των φοιτητών σύμφωνα με το αντικείμενο σπουδών.

Στον πίνακα 1 βλέπουμε τις σχολές στις οποίες οι φοιτητές που βρίσκονται πέρα από τα κανονικά εξάμηνα είναι περισσότεροι από τους φοιτητές που βρίσκονται στα κανονικά εξάμηνα σπουδών. Παρατηρούμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό λιμναζόντων φοιτητών το έχουν τα τμήματα Θεολογίας. Πιστεύω ότι δεν είναι η δυσκολία του επιστημονικού αντικειμένου σ’ αυτή την περίπτωση, αλλά ότι τα τμήματα Θεολογίας ανήκουν στις σχολές χαμηλής ζήτησης και πολλοί εγγράφονται αλλά δεν ενδιαφέρονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Η Νομική έρχεται δεύτερη στον πίνακα με το υψηλότερο ποσοστό λιμναζόντων φοιτητών. Πράγματι δεν είναι εύκολες οι σπουδές και μάλιστα είναι και πολύ συγκεκριμένες. Η αλήθεια είναι ότι στις Νομικές εισάγονται πολύ καλοί μαθητές, συνηθισμένοι να διαβάζουν πολύ, συνεπώς κάτι άλλο συμβαίνει. Πιθανό κάποιοι να έκαναν λάθος επιλογή και να βρέθηκαν σε σχολή που δεν τους αρέσει και να εγκλωβίστηκαν για χρόνια από τη λάθος επιλογή τους.

Τα Μαθηματικά, η Στατιστική και η Φυσική είναι αντικειμενικά δύσκολα αντικείμενα σπουδών. Αρκετοί από τους φοιτητές που εισάγονται είναι χαμηλού επιπέδου και είναι λογικό να δυσκολεύονται πολύ να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Στον Πίνακα 2 βλέπουμε τα επιστημονικά αντικείμενα με τους λίγους λιμνάζοντες φοιτητές και μάλιστα λιγότερους από το 50% των φοιτητών των κανονικών εξαμήνων. Βλέπουμε εδώ τις σχολές Ιατρικής, Οδοντιατρικής και Κτηνιατρικής που ενώ είναι εξαιρετικά δύσκολες οι σπουδές οι περισσότεροι φοιτητές ολοκληρώνουν τις σπουδές τους εγκαίρως. Πρόκειται για φοιτητές που έχουν μάθει να διαβάζουν πολύ και συνεχώς. Μην ξεχνάμε ότι αυτοί οι φοιτητές χρειάστηκε να γράψουν πάνω από 18 στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για να εισαχθούν σ’ αυτές τις σχολές και να αντεπεξέλθουν σε πολύ ισχυρό ανταγωνισμό. Συνηθισμένοι στο σκληρό διάβασμα και με ξεκάθαρο στόχο είναι λογικό να ανταποκρίνονται με επιτυχία στη δυσκολία των σπουδών.

Στην ίδια κατηγορία των λίγων λιμναζόντων φοιτητών βρίσκονται και τα παιδαγωγικά, που κατά γενική ομολογία ανήκουν στις σχολές με σχετικά εύκολες σπουδές.

Πέρα από τη δυσκολία των σπουδών, που διαφέρει στους τομείς σπουδών, διαπιστώνουμε ότι ένα βασικό κριτήριο έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών είναι το πόσο εργατικοί έχουν μάθει να είναι οι φοιτητές. Αυτό το μαθαίνουν στο σχολείο. Αν δεν το μάθουν εκεί θα δυσκολευτούν αρκετά στη συνέχεια, μέσα στο Πανεπιστήμιο. Δυστυχώς στο σχολείο μας περνούν όλοι από τάξη σε τάξη χωρίς καμία δυσκολία, συνεπώς τα παιδιά γνωρίζουν ότι και χωρίς προσπάθεια θα τελειώσουν το λύκειο και ελπίζουν ότι κάπου θα εισαχθούν, αφού έχουμε πολύ υψηλό ποσοστό εισαγωγής. Μετά αρχίζουν οι δυσκολίες στην ολοκλήρωση των σπουδών. Θεωρώ, λοιπόν, σημαντικό το σχολείο να εκπαιδεύει τα παιδιά να είναι εργατικά, μια αξία που θα τους χρειαστεί σε όλη τους τη ζωή.

Πίνακας 1: Τομείς Σπουδών με περισσότερους λιμνάζοντες φοιτητές από τους κανονικούς
ΤΟΜΕΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Σε κανονικά εξάμηνα Πέραν των κανονικών εξαμήνων Πέραν των κανονικών εξαμήνων - Κανονικοί Πέραν των κανονικών εξαμήνων /Κανονικοί%
Θρησκεία - Θεολογία
3632 10116 6484 278,52
Νομικά
6421 16845 10424 262,34
Οικονομικές Επιστήμες
12848 28959 16111 225,4
Φυσική
3676 7650 3974 208,11
Μαθηματικά
6694 12966 6272 193,7
ΤΕΦΑΑ
4506 7504 2998 166,53
Γεωλογία
1546 2478 932 160,28
Προγράμματα Διοίκησης και Διαχείρισης
10640 16740 6100 157,33
Ξένες Γλώσσες
7481 11234 3753 150,17
Στατιστική
1774 2503 729 141,09
Πολιτικές Επιστήμες και προγράμματα αγωγής του πολίτη
6498 8949 2451 137,72
Ιστορία και Αρχαιολογία
5263 7203 1940 136,86
Χημεία
3354 3956 602 117,95
Ψυχολογία
5439 5563 124 102,28
Κοινωνιολογία και πολιτισμικές σπουδές
6314 6452 138 102,19
Πηγή: ΕΛΛ. ΣΤΑΤ. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

 

Πίνακας 2: Τομείς Σπουδών με λιγότερους από τους μισούς λιμνάζοντες φοιτητές από τους κανονικούς
ΤΟΜΕΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Σε κανονικά εξάμηνα Πέραν των
κανονικών εξαμήνων
Πέραν των κανονικών εξαμήνων - Κανονικοί Πέραν των κανονικών εξαμήνων /Κανονικοί%
Χημικά και Χημικές Διεργασίες
2746 1595 -1151 58,08
Οδοντιατρικές σπουδές
1209 686 -523 56,74
Μεταποίηση και επεξεργασία Τροφίμων
1288 717 -571 55,67
Κτηνιατρική
935 507 -428 54,22
Λογιστική και Φορολογία
1810 937 -873 51,77
Προγράμματα Κοινωνικής Εργασίας και Συμβουλευτικής
1824 937 -887 51,37
Προγράμματα Νοσηλευτικής και Φροντίδας
1148 553 -595 48,17
Ιατρική
8267 3344 -4923 40,45
Προγράμματα εκπαίδευσης Νηπιαγωγών
7016 2805 -4211 39,98
Εκπαίδευση εκπαιδευτικών βασικού επιπέδου
8872 3334 -5538 37,58
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ
190962 220115 29153 115,27
Πηγή: ΕΛΛ. ΣΤΑΤ. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

https://www.naftemporiki.gr/opinion/51149/dyskoles-spoudes-kai-foitites-pou-dyskolevontai/