«Πρεμιέρα» για τις Πανελλαδικές – Οι ιδιαιτερότητες των φετινών εξετάσεων
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
15.06.2020
Η πανδημία του κορωνοϊού σημαδεύει τη φετινή διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Χαρακτηριστικό είναι ότι λόγω της αναστολής λειτουργίας των σχολείων κατά το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου η εξεταστέα ύλη μειώθηκε κατά περίπου 25% σε σχέση με την αρχική.
Ειδικότερα, το εναρκτήριο λάκτισμα των Πανελλαδικών γίνεται σήμερα για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Θα ακολουθήσουν την Τρίτη οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ με τα Νέα Ελληνικά.
Συνολικά θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 77.970 υποψήφιοι. Ο αριθμός είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Ως προς τους υποψηφίους, συνολικά 82.159 υποψήφιοι Γενικών Λυκείων θα διεκδικήσουν φέτος μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Από αυτούς, το 80,49% επέλεξε να εξεταστεί με το φετινό σύστημα και το 9,51% είναι απόφοιτοι προηγούμενων ετών και επέλεξε να εξεταστεί με το προηγούμενο σύστημα. Οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων φθάνουν τις 18.000.
Απόσταση 1,5 μέτρου
Οι ιδιαιτερότητες των φετινών εξετάσεων ξεκινούν από τη λήψη των προστατευτικών μέτρων κατά της διασποράς του κορωνοϊού και φθάνουν έως την επιλογή θεμάτων και την προετοιμασία των υποψηφίων. Συγκεκριμένα, η Λυκειακή Επιτροπή Εξετάσεων κάθε εξεταστικού κέντρου πρέπει να μεριμνά ώστε σε κάθε αίθουσα εξέτασης να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των υποψηφίων. Η χρήση προστατευτικής μάσκας από υποψηφίους και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των εξεταστικών κέντρων είναι προαιρετική. Για τους εκπαιδευτικούς-επιτηρητές η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική.
Η μείωση της εξεταστέας ύλης καθιστά πρόκληση την επιλογή των θεμάτων για τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, «η νέα ύλη, μετά τη σωστή περικοπή της, δημιουργεί το πρόβλημα ότι δεν μπορούν εύκολα να δημιουργηθούν συνδυαστικά θέματα, όπως τα προηγούμενα χρόνια. Τα συνδυαστικά θέματα είναι αναγκαία για να ξεχωρίσουν οι πολύ καλοί από τους άριστους, ώστε να πετύχουμε μία ομαλή κατανομή των βαθμολογιών στη βαθμολογική κλίμακα. Στα Μαθηματικά, για παράδειγμα, τα ολοκληρώματα, που συνδυάζονταν με τις παραγώγους όλα τα προηγούμενα χρόνια, είναι εκτός ύλης φέτος. Πώς θα βρουν οι θεματοδότες μία δύσκολη άσκηση για το 4ο θέμα; Θα είναι αρκετά δύσκολο».
Βέβαια, ερώτημα των υποψηφίων ετησίως είναι αν τα θέματα θα είναι εύκολα ή δύσκολα. «Διάφορα σενάρια κυκλοφορούν, αλλά πραγματικά δεν έχει καμία σημασία αν τα θέματα θα είναι δύσκολα ή εύκολα. Αν είναι δύσκολα θα πέσουν οι βάσεις, όπως έγινε το 2019 με τη βάση της Ιατρικής Αθήνας που μειώθηκε στις 18.724 μόρια, χαμηλότερα από κάθε άλλη χρονιά. Αν τα θέματα είναι εύκολα, τότε οι βάσεις θα αυξηθούν. Αυτό που πρέπει να κρατήσουν οι υποψήφιοι είναι ότι δεν μειώθηκε ο αριθμός των εισακτέων. Αυτός, σε σχέση με τον αριθμό των υποψηφίων, καθορίζει την ευκολία ή τη δυσκολία εισαγωγής στα ΑΕΙ», λέει ο κ. Στρατηγάκης.
Παράλληλα, οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις έχουν μία ακόμη ιδιαιτερότητα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Καθώς έκλεισαν τα σχολεία οι μαθητές παρακολουθούσαν τα μαθήματά τους εξ αποστάσεως. Αυτό, κατά γενική ομολογία, είναι πιο δύσκολο από το διά ζώσης μάθημα. Εκτός από τη δυσκολία στο μάθημα υπήρξαν και τεχνικά προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν (συνδεσιμότητας και κατάλληλου εξοπλισμού). Ενα άλλο πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι υποψήφιοι ήταν ότι έχασαν τον ρυθμό τους, αφού διαταράχθηκε η καθημερινή τους ρουτίνα.
Τέλος, οι εξετάσεις ξεκινούν καθυστερημένα σε σχέση με πέρυσι (ξεκίνησαν στις 6/6). Ωστόσο, θεωρείται ότι η καθυστέρηση στην έναρξή τους θα «ψαλιδιστεί» με επιτάχυνση των διαδικασιών από την αρμόδια Διεύθυνση διοργάνωσης των εξετάσεων του υπ. Παιδείας, ώστε να μην υπάρξει αντίστοιχη καθυστέρηση στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.