Δυσκολία θεμάτων και αύξηση θέσεων «πιέζουν» τις βάσεις

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

17.06.2019

Πτωτικό πλαίσιο βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ έχει διαμορφωθεί από τα έως τώρα μαθήματα που εξετάστηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, με δεδομένο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, σε συνδυασμό με τη φετινή αύξηση των θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μάλιστα, στη Φυσική τα θέματα ήταν πολλά και δύσκολα, και υπάρχουν αναφορές καθηγητών που μιλούν για αντιπαιδαγωγική επιλογή θεμάτων.

Ειδικότερα, συνολικά 102.000 υποψήφιοι διεκδικούν 78.335 θέσεις (σε αυτές πρέπει να προστεθούν οι 350 θέσεις των αστυνομικών, οι 127 των πυροσβεστικών και οι 819 των στρατιωτικών σχολών).

Για την πλειονότητα των συνολικά 86.000 υποψηφίων γενικών λυκείων οι εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα ολοκληρώθηκαν χθες. Απομένει μόνο την Τρίτη η εξέταση της Βιολογίας, η οποία βέβαια είναι το κρισιμότερο μάθημα για τις πλέον περιζήτητες σχολές ΑΕΙ, τις ιατρικές.

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας, το θέμα αφορούσε τον ρόλο του πολίτη για την προάσπιση και τη διάδοση των αξιών της δημοκρατίας. Η θεματική «Δημοκρατία – ενεργός πολίτης» είναι μεν από εκείνες που έχουν διδαχθεί οι μαθητές, ωστόσο το κείμενο αναφοράς που δόθηκε στους υποψηφίους ήταν σχετικά δύσκολο, με αποτέλεσμα η αντιμετώπιση των ερωτήσεων να έχει παγίδες. Πάντως, η κατανομή των επιδόσεων στις βαθμολογικές κλίμακες δεν αναμένεται να έχει σημαντικές αποκλίσεις σε σχέση με πέρυσι.

Στα μαθήματα προσανατολισμού ανά επιστημονικό πεδίο παρατηρούνται τα εξής:

• Στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικών, νομικών και κοινωνικών επιστημών) τα θέματα στα Αρχαία ήταν, σε γενικές γραμμές, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ στην Ιστορία κρίθηκαν ακόμη ευκολότερα. Αρα, οι καλύτερες επιδόσεις, σε συνδυασμό με την αύξηση των θέσεων που πιέζει τις βάσεις, θα εξισορροπήσουν το αποτέλεσμα χωρίς να αποκλείονται και πτωτικές εκπλήξεις.

• Στο 2ο πεδίο (θετικών και τεχνολογικών επιστημών) τα θέματα στα Μαθηματικά και στη Φυσική ήταν δυσκολότερα από πέρυσι. Χαρακτηριστικά, ο μαθητικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, μιλώντας στην «Κ», εκτίμησε ότι το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση θα ξεπεράσει το περυσινό 56,21%, καθώς οι μαθητές ξαφνιάστηκαν ακόμη και στις ερωτήσεις θεωρίας. «Αυτό αποδίδεται εν μέρει και στον τρόπο μελέτης των παιδιών. Χαρακτηριστικά, η ύλη των Μαθηματικών αναφέρεται σε συναρτήσεις, αλλά ο ορισμός της συνάρτησης υπάρχει στις πρώτες σελίδες. Πολλοί τον “έχασαν” διότι δεν εστίασαν σε αυτόν!» λέει ο κ. Στρατηγάκης. Πιο δύσκολα κρίθηκαν τα θέματα στη Φυσική. «Οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής, με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις», ανέφερε η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση.

• Για το 3ο πεδίο (υγείας και ζωής) η Χημεία εξετάστηκε χθες και η Βιολογία εξετάζεται την Τρίτη· πρόκειται για τα δύο μαθήματα υψηλής βαρύτητας του πεδίου. Ως εκ τούτου, δεν μπορεί να διαμορφωθεί εικόνα για τις επιδόσεις. Μόνος γνωστός παράγων είναι η μεγαλύτερη του 2018 δυσκολία των θεμάτων στη Φυσική, γεγονός που θα κόψει –έστω και περιορισμένα– βαθμούς.

• Οι υποψήφιοι του 4ου πεδίου (οικονομίας και πληροφορικής) έχουν εξεταστεί στα Μαθηματικά, για τα οποία ήδη έχει αναφερθεί (στο 2ο πεδίο) η μεγαλύτερη δυσκολία θεμάτων σε σχέση με το 2018 (το ποσοστό κάτω από τη βάση πέρυσι ήταν 83,17% στους υποψηφίους της ομάδας προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής), ενώ το δεύτερο μάθημα υψηλής βαρύτητας –οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας– εξετάστηκαν χθες, και γι’ αυτό δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες. Με τα υπάρχοντα δεδομένα, το πλαίσιο για τις επιδόσεις συγκριτικά με πέρυσι είναι πτωτικό.

Το γενικότερο πάντως σχόλιο –και χωρίς να γίνεται σύγκριση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων ανάμεσα στο 2028 και φέτος– είναι, όπως ανέφερε στην «Κ» η Ηρώ Μαρκάκη από το φροντιστήριο «Μεθοδικό», πως, «αν και τα θέματα είναι γενικά λιγότερο απαιτητικά, οι υποψήφιοι δεν ανταποκρίνονται με άνεση, δεδομένου ότι στις τάξεις του γυμνασίου και στις πρώτες τάξεις του λυκείου έχει μειωθεί η εξεταστέα ύλη, αλλά και το επίπεδο των γνώσεων σχεδόν σε όλα μαθήματα. Αναμφίβολα, η κατάργηση της εξέτασης μαθημάτων στο γυμνάσιο και στο λύκειο και η υποβάθμιση πολλών γνωστικών αντικειμένων έχουν ως αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να συναντούν δυσκολίες και να έχουν χαμηλότερη επίδοση ακόμα και σε “βατά θέματα” στις Πανελλαδικές Εξετάσεις».

https://www.kathimerini.gr/society/1029204/dyskolia-thematon-kai-ayxisi-theseon-piezoyn-tis-vaseis/