Ο πιο κακός μαθητής;

Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή

Ανακοινώθηκαν από τον ΟΟΣΑ τα αποτελέσματα της διεθνούς αξιολόγησης PISA, που διεξήχθη σε 540.000 μαθητές από 72 χώρες. Το δείγμα από την Ελλάδα ήταν 5.500 μαθητές της Α Λυκείου του έτους 2014-2015, από 212 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Ο φορέας υλοποίησης του στην Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά για την Ελλάδα, όπως και στις άλλες αξιολογήσεις των προηγούμενων ετών.

Πέρα από τους μέσους όρους της βαθμολογίας των μαθητών, αυτό που κατά τη γνώμη μου είναι κρίσιμο για το μέλλον της πατρίδας μας είναι ο αριθμός των μαθητών που βρίσκονται πολύ χαμηλά στο επίπεδο γνώσεων σε κάθε μία από τις γνωστικές περιοχές που εξετάστηκαν. Οι επιδόσεις των μαθητών κατατάσσονται σε έξι επίπεδα. Στο έκτο επίπεδο κατατάσσονται οι άριστοι. Οι μαθητές που δεν καταφέρνουν να περάσουν το επίπεδο δύο θεωρούνται πολύ χαμηλών επιδόσεων, καθώς το επίπεδο δύο θεωρείται το κατώφλι του εγγραμματισμού.

Στους πίνακες βλέπουμε το ποσοστό των μαθητών κάθε χώρας που βρίσκονται κάτω από το επίπεδο δύο, σε κάθε μία από τις εξεταζόμενες γνωστικές περιοχές. Στην τελευταία στήλη υπάρχει ο μέσος όρος των ποσοστών των τριών γνωστικών περιοχών. Στον πρώτο πίνακα βλέπουμε ότι κατά μέσο όρο ένας στους πέντε μαθητές στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν καταφέρνει να μπει στο επίπεδο δύο.

Πρώτη Ευρωπαϊκή Χώρα είναι η Εσθονία, στην οποία οι μαθητές που δεν καταφέρνουν να ενταχθούν τουλάχιστον στο επίπεδο δύο είναι οι μισοί από το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ. Στον ίδιο πίνακα περιλαμβάνονται πολλές χώρες της ΕΕ, όπως και η Πορτογαλία, χώρα παρόμοια με τη δική μας σε πληθυσμό και οικονομικές επιδόσεις.

Η Ελλάδα, δυστυχώς, βρίσκεται στη δεύτερη ταχύτητα, στις χώρες που περισσότεροι από ένας στους τέσσερις μαθητές δεν μπορούν να ξεπεράσουν το επίπεδο δύο. Οι κοντινές μας χώρες είναι η Λιθουανία, η Κροατία, Η Ουγγαρία, το Ισραήλ, χώρες που είναι σε ελαφρά καλύτερη θέση από εμάς και ακολουθούν η Χιλή, τη Ρουμανία, η Κύπρος και η Βουλγαρία, που βρίσκονται σε λίγο χειρότερη θέση από εμάς. Η σύγκριση Εσθονίας και Λιθουανίας, που έχουν παρόμοιο μέγεθος και ιστορία είναι εντυπωσιακή, αφού η πρώτη έχει 10,21% αδύνατους μαθητές και η δεύτερη υπερδιπλάσιους (25,08%).

Μεγάλη έκπληξη η Κύπρος, που ακολουθεί το αγγλικό σύστημα εκπαίδευσης, αλλά οι επιδόσεις της είναι πολύ χειρότερες και από τις δικές μας, με 40,12% αδύνατους μαθητές.

Στην Ελλάδα το 31,92% των μαθητών δεν μπορούν να ενταχθούν τουλάχιστον στο δεύτερο επίπεδο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται να υπάρχει στα μαθηματικά με αποτυχία 35,8% των μαθητών και οι καλύτερες επιδόσεις στη γλώσσα με αποτυχία 27,3%.

Στην παρόμοιων επιδόσεων Σλοβακία οι επιδόσεις είναι αντίστροφες, με καλύτερη θέση στα Μαθηματικά και χειρότερη στη γλώσσα.

Το ενδιαφέρον για τις πολύ χαμηλές επιδόσεις πρέπει να είναι μεγάλο γιατί τα παιδιά που έχουν τόσο μεγάλη αποτυχία στο σχολείο παρουσιάζουν, πολύ συχνά, δυσκολία ένταξης στην κοινωνία και είναι αυτοί που ψηφίζουν τους κάθε λογής Trump. Όσο θα βελτιώνεται το επίπεδο εκπαίδευσής των νέων μας, τόσο θα λιγοστεύουν οι ψήφοι στους Trump της κάθε χώρας.

Το ερώτημα που τίθεται από πολλούς είναι αν αυτά τα αποτελέσματα εκφράζουν την πραγματικότητα στη χώρα μας. Αυτό θα το αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο μας.

Ποσοστό νέων ηλικίας 15 ετών με χαμηλό επίπεδο γνώσεων στον διαγωνισμό PISA
Ποσοστό μικρότερο του Μέσου Όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
κάτω από το επίπεδο 2 στις Φυσικές Επιστήμες κάτω από το επίπεδο 2 στα μαθηματικά κάτω από το επίπεδο 2 στην κατανόηση κειμένου Μέσος Όρος κάτω από το επίπεδο 2
Χονγκ Κόνγκ
9,4 9,0 9,3 9,23
Σιγκαπούρη
9,6 7,6 11,1 9,44
Εσθονία
8,8 11,2 10,6 10,21
Ιαπωνία
9,6 10,7 12,9 11,06
Καναδά
11,1 14,4 10,7 12,04
Φινλανδία
11,5 13,6 11,1 12,04
Βιετνάμ
5,9 19,1 13,8 12,96
Ιρλανδία
15,3 15,0 10,2 13,5
Ταϊβάν
12,4 12,7 17,2 14,12
Κορέα
14,4 15,5 13,7 14,5
Δανία
15,9 13,6 15,0 14,81
Σλοβενία
15,0 16,1 15,1 15,42
Πολωνία
16,3 17,2 14,4 15,95
Γερμανία
17,0 17,2 16,2 16,8
Νορβηγία
18,7 17,1 14,9 16,9
Ολλανδία
18,5 16,7 18,1 17,78
Ρωσία
18,2 18,9 16,2 17,78
Πεκίνο, Σαγκάη (Κίνα)
16,2 15,8 21,9 17,97
Ελβετία
18,5 15,8 20,0 18,07
Λετονία
17,2 21,4 17,7 18,79
Νέα Ζηλανδία
17,4 21,6 17,3 18,79
Ισπανία
18,3 22,2 16,2 18,91
Ηνωμένο Βασίλειο
17,4 21,9 17,9 19,05
Αυστραλία
17,6 22,0 18,1 19,23
Πορτογαλία
17,4 23,8 17,2 19,46
Βέλγιο
19,8 20,1 19,5 19,79
Σουηδία
21,6 20,8 18,4 20,3
Ευρωπαϊκή Ένωση
20,5 22,1 19,7 20,78
Πηγή: ΟΟΣΑ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

 

Ποσοστό νέων ηλικίας 15 ετών με χαμηλό επίπεδο γνώσεων στον διαγωνισμό PISA
Ποσοστό μεγαλύτερο του Μέσου Όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
κάτω από το επίπεδο 2 στις Φυσικές Επιστήμες κάτω από το επίπεδο 2 στα μαθηματικά κάτω από το επίπεδο 2 στην κατανόηση κειμένου Μέσος Όρος κάτω από το επίπεδο 2
Λιθουανία
24,7 25,4 25,1 25,08
Κροατία
24,6 32,0 19,9 25,52
Λουξεμβούργο
25,9 25,8 25,6 25,77
BUENOS AIRES (Αργεντινή)
22,7 34,1 21,8 26,17
Ουγγαρία
26,0 28,0 27,5 27,15
Ισραήλ
31,4 32,1 26,6 30,05
Σλοβακία
30,7 27,7 32,1 30,17
Ελλάδα
32,7 35,8 27,3 31,92
Μάλτα
32,5 29,1 35,6 32,4
Χιλή
34,8 49,4 28,4 37,52
Ρουμανία
38,5 39,9 38,7 39,07
Κύπρος
42,1 42,6 35,6 40,12
Βουλγαρία
37,9 42,1 41,5 40,47
Πηγή: ΟΟΣΑ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

https://www.naftemporiki.gr/society/1164793/o-pio-kakos-mathitis/