Οι άγνωστοι της νέας σχολικής χρονιάς
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ
Μαθηματικός - ερευνητής
Δευτέρα, 08 Σεπτεμβρίου 2014
Το άγνωστο δημιουργεί ανασφάλεια. Με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς έχουν συσσωρευτεί πολλά άγνωστα μεγέθη που βασανίζουν τους μαθητές, αφού το Υπουργείο Παιδείας δεν ξεκαθαρίζει το τοπίο, με αποτέλεσμα, μη γνωρίζοντας τους «κανόνες του παιγνιδιού» οι μαθητές να μη μπορούν να πάρουν αποφάσεις κρίσιμες για το μέλλον τους.
Σε κάθε τάξη και κάθε ηλικία είναι διαφορετικά τα προβλήματα. Οι νέοι φοιτητές, που μόλις πέτυχαν την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση και δικαιούνται μετεγγραφή δεν γνωρίζουν τι θα γίνει. Είναι αλήθεια ότι ο Υπουργός Παιδείας έχει πει σε όλους τους τόνους ότι θα πάρουν όλοι μετεγγραφή, αλλά, παράλληλα, έχει προτείνει μηνιαίο επίδομα 500€ σε κάθε δικαιούχο μετεγγραφής, από τα κλεμμένα που επεστράφησαν. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι δεν θα πάρουν μετεγγραφή. Όλα αυτά προφορικά, αφού η Υπουργική απόφαση, που υποχρεούται εκ του νόμου να εκδώσει, δεν έχει ακόμη εκδοθεί παρατείνοντας το κλίμα ανασφάλειας.
Ένας φοιτητής του ΤΕΙ Λογιστικής Θεσσαλονίκης, για παράδειγμα, που έδωσε ξανά εξετάσεις φέτος, για να πετύχει σε μια σχολή που θα του άρεσε περισσότερο, πέτυχε στο Οικονομικό του Βόλου. Ο φοιτητής δικαιούται μετεγγραφή. Τι να κάνει; Αν εγγραφεί στη νέα σχολή θα πάρει μετεγγραφή, ή θα του δώσουν το επίδομα των 500€, οπότε θα προτιμούσε να μείνει στο ΤΕΙ, γιατί έχει να φροντίσει και τα μικρότερα αδέλφια του; Να σημειώσουμε ότι σε λίγες μέρες ξεκινούν οι προθεσμίες εγγραφής στις ανώτατες σχολές, οπότε το θέμα είναι πιεστικό. Το ζήτημα είναι αν ο συγκεκριμένος άνθρωπος έχει δικαίωμα να γνωρίζει, ώστε να πάρει τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις γι’ αυτόν.
Ένας μαθητής της Γ Λυκείου, που θα συμμετάσχει στις προσεχείς πανελλήνιες εξετάσεις του 2015, γνωρίζει τους κανόνες που θα καθορίσουν την έκβαση της προσπάθειάς του; Ανακοινώθηκε η ένταξη δύο τμημάτων των Αρχιτεκτόνων στα Ιωάννινα και των Μηχανικών Περιβάλλοντος στην Κοζάνη. Μετά το θόρυβο που ξέσπασε ο Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι τα Πανεπιστήμια θα αποφασίσουν τη λειτουργία τους ή όχι. Ένας φτωχός μαθητής από τα Γιάννενα να ασχοληθεί με το σχέδιο, που απαιτείται για την εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική ή όχι; Το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο απαιτεί ειδικό φροντιστήριο, αφού δεν διδάσκεται στο σχολείο, που κοστίζει σε χρόνο και χρήμα. Να προσπαθήσει το παιδί για την εισαγωγή του στην Αρχιτεκτονική στα Γιάννενα ή δεν θα λειτουργήσει; Έχει δικαίωμα να γνωρίζει τι θα γίνει;
Ποιοι θα είναι οι κανόνες για τις μετεγγραφές των υποψηφίων του 2015; Είναι προφανές ότι, για μία ακόμη φορά, θα αλλάξει το σύστημα των μετεγγραφών, αφού όλοι αναγνωρίζουν ότι δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα. Έχουν δικαίωμα οι υποψήφιοι με το ξεκίνημα της προσπάθειάς τους να γνωρίζουν τους κανόνες που θα τους οδηγήσουν στην εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση;
Οι μικρότεροι μαθητές της Β Λυκείου έχουν τους περισσότερους αγνώστους. Με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς πρέπει να επιλέξουν ομάδα προσανατολισμού (την κατεύθυνση που λέγαμε μέχρι τώρα). Δεν μπορούν, όμως, να αποφασίσουν αν δεν γνωρίζουν σε ποια επιστημονικά πεδία εντάσσονται οι σχολές. Ένας μαθητής που θέλει να εισαχθεί στη Γυμναστική Ακαδημία δεν γνωρίζει αν πρέπει να επιλέξει ομάδα προσανατολισμού θετικών ή ανθρωπιστικών σπουδών, αφού δεν γνωρίζει σε ποιο πεδίο θα ενταχθεί η σχολή. Το ίδιο πρόβλημα έχουν όσοι στοχεύουν σε στρατιωτικές σχολές, στην ψυχολογία, την κοινωνιολογία, τις πολιτικές επιστήμες, τη βιολογία και πολλές άλλες σχολές, γιατί το Υπουργείο Παιδείας δεν ανακοινώνει το εξεταστικό σύστημα για το νέο λύκειο, πράγμα που δείχνει το βαθμό ετοιμότητας και το βάθος του σχεδιασμού. Πρόσφατα, μάλιστα, ανακοίνωσε ο Υπουργός ότι θα επαναφέρει το μάθημα της πληροφορικής στα πανελληνίως εξεταζόμενα, τινάζοντας στον αέρα τις μέχρι τώρα ελλιπείς ανακοινώσεις. Αν ο μαθητής δεν γνωρίζει δεν μπορεί να αποφασίσει ποια ομάδα προσανατολισμού πρέπει να ακολουθήσει με αποτέλεσμα να μη μπορούν να συγκροτηθούν τα τμήματα και να ξεκινήσει το μάθημα. Το θέμα είναι έχει το δικαίωμα ο μαθητής της Β Λυκείου να γνωρίζει τους κανόνες της εισαγωγής του έγκαιρα, ώστε να κανονίσει την πορεία του;
Τα βάσανα δεν σταματούν εδώ. Όσα μαθήματα είναι καινούρια στο λύκειο και απαιτείται νέο διδακτικό εγχειρίδιο για τη διδασκαλία τους, δεν έχουν βιβλίο. Πρόκειται για τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας της Α και της Β Λυκείου, το μάθημα της Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών της Β Λυκείου, το μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής της Α Λυκείου και Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ της Β Λυκείου. Λίγες μέρες πριν την έναρξη των μαθημάτων δεν υπάρχουν ούτε οδηγίες για τη διδασκαλία τους.
Όλα αυτά δεν απαιτούν χρήματα, άρα δεν προσκρούουν σε πιθανές αντιρρήσεις της τρόικα, ούτε σε άλλους πιθανούς δημοσιονομικούς περιορισμούς. Όλα αυτά απαιτούν όραμα, σχέδιο, οργάνωση και δράση. Πράγματα που, ενώ είναι δωρεάν, αποδεικνύονται εξαιρετικά δύσκολα για τη χώρα μας και είναι αυτά που, τελικά, θα κρίνουν αν θα λειτουργήσει το κράτος μας μια μέρα ξανά ή αν θα ρίξουμε το καράβι στα βράχια.