Αποψη: Αυξημένη δυσκολία
ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ*
4/9/2018
Οι Πανελλήνιες Εξετάσεις δεν καταργούνται. Απλά δίνεται η δυνατότητα σε κάποιους υποψηφίους να εισάγονται σε σχολές χαμηλής ζήτησης χωρίς Πανελλήνιες Εξετάσεις, μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου λυκείου. Ο βαθμός του απολυτηρίου, όμως, θα προκύπτει από εξετάσεις σε επίπεδο νομού ή δήμου στους μεγάλους νομούς, με κοινά θέματα, καλυμμένα ονόματα και διόρθωση από καθηγητές άλλων σχολείων. Τα εξεταζόμενα μαθήματα για απόκτηση του απολυτηρίου λυκείου θα είναι τα τρία μαθήματα ομάδας προσανατολισμού και η Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία. Οσοι επιθυμούν την εισαγωγή τους σε σχολές υψηλής ζήτησης θα δίνουν κανονικά Πανελλήνιες Εξετάσεις και θα συμπληρώνουν τις σχολές του επιστημονικού πεδίου στα μαθήματα του οποίου εξετάστηκαν. Για την εισαγωγή τους θα μετράει και ο βαθμός του απολυτηρίου λυκείου σε ποσοστό 10%, που θα προκύπτει, όμως, κατά 66% από τα μαθήματα που θα εξετάζονται και στις Πανελλήνιες. Ολοι οι υποψήφιοι μπορούν να εξεταστούν μόνο σε τέσσερα μαθήματα που οδηγούν σε σχολές ενός μόνο πεδίου. Το ζήτημα είναι ότι δεν περνούν όλοι οι υποψήφιοι. Ετσι, κάποιοι μπορεί να επιλέξουν να εισαχθούν σε τμήμα χαμηλής ζήτησης και κάποιοι άλλοι που έδωσαν εξετάσεις και δεν έγραψαν πολύ καλά να μην μπορούν να εισαχθούν ούτε στα τμήματα χαμηλής ζήτησης, διότι οι θέσεις μπορεί να έχουν καλυφθεί από εκείνους που εισήχθησαν χωρίς εξετάσεις. Με το ισχύον σύστημα περίπου 18.000 υποψήφιοι δεν εισάγονται σε καμία σχολή, οπότε μπορεί να συμβεί και αυτό. Ακόμη το απολυτήριο λυκείου δεν θα είναι τόσο εύκολη υπόθεση όσο είναι μέχρι τώρα. Οι εξετάσεις σε άγνωστα θέματα, με καλυμμένα ονόματα και διόρθωση από καθηγητές άλλων σχολείων μπορεί να το κάνει πολύ δυσκολότερη υπόθεση από όσο φανταζόμαστε. Η εμπειρία από τη μεταρρύθμιση Αρσένη έδειξε ότι υπάρχουν δυσκολίες. Ισως γι’ αυτό αποφάσισε το υπουργείο να μετρούν οι βαθμοί των εξετάσεων του Ιουνίου μόνο κατά 40%, αντί για 50% που μετρούν τώρα.
Τα «δύσκολα» σημεία είναι ο προσδιορισμός των σχολών χαμηλής ζήτησης και η ζήτηση για εισαγωγή χωρίς εξετάσεις που θα υπάρξει γι’ αυτές, οι εξετάσεις σε επίπεδο νομού, αλλά και η ωριμότητα που θα δείξουν γονείς και μαθητές ώστε να μην ασκούν αφόρητη πίεση για πολύ υψηλούς προφορικούς βαθμούς.
• Ο κ. Στράτος Στρατηγάκης είναι μαθηματικός, εκπαιδευτικός-αναλυτής.
http://www.kathimerini.gr/983071/article/epikairothta/ellada/apoyh-ay3hmenh-dyskolia