Πανελλαδικές 2021: Η στρατηγική του μηχανογραφικού
Ο παράγοντας που δυσκολεύει τον γρίφο της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
12.07.2021
«Πτυχίο με καλές προοπτικές, που θα μου επιτρέψει να βρω μια καλή δουλειά, με καλό μισθό». Αυτό είναι το ζητούμενο των υποψηφίων των Πανελλαδικών και των οικογενειών τους, οι οποίες –εν μέσω κρίσης– θέτουν και το κριτήριο των σπουδών κοντά στην οικογενιακή εστία. Ωστόσο, από φέτος ένας νέος παράγοντας δυσκολεύει τον γρίφο της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Πρόκειται για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία θα αποκλείει όσους υποψηφίους δεν την έχουν ξεπεράσει.
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, μιλώντας στην «Κ», δήλωσε ότι οι υποψήφιοι κατά την επιλογή σχολών πρέπει να έχουν πρώτο κριτήριο τις κλίσεις και τις επιθυμίες τους. «Η πληροφορική π.χ. είναι πεδίο όπου υπάρχει μεγάλη έλλειψη εργαζομένων παγκοσμίως. Ομως, εάν σε έναν υποψήφιο δεν αρέσει η πληροφορική, θα αποτύχει. Ας ξεκινήσει, λοιπόν, μελετώντας τον Οδηγό Σπουδών των τμημάτων. Εντοπίζει αυτά που περιλαμβάνουν μαθήματα που του αρέσουν στη μεγάλη τους πλειονότητα. Από αυτά, θα εξετάσει σε ποιο επάγγελμα οδηγούν, θα δει τις εναλλακτικές διαδρομές που προσφέρουν τα μεταπτυχιακά και θα πρέπει να τα κατατάξει σε μια σειρά. Θα επιλέξει, έπειτα από συζήτηση στην οικογένεια, τις πόλεις που μπορεί να σπουδάσει», λέει.
Μάλιστα, ένα λάθος που κάνουν πολλοί υποψήφιοι είναι να δηλώνουν στο μηχανογραφικό δελτίο δεκάδες τμήματα, ελπίζοντας πως δεν θα μείνουν εκτός ΑΕΙ. Οπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης, «το μυστικό δεν είναι ο υποψήφιος να δηλώσει δεκάδες σχολές για να σιγουρέψει την εισαγωγή του. Αντίθετα αυτό είναι λάθος, διότι όταν δηλώσει π.χ. 80 τμήματα χάνει τον έλεγχο της κατάταξης: ποιο τμήμα είναι στη θέση 70 και γιατί δεν είναι στη θέση 50; Το αποτέλεσμα είναι να εισαχθεί σε μια σχολή τυχαία από το πλήθος των δεκάδων τμημάτων που δήλωσε».
Τα στατιστικά στοιχεία – Μεγάλα ποσοστά κάτω από τη βάση
Νωρίτερα, αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας τα στατιστικά των βαθμολογιών των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τους υποψηφίους από τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ.
Όσον αφορά τους υποψήφιους των ΓΕΛ, στο μάθημα της Έκθεσης το φετινό θέμα ήταν φαίνεται πιο βατό, καθότι μόνον το 20,37% έγραψε κάτω από τη βάση, ενώ πέρσι το ποσοστό αυτό ήταν 36,91%.
Στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, στα Αρχαία Ελληνικά το 45,26%% των υποψηφίων έγραψε από 0 έως 10 (47,18% το 2020). Βαθμολογία από 18 έως 20 συγκέντρωσε το 3,83% των υποψηφίων (3,95%). Στην Ιστορία, επίσης το ποσοστό κάτω από τη βάση ήταν υψηλό, με 51,19% (50,18% πέρυσι) ενώ 18 με 20 έγραψε το 13,65% (15,64% πέρυσι). Στο μάθημα της Κοινωνιολογίας συγκεντρώθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό υψηλότερων βαθμολογιών, αφού το 22,15% (20,72% πέρυσι) των υποψηφίων αρίστευσε (19-20).
Στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, στη Φυσική το ποσοστό που έγραψε κάτω από τη βάση (44%) είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι (41,5%), χωρίς ωστόσο να λείπουν ψηλές βαθμολογίες, καθώς το 16,98% (15,88% πέρυσι) των υποψηφίων έγραψε πάνω από 18. Η εικόνα είναι καλύτερη στο μάθημα των Μαθηματικών, με το ποσοστό βαθμολογιών κάτω από τη βάση να διαμορφώνεται στο 31,8% (33,13% το 2020) και των βαθμολογιών 18-20 στο 19,01% (14,41% το 2020).
Για τους υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας, η εικόνα για το μάθημα της Φυσικής δεν διαφέρει από τη γενική τάση, με το 47,43% (44,97% το 2020) των υποψηφίων να έχει γράψει κάτω από 10 και το 18,39% (15,18% το 2020) να έχει λάβει βαθμολογία 18-20. Στη Χημεία, στο 38,66% (47,16% το 2020) διαμορφώθηκε το ποσοστό των βαθμολογιών κάτω από τη βάση, ενώ οι άριστοι αυξήθηκαν σε σχέση με πέρσι, αφού το 15,38% (6,77% το 2020) των υποψηφίων έλαβε βαθμολογία από 18 έως 20. Στη Βιολογία, το ποσοστό βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν μεγαλύτερο ήτοι 31,56% (28,25% το 2020), υπήρξε διασπορά στις βαθμολογίες άνω του 10, ενώ από 18 έως και 20, έλαβε το 17,78% (15,21%).
Τέλος, σχετικά με τους υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, στα Μαθηματικά το 72,76% (75,6% πέρυσι) έγραψε κάτω από τη βάση. Τα γραπτά που βαθμολογήθηκαν με βαθμό άνω του 18, ήταν πολύ λίγα, ήτοι 2,66% (1,73% το 2020). Στο μάθημα της Πληροφορικής, κάτω του 10 έγραψε το 41,69% (44,75% το 2020) των υποψηφίων. Δεν έλειψαν ωστόσο και οι καλές βαθμολογίες, με το 21,70%% των υποψηφίων να παίρνει βαθμό από 18 έως 20. Στο μάθημα της Οικονομίας, κάτω από τη βάση έγραψε το 34,31% των υποψηφίων (31,60% το 2020) και 18-20 το 27,12%.
Πανελλαδικές 2021: Η στρατηγική του μηχανογραφικού | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (kathimerini.gr)