Ποιες σχολές προτίμησαν οι υποψήφιοι
Σάββατο, 22 Δεκεμβρίου 2018
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Η μελέτη των πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων είναι σημαντική γιατί η πρώτη προτίμηση κάθε υποψηφίου μας δείχνει τα όνειρά του. Για να δούμε τις αλλαγές που γίνονται κάθε χρόνο πρέπει να μελετάμε τις πρώτες προτιμήσεις σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Οι υποψήφιοι Γενικού Λυκείου με την κατηγορία του 90% ήταν το 2018 79.326 έναντι 78.725 την προηγούμενη χρονιά, συνεπώς η σύγκριση των δύο ετών είναι ασφαλής. Σε 237 τμήματα είχαμε αύξηση των πρώτων προτιμήσεων, σε 11 δεν είχαμε καμία μεταβολή και σε 189 είχαμε μείωση των πρώτων προτιμήσεων.
Μεγάλη αύξηση των πρώτων προτιμήσεων στα Παιδαγωγικά έφερε η κατάργηση του επιπλέον μαθήματος, όπως αναμενόταν. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε ξεχωριστά τα Παιδαγωγικά, που ήταν ο πρωταγωνιστής στην αύξηση των πρώτων προτιμήσεων.
Εντύπωση προκαλεί το «φρένο» στη συνεχή αύξηση των πρώτων προτιμήσεων για τις Ιατρικές Σχολές, μετά από πολλά χρόνια συνεχούς ανόδου, αφού το πτυχίο της Ιατρικής θεωρείται ένα από τα καλύτερα διαβατήρια για μια καλή δουλειά στο εξωτερικό. Πτώση ζήτησης και στις Νομικές Σχολές, ενώ στην Ψυχολογία έχουμε σταθερή ζήτηση. Στους Πολιτικούς Μηχανικούς του Μετσοβίου για πρώτη φορά, μετά από χρόνια, είχαμε αύξηση των προτιμήσεων, που ακολουθεί δειλά την μικρή ανάκαμψη του κατασκευαστικού τομέα.
Στους πρωταγωνιστές της αύξησης των πρώτων προτιμήσεων βρίσκουμε τη Σχολή Πλοιάρχων και των Μηχανικών του Εμπορικού Ναυτικού, τα τμήματα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, αλλά και το τμήμα Γεωγραφίας του ΕΚΠΑ και του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Τμήματα χαμηλής ζήτησης στην περιφέρεια αύξησαν τις πρώτες προτιμήσεις στους υποψηφίους, δείγμα ότι περισσότεροι υποψήφιοι επέλεξαν τις σπουδές στην πόλη τους ανεξάρτητα επιστημονικού αντικειμένου. Τέτοια τμήματα είναι το Διεθνούς Εμπορίου στην Καστοριά, η Διοίκηση Επιχειρήσεων στον Άγιο Νικόλαο, το Αγροτικής Ανάπτυξης στην Ορεστιάδα, το Αρχιτεκτονικής Τοπίου στη Δράμα και άλλα. Θεωρώ, χωρίς να έχω στοιχεία, ότι οι υποψήφιοι που επέλεξαν αυτά τα τμήματα είναι κάτοικοι των συγκεκριμένων πόλεων ή κοντινών χωριών.
Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής η σύγκριση των προτιμήσεων δείχνει μικρή αύξηση στις προτιμήσεις σε κάποια τμήματα. Έτσι το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών από 144 πρώτες προτιμήσεις ως ΤΕΙ έφτασε τις 221, το Ναυπηγών από 62 σε 82. Το τμήμα της Φυσικοθεραπείας από 528 πρώτες προτιμήσεις το 2017 είχε 467 το 2018, το Φωτοφραφίας από 292 σε 274. Η εικόνα, δηλαδή, είναι μεικτή, πράγμα που δείχνει ότι παρ’ όλο το θόρυβο που προέκυψε οι υποψήφιοι δεν αντέδρασαν ιδιαίτερα θετικά. Υπήρχε μικρή αύξηση των προτιμήσεων σε κάποια τμήματα αλλά όχι εντυπωσιακή αύξηση, όπως θα περίμενε κανείς μετά από μία μεγάλη αναβάθμιση, όπως επιχειρήθηκε.
Σύγκριση πρώτων Προτιμήσεων Υποψηφίων ετών 2018 και 2017 | ||||||
Παιδαγωγικά | ||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1&2&3&4 | 1157 | 904 | 253 | |
Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής (Βόλος) |
Παν. Θεσσαλίας | 1&2&3&4 | 577 | 414 | 163 | |
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 1&2&3&4 | 497 | 354 | 143 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 1&2&3&4 | 757 | 636 | 121 | |
Προσχολικής Αγωγής (Θεσσαλονίκη) |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 1&2&3&4 | 184 | 80 | 104 | |
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων | 1&2&3&4 | 194 | 104 | 90 | |
Επιστ. Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Πάτρα) |
Παν. Πάτρας | 1&2&3&4 | 194 | 106 | 88 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Πάτρα) |
Παν. Πάτρας | 1&2&3&4 | 254 | 173 | 81 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων | 1&2&3&4 | 218 | 153 | 65 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Βόλος) |
Παν. Θεσσαλίας | 1&2&3&4 | 183 | 122 | 61 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ρόδος) |
Παν. Αιγαίου | 1&2&3&4 | 193 | 138 | 55 | |
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Βόλος) |
Παν. Θεσσαλίας | 1&2&3&4 | 117 | 81 | 36 | |
Επιστημών Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (Αλεξανδρούπολη) |
ΔΠΘ | 1&2&3&4 | 93 | 61 | 32 | |
Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1&2&3&4 | 564 | 535 | 29 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Αλεξανδρούπολη) |
ΔΠΘ | 1&2&3&4 | 124 | 97 | 27 | |
Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (Ρόδος) |
Παν. Αιγαίου | 1&2&3&4 | 141 | 115 | 26 | |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Φλώρινα) |
Παν. Δυτ. Μακεδ. | 1&2&3&4 | 84 | 61 | 23 | |
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο) |
Παν. Κρήτης | 1&2&3&4 | 157 | 139 | 18 | |
1o πεδίο μεγαλύτερη αύξηση |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1 | 2Ε | 734 | 677 | 57 |
Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1 | 2Ε | 116 | 70 | 46 |
Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης & Διερμηνείας (Κέρκυρα) |
Ιόνιο Παν. | 1 | 2Ε | 188 | 144 | 44 |
Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης (Θεσσαλονίκη) |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 1 | 80 | 38 | 42 | |
Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Αγ Νικολάου Κρήτης |
ΑΣΤΕ | 1&4 | Ε | 315 | 278 | 37 |
Πρόγραμμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής Ηρακλείου Κρήτης |
ΑΕΑ Κρήτης | 1 | 39 | 5 | 34 | |
Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1 | 77 | 43 | 34 | |
Μουσικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 1&2&3&4 | 2Ε | 97 | 65 | 32 |
Αστυφυλάκων Γεν. Σειρά |
Αστ. Σχολές | 1&2&4 | Π | 217 | 185 | 32 |
Μουσικών Σπουδών (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1&2&3&4 | 2Ε | 137 | 107 | 30 |
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 1 | 2Ε | 84 | 55 | 29 |
1ο πεδίο πτώση |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Νομικής (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1 | 2021 | 2093 | -72 | |
Νομικής (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 1 | 927 | 1108 | -181 | |
Νομικής (Κομοτηνή) |
ΔΠΘ | 1 | 225 | 261 | -36 | |
Φιλολογίας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1 | 470 | 549 | -79 | |
Κοινωνιολογίας (Αθήνα) |
Πάντειο | 1 | 338 | 417 | -79 | |
Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 1 | 263 | 348 | -85 | |
Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1 | 169 | 257 | -88 | |
2ο πεδίο άνοδος |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Αγροτικής Ανάπτυξης (Ορεστιάδα) |
ΔΠΘ | 2&3 | 338 | 223 | 115 | |
Γεωγραφίας (Μυτιλήνη) |
Παν. Αιγαίου | 2&4 | 86 | 14 | 72 | |
Σχολή Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού Γεν. Σειρά |
Α.Ε.Ν. | 2&4 | Π | 422 | 350 | 72 |
Μηχανολόγων Μηχανικών (Αθήνα) |
ΕΜΠ | 2 | 930 | 862 | 68 | |
Πληροφορικής (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 2&4 | 838 | 776 | 62 | |
Πολιτικών Μηχανικών (Αθήνα) |
ΕΜΠ | 2 | 290 | 231 | 59 | |
Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών (Αθήνα) |
ΕΜΠ | 2 | 127 | 78 | 49 | |
Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (Σύρος) |
Παν. Αιγαίου | 2&4 | 102 | 60 | 42 | |
Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (Θεσσαλονίκη) |
Παν. Μακεδ. | 2&4 | 465 | 427 | 38 | |
Γεωγραφίας (Αθήνα) |
Χαροκόπειο | 2 | 70 | 33 | 37 | |
2ο πεδίο πτώση |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Χημικών Μηχανικών (Αθήνα) |
ΕΜΠ | 2 | 583 | 670 | -87 | |
Γεωπονίας (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 2&3 | 299 | 389 | -90 | |
Χημικών Μηχανικών (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 2 | 263 | 355 | -92 | |
Χημείας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 2&3 | 626 | 721 | -95 | |
Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 1&2&3&4 | 2Ε | 1260 | 1361 | -101 |
3ο πεδίο άνοδος |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Φαρμακευτικής (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 3 | 414 | 364 | 50 | |
Αισθητικής και Κοσμητολογίας (Θεσσαλονίκη) |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 3 | 301 | 265 | 36 | |
Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης (Αθήνα) |
Γεωπονικό Παν. | 3 | 164 | 131 | 33 | |
Ιατρικών Εργαστηρίων (Θεσσαλονίκη) |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 3 | 113 | 81 | 32 | |
Βιολογίας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ | 2&3 | 729 | 709 | 20 | |
Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής (Λήμνος) |
Παν. Αιγαίου | 2&3 | 42 | 23 | 19 | |
Γεωπονίας (Άρτα) |
Παν. Ιωαννίνων | 2&3 | 26 | 12 | 14 | |
Βιολογίας (Ηράκλειο) |
Παν. Κρήτης | 2&3 | 167 | 156 | 11 | |
Ιατρικής (Ηράκλειο) |
Παν. Κρήτης | 3 | 209 | 199 | 10 | |
Νοσηλευτικής (Πάτρα) |
ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας | 3 | 64 | 57 | 7 | |
3ο πεδίο πτώση |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Φυσικοθεραπείας (Θεσσαλονίκη) |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 3 | 316 | 383 | -67 | |
Χημείας (Πάτρα) |
Παν. Πάτρας | 2&3 | 93 | 162 | -69 | |
Χημείας (Ηράκλειο) |
Παν. Κρήτης | 2&3 | 124 | 208 | -84 | |
Γεωπονίας (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 2&3 | 299 | 389 | -90 | |
Λογοθεραπείας (Καλαμάτα) |
ΤΕΙ Πελ/νησου | 3 | 55 | 176 | -121 | |
Ιατρικής (Θεσσαλονίκη) |
ΑΠΘ | 3 | 1273 | 1508 | -235 | |
4ο πεδίο άνοδος |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Ναυτιλιακών Σπουδών (Πειραιάς) |
Παν. Πειραιά | 4 | Ε | 746 | 594 | 152 |
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Αθήνα) |
ΟΠΑ | 4 | 724 | 578 | 146 | |
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Πειραιάς) |
Παν. Πειραιά | 4 | 236 | 127 | 109 | |
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Θεσσαλονίκη) |
Παν. Μακεδ. | 4 | 455 | 356 | 99 | |
Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας (Αθήνα) |
ΟΠΑ | 4 | 414 | 339 | 75 | |
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Θεσσαλονίκη) - Διοίκηση Επιχειρήσεων |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 4 | 193 | 132 | 61 | |
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Γρεβενά) - Διοίκηση Επιχειρήσεων |
ΤΕΙ Δυτ. Μακ. | 4 | 92 | 32 | 60 | |
Διοίκησης Επειχηρήσεων (Πάτρα) |
ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας | 4 | 99 | 42 | 57 | |
Τουριστικών Επιχειρήσεων (Πάτρα) |
ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας | 4 | Ε | 112 | 55 | 57 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Θεσσαλονίκη)- Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας |
ΤΕΙ Θεσ/νίκης | 4 | Ε | 158 | 104 | 54 |
4ο πεδίο πτώση |
||||||
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΙΔΡΥΜΑ | Π | ΕΜ | 1η 2018 | 1η 2017 | 18-17 |
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Αθήνα) |
ΟΠΑ | 4 | 747 | 848 | -101 | |
Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΤΕ (Χανιά) |
ΤΕΙ Κρήτης | 2&4 | 52 | 163 | -111 | |
Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας (Αργοστόλι) |
Ιόνιο Παν. | 1&4 | 62 | 209 | -147 | |
Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας ΤΕ (Καστοριά) |
ΤΕΙ Δυτ. Μακ. | 1&4 | 102 | 289 | -187 | |
Τουριστικών Σπουδών (Πειραιάς) |
Παν. Πειραιά | 4 | Ε | 350 | 603 | -253 |
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης |
https://www.naftemporiki.gr/opinion/1191172/poies-scholes-protimisan-oi-ypopsifioi/