Λιγότερες εξετάσεις, περισσότερο μάθημα
Σάββατο, 04 Νοεμβρίου 2017
Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
Την πρόθεση του Υπουργείου για συρρίκνωση των απολυτηρίων εξετάσεων της Γ Λυκείου τον Ιούνιο ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας. Στόχος του Υπουργείου να κερδηθούν δύο εβδομάδες παραπάνω μάθημα. Τα Λύκεια, δηλαδή, να σταματούν τα μαθήματα στις 31 Ιουνίου, όπως συνέβη από πέρυσι με τα Γυμνάσια.
Πράγματι, όπως βλέπουμε στον πίνακα οι εβδομάδες διδασκαλίας στο Λύκειο στην Ελλάδα είναι μόλις 31 ενώ ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ είναι 37. Αντίστοιχα οι ημέρες διδασκαλίας είναι 153 στην Ελλάδα και 179 στις χώρες του ΟΟΣΑ. Συνεπώς υπάρχει σημαντική διαφορά στο χρόνο διδασκαλίας, που αποτελεί την πεμπτουσία της εκπαίδευσης, με την Ελλάδα να υστερεί σημαντικά σε διδακτικές ώρες.
Τι γίνεται τον υπόλοιπο χρόνο; Τόσες πολλές διακοπές έχουν τα παιδιά μας θ’ αναρωτηθείτε. Όχι, απλά ξοδεύουμε πολύ χρόνο στις εξετάσεις. Πέρυσι στα Λύκεια τα μαθήματα τελείωσαν στις 9 Μαΐου αλλά οι Πανελλήνιες εξετάσεις τελείωσαν στις 20 Ιουνίου. Σπαταλήσαμε, δηλαδή, 40 μέρες σε εξετάσεις. Από αυτές τις 40 μέρες οι τελευταίες 15, οι ημέρες διεξαγωγής των Πανελληνίων εξετάσεως είχαν νόημα. Οι πρώτες 25, που διήρκεσαν οι ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις, ήταν χωρίς νόημα γιατί οι απολυτήριες εξετάσεις δεν απασχολούν καθόλου τους μαθητές της Γ Λυκείου. Πιστοί στη βασική αξία της σύγχρονης κοινωνίας πως ότι δεν είναι χρήσιμο το απορρίπτουμε οι μαθητές έχουν μόνο μία απαίτηση από τις απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου: Να πάρουν υψηλή βαθμολογία ει δυνατόν χωρίς καθόλου διάβασμα. Το μυαλό τους είναι μόνο στις Πανελλήνιες εξετάσεις που έπονται των απολυτηρίων. Μην κατηγορούμε τα παιδιά γι’ αυτή τη συμπεριφορά. Εμείς τους μάθαμε αυτή την αξία. Τα παιδιά απλά την εφαρμόζουν κι ας μη μας αρέσει.
Οι απολυτήριες εξετάσεις λοιπόν μετατρέπονται σε… κωμωδία, αφού οι μαθητές παριστάνουν τους διαβασμένους και οι καθηγητές προσπαθούν να βαθμολογήσουν αξιοπρεπώς. Το Υπουργείο Παιδείας βλέπει το πρόβλημα και προσπαθεί να το λύσει. Η ιδέα να συρρικνωθούν οι απολυτήριες εξετάσεις και να κερδηθούν δύο εβδομάδες μάθημα είναι εξαιρετική. Το Υπουργείο Παιδείας δείχνει να συνειδητοποιεί ότι η εκπαίδευση πρέπει να προσαρμόζεται στην πραγματικότητα και όχι να προσπαθεί να προσαρμόσει την πραγματικότητα στις επιλογές του. Αυτή η πρόταση σε συνδυασμό με την εξαγγελία δραστικής μείωσης των διδασκόμενων μαθημάτων στη Γ Λυκείου, που θα εφαρμοστεί στο Νέο Λύκειο, δείχνει ότι το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζει αυτό που συμβαίνει εδώ και 35 χρόνια: Η Γ Λυκείου αποτελεί τάξη προετοιμασίας για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Θα μου αντιτείνετε ότι με τη συρρίκνωση των απολυτηρίων εξετάσεων κανείς μαθητές δεν θα διαβάζει τα μαθήματά του. Στις απολυτήριες εξετάσεις εξετάζονταν οι μαθητές σε όλα τα μαθήματα ακόμη και σε αυτά που μετά από λίγες μέρες θα εξετάζονταν σε πανελλήνιο επίπεδο. Προφανώς δεν έχει νόημα αυτή η διπλή εξέταση. Τώρα θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα Γενικής Παιδείας, την Ελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τη Βιολογία. Όσοι μαθητές επιθυμούν μόνο το απολυτήριο Λυκείου θα το παίρνουν με εξέταση σε αυτά τα μαθήματα και οι υπόλοιποι θα συνεχίζουν με τις πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή τους στις Ανώτατες Σχολές. Να θυμίσουμε ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις που περιελάμβαναν 6 ημέρες εξετάσεων από φέτος θα περιλαμβάνουν 5 ημέρες εξετάσεων, μετά την κατάργηση της εξέτασης στα Μαθηματικά και την Ιστορία Γενικής Παιδείας. Συνεπώς οι εξετάσεις ενδοσχολικές και πανελλήνιες θα γίνονται από 1 έως 20 Ιουνίου και όλος ο Μάιος θα περιλαμβάνει μάθημα. Μπορεί έτσι να καλύψουμε ένα μέρος του διδακτικού χρόνου που λείπει από τα παιδιά μας.
Φυσικά καλό είναι να καταλάβει το Υπουργείο Παιδείας ότι αν την ημέρα του αγιασμού δεν είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους ό,τι κερδίζεται στο τέλος της χρονιάς από τη συρρίκνωση της εξεταστικής περιόδου χάνεται στην αρχή της χρονιάς, μόνο και μόνο από την ανικανότητά του να διαχειριστεί σωστά το προσωπικό του. Και αυτό ακριβώς έγινε φέτος. Σκεφτείτε ότι στις 1 Νεομβρίου προσλήφθηκαν 529 αναπληρωτές, δηλαδή σχεδόν δύο μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων. Αυτοί οι καθηγητές θα διδάσκουν περίπου 12.000 ώρες την εβδομάδα που σχεδόν δύο μήνες δεν έγιναν. Να σημειώσουμε ακόμη ότι τα κενά στα σχολεία δεν έχουν ακόμη καλυφθεί.
Χρόνος Διδασκαλίας στο Λύκειο και εργασίας των εκπαιδευτικών | |||||
Εβδομάδες διδασκαλίας | Ημέρες διδασκαλίας | Καθαρές ώρες διδασκαλίας | Ώρες εργασίας στο σχολείο | Συνολικός χρόνος εργασίας σε ώρες | |
Αγγλία |
38 | 190 | 817 | 1 265 | |
Αυστραλία |
40 | 195 | 804 | 1 221 | |
Αυστρία |
38 | 180 | 589 | ||
Γαλλία |
36 | 648 | 1 607 | ||
Γαλλικό Βέλγιο |
37 | 182 | 606 | ||
Γερμανία |
40 | 193 | 714 | 1 768 | |
Δανία |
386 | 1 680 | |||
Ελβετία |
38 | 185 | 1 073 | 1 920 | |
Ελλάδα |
31 | 153 | 528 | 1 170 | |
Εσθονία |
35 | 172 | 568 | 1 540 | 1 540 |
ΗΠΑ |
36 | 180 | 1 365 | 1 960 | |
Ιαπωνία |
39 | 196 | 511 | 1 891 | |
Ιρλανδία |
33 | 167 | 735 | 768 | |
Ισπανία |
36 | 171 | 693 | 1 140 | 1 425 |
Ισραήλ |
37 | 179 | 587 | 990 | 990 |
Ιταλία |
39 | 171 | 616 | ||
Καναδάς |
37 | 183 | 743 | 1 236 | |
Κορέα |
38 | 190 | 551 | 1 520 | |
Λετονία |
35 | 163 | 685 | 735 | 1 760 |
Λιθουανία |
35 | 170 | 610 | 878 | 1 040 |
Λουμεμβούργο |
36 | 176 | 739 | 828 | |
Μεξικό |
36 | 173 | 848 | 971 | |
Νέα Ζηλανδία |
38 | 190 | 760 | 950 | |
Νορβηγία |
38 | 190 | 523 | 1 150 | 1 688 |
Ολλανδία |
750 | 1 659 | |||
Ουγγαρία |
36 | 168 | 605 | 1 158 | 1 624 |
Πολωνία |
37 | 178 | 481 | 1 464 | |
Πορτογαλία |
36 | 165 | 605 | 914 | 1 442 |
Ρωσία |
35 | 210 | 483 | ||
Σκοτία |
38 | 190 | 855 | 1 045 | 1 365 |
Σλοβακία |
38 | 187 | 617 | 1 568 | |
Σλοβενία |
38 | 190 | 570 | ||
Σουηδία |
1 360 | 1 767 | |||
Τουρκία |
38 | 180 | 504 | 836 | 1 592 |
Τσεχία |
39 | 187 | 589 | 1 760 | |
Φινλανδία |
38 | 188 | 550 | 645 | |
Φλαμανδικό Βέλγιο |
37 | 148 | 516 | ||
Χιλή |
38 | 184 | 1 157 | 1 883 | 2 015 |
Μ. Όρος ΟΟΣΑ |
37 | 179 | 662 | 1 095 | 1 620 |
Μ. Όρος ΕΕ-22 |
37 | 176 | 629 | 1 028 | 1 580 |
Πηγή: ΟΟΣΑ. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης |
https://www.naftemporiki.gr/society/946950/ligoteres-exetaseis-perissotero-mathima/