Περί τράπεζας θεμάτων
Κυριακή, 11 Ιανουαρίου 2015
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής
Στην Ελλάδα έχουμε ένα καταπληκτικό χάρισμα να παίρνουμε από το εξωτερικό καλές ιδέες των οποίων η εφαρμογή θα πετύχαινε κάποια αποτελέσματα και καταφέρνουμε με την ίδια καλή ιδέα να πετυχαίνουμε τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Ο χώρος της εκπαίδευσης δεν θα μπορούσε να διαφέρει. Έτσι η εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων που είχε ως στόχο, μεταξύ άλλων, την καταπολέμηση της παπαγαλίας, θα καταφέρει, τελικά, το θρίαμβο της παπαγαλίας.
Ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας ότι το πλήθος των θεμάτων που περιέχει η τράπεζα θεμάτων είναι πολύ μεγάλο και θα μειωθεί δραστικά. Το πρόβλημα που δημιουργείται από το μεγάλο αριθμό θεμάτων είναι ότι για να δημιουργήσεις 200 ερωτήσεις από μία ύλη 100 σελίδων θα πρέπει να ρωτήσεις ασήμαντες λεπτομέρειες, που δεν θα έπρεπε να μάθουν απέξω οι μαθητές και η γνώση τους είναι εκτός του σκοπού των επαναληπτικών εξετάσεων του Ιουνίου ή θα ανακυκλώνεις τις ίδιες ερωτήσεις με λίγο διαφορετική διατύπωση ή και τα δύο.
Αυτό το πρόβλημα, που είναι υπαρκτό και διαπιστώθηκε στις εξετάσεις του περασμένου Ιουνίου, προσπαθεί να λύσει τώρα το Υπουργείο Παιδείας, με τη μείωση του αριθμού των θεμάτων που περιέχει η τράπεζα. Έτσι ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στη Φυσική από 354 θέματα θα έχουμε 150 και στη Φιλοσοφία από 299 θέματα θα έχουμε 70.
Θα λυθεί το πρόβλημα με τις ανούσιες ερωτήσεις και τις άχρηστες λεπτομέρειες, αλλά θα θριαμβεύσει η παπαγαλία. Ο μεγάλος αριθμός ερωτήσεων είχε σκοπό να μη μπορεί ο μαθητής να λύσει όλα τα θέματα, ώστε, τελικά, να εξετάζεται σε άγνωστα θέματα. Τώρα με τη δραστική περικοπή του αριθμού των ερωτήσεων θα μπορεί να λύσει όλα τα θέματα όποιος μαθητής θέλει με αποτέλεσμα αντί να γίνεται μάθημα να προετοιμάζονται οι μαθητές για τις εξετάσεις και μόνο. Είναι διαφορετικό πράγμα η διδασκαλία και διαφορετικό η προετοιμασία για 70 γνωστές ερωτήσεις.
Θα έπρεπε, κατά τη γνώμη μου, να περιέχει λίγες ερωτήσεις η τράπεζα θεμάτων που θα αξιολογούσαν τη γνώση του μαθητή στα σημαντικά και όχι στα ασήμαντα, αλλά για να γλυτώσουμε από την παπαγαλία και το κατευθυνόμενο μάθημα θα έπρεπε να είναι κλειστή η τράπεζα. Να μη γνωρίζουμε το περιεχόμενό της, αλλά να έχουν δοθεί κάποιες ενδεικτικές ερωτήσεις, ώστε να γνωρίζουμε τη μορφή των ερωτήσεων. Αν η τράπεζα θεμάτων ήταν κλειστή στην κοινή θέα, τότε δεν θα προετοιμάζονταν οι μαθητές για τις συγκεκριμένες ερωτήσεις, αλλά θα αφιερώνονταν στην προσπάθεια να μάθουν την ύλη. Η κλειστή τράπεζα θεμάτων προϋποθέτει την εμπιστοσύνη των μαθητών προς το Υπουργείο Παιδείας, που δεν υπάρχει πια στη χώρα μας από κανένα προς κανένα, όχι μόνο των μαθητών.
Έτσι θα καταφέρουμε να καταστρέψουμε ακόμη μια καλή ιδέα και να γεμίσουμε τα κεφάλια των παιδιών μας με άχρηστα πράγματα. Θα αναρωτιόμαστε μετά γιατί τα παιδιά μας τρέχουν όλη μέρα, διαβάζουν όλη μέρα και πατώνουν στους διεθνείς διαγωνισμούς όπως ο PISA...
https://www.naftemporiki.gr/opinion/25247/peri-trapezas-thematon/