Πτυχία χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα
Σάββατο, 29 Απριλίου 2017
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΑΕΙ της χώρας μας δεν είναι ορισμένα για τα μισά περίπου τμήματα. Όπως δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας: «Διαπιστώθηκε ότι από τα 400 περίπου Τμήματα των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τα 195, δηλαδή τα μισά, δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα ή προσόντα. Αυτό είναι ένα απαράδεκτο καθεστώς το οποίο δεν είναι σημερινό.»
Πράγματι όταν ιδρύθηκαν τα ΤΕΙ το μακρινό 1983, ο ιδρυτικός τους νόμος προέβλεπε ότι εντός έξι μηνών θα έπρεπε να έχουν οριστεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΙ. Από τότε κύλησε πολύ νερό στ’ αυλάκι.
Τόσο που οι πρώτοι απόφοιτοι των ΤΕΙ έφτασαν σε ηλικία συνταξιοδότησης. Εργάστηκαν, όλο τον εργασιακό τους βίο, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Άκουγαν συνεχώς ότι τώρα ρυθμίζονται τα δικαιώματά τους, υπογράφεται το Προεδρικό Διάταγμα εντός του μήνα και άλλα παρόμοια.
Η αλήθεια είναι ότι υπογράφηκε ένα Προεδρικό Διάταγμα το 1994, που ακυρώθηκε μετά από προσφυγές. Γιατί τέτοια καθυστέρηση είναι το εύλογο ερώτημα.
Ο πρώτος λόγος είναι ότι επιτράπηκε η ίδρυση τμημάτων χωρίς να έχουν οριστεί τα προσόντα (τι μπορεί να κάνει) και τα επαγγελματικά δικαιώματα (τι μπορεί να γίνει με την ευθύνη του) των πτυχιούχων τους.
Θα μου πείτε ότι ιδρύθηκαν τμήματα χωρίς κτίρια και διδακτικό προσωπικό, στα επαγγελματικά δικαιώματα θα κολλήσουμε;
Έτσι έγινε και μετά την αποφοίτηση των πρώτων φοιτητών τους άρχισαν οι κινητοποιήσεις για να μπορέσουν να εργαστούν κάπου. Σε κάποιες περιπτώσεις που δεν υπήρχε σύγκρουση συμφερόντων ορίστηκαν κάποιες επαγγελματικές διέξοδοι.
Ένα παράδειγμα είναι το Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Το τμήμα αποφασίστηκε να δίνει πτυχίο το 1999 και το 2007 επέτρεψαν στους αποφοίτους του να εργάζονται ως καθηγητές στη μέση εκπαίδευση, προσπαθώντας να τους δώσουν μία διέξοδο.
Ο δεύτερος λόγος είναι τα συγκρουόμενα συμφέροντα των διαφόρων επαγγελματικών ομάδων. Πρωταγωνιστής εδώ το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) που βρίσκεται εδώ και 35 χρόνια σε σύγκρουση με τους αποφοίτους των ΤΕΙ.
Δεν επέτρεπε μέχρι πρόσφατα να ονομάζονται καν μηχανικοί οι απόφοιτοι των ΤΕΙ. Τώρα ονομάζονται μηχανικοί ΤΕ (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) για να ξεχωρίζουν από τους αποφοίτους των Πολυτεχνείων. Ο λόγος της κόντρας είναι η «μοιρασιά» των μελετών που έχει δικαίωμα να υπογράφει ο καθένας και συνεπώς να αμείβεται γι’ αυτές.
Πολλοί Υπουργοί Παιδείας προσπάθησαν πράγματι να λύσουν το πρόβλημα. Εκτός από τις επαγγελματικές ομάδες που είχαν συγκρουόμενα συμφέροντα στην υπόθεση εμπλέκονται και τα περίφημα συναρμόδια υπουργεία που έχουν και αυτά λόγο.
Όλο αυτό το μείγμα αποδείχθηκε αδύνατο να το διαχειριστεί με οποιονδήποτε τρόπο το πολιτικό μας προσωπικό.
Προχωρούσαμε έτσι από αναβολή σε αναβολή. Την τελευταία προσπάθεια, αν θυμάμαι καλά, είχε κάνει ο κ. Πανάρετος το 2010 - 2011 που απέτυχε τελικά και αυτή.
Ο σημερινός Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου ανοίγει και αυτό το θέμα, ελπίζοντας ότι θα δώσει τη λύση που δεν βρέθηκε 35 χρόνια τώρα. Είναι προφανές ότι είναι λίγες οι ελπίδες να λυθεί, επιτέλους, το πρόβλημα και να γνωρίζουν τα παιδιά μας τι πτυχίο παίρνουν, αλλά δεν μπορούμε παρά να ελπίζουμε και να ευχόμαστε τουλάχιστον αυτή η προσπάθεια να ευοδωθεί.
https://www.naftemporiki.gr/society/266891/ptychia-choris-epangelmatika-dikaiomata/