Καλύτερες επιδόσεις θα δώσουν τα ευκολότερα θέματα
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
22/05/2016
Στα στατιστικά στοιχεία των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2014 παραπέμπουν οι βαθμολογητές... τους γονείς, οι οποίοι αρχίζουν να αναζητούν τα πρώτα exit polls των φετινών εξετάσεων, την ώρα που οι υποψήφιοι οφείλουν να είναι προσηλωμένοι στα μαθήματά τους. Οι επιδόσεις στην πλειονότητα των έως τώρα εξετασθέντων μαθημάτων κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας αναμένεται να είναι καλύτερες σε σχέση με πέρυσι και να προσεγγίσουν τα επίπεδα του 2014, καθώς τα θέματα εμφανίζονται πιο εύκολα, κυρίως για τους μέτρια προετοιμασμένους μαθητές.
Ετσι, περισσότεροι θα ξεπεράσουν τη βάση του 10 και αναμένεται συσσώρευση υποψηφίων σε βαθμολογίες μεταξύ 10 και 15. Αλλωστε, όπως ανέφερε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός - ερευνητής Στράτος Στρατηγάκης, «τα περυσινά θέματα ήταν τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών, ενώ χαρακτηριστικό των φετινών θεμάτων είναι ότι είχαν ως βάση το σχολικό βιβλίο». Από την πλευρά του, ο εκπαιδευτικός και φροντιστής Γιώργος Χατζητέγας εκτιμά, μιλώντας στην «Κ», ότι «ο βαθμός δυσκολίας έως τώρα προϊδεάζει για γενικά θέματα ευκολότερα εκείνων των προηγουμένων ετών, όπως παραδοσιακά συμβαίνει κάθε φορά που αλλάζει το εξεταστικό σύστημα». Φέτος διεξάγονται διπλές εξετάσεις. Εφαρμόζεται για πρώτη φορά το σύστημα των 4+1 εξεταζόμενων θεμάτων για τους τελειοφοίτους και όσους αποφοίτους το επέλεξαν, και παράλληλα το, έως πέρυσι ισχύον, σύστημα των 6 μαθημάτων για τους αποφοίτους.
Ειδικότερα, η φιλία ως διαχρονική αξία και οι στρεβλώσεις της, με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο Διαδίκτυο και στα social media, ήταν οι κεντρικοί άξονες του θέματος το οποίο εκλήθησαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι Γενικών Λυκείων (η μεγαλύτερη κατηγορία υποψηφίων – 84.441 για 57.991 θέσεις στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, σε σύνολο 103.402 υποψηφίων για 69.985 θέσεις) στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας - Εκθεσης Γενικής Παιδείας. Για σχολιασμό και επεξεργασία στους υποψηφίους δόθηκε το κείμενο του Ευάγγελου Παπανούτσου «Η φιλία», από την Πρακτική Φιλοσοφία. Μάλιστα, το κείμενο του Παπανούτσου υπάρχει στις τράπεζες θεμάτων του υπουργείου και μέρος του ίδιου κειμένου είχε δοθεί, στο πλαίσιο των εξετάσεων της Νεοελληνικής Γλώσσας, το 2012 στους υποψηφίους των Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων.
Σχόλια εκπαιδευτικών
Παρότι το κείμενο κρίθηκε εύκολο από τους υποψηφίους, στην εκπαιδευτική κοινότητα υπήρξαν ποικίλα σχόλια. Κάποιοι μίλησαν για έλλειψη πρωτοτυπίας και συντηρητική επιλογή. Από την άλλη, έμπειρα εκπαιδευτικά στελέχη, μιλώντας στην «Κ», εκτίμησαν ότι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων επέλεξε ένα σύγχρονο θέμα σε κείμενο του Παπανούτσου, ο οποίος έχει συνδεθεί με μια σημαντική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην πορεία της ελληνικής εκπαίδευσης. Η βαθμολόγηση των γραπτών στη Νεοελληνική Γλώσσα ξεκίνησε και, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Κ», τα πρώτα γραπτά δείχνουν ότι οι υποψήφιοι δεν δυσκολεύτηκαν στην πραγμάτευση του θέματος, και άρα οι επιδόσεις θα είναι καλύτερες από πέρυσι. Το 2015, το 15,61% έγραψε κάτω από τη βάση, ποσοστό που θα μειωθεί φέτος, ενώ το 0,99% αρίστευσε με 18 και πάνω.
Στη φάση της δοκιμαστικής βαθμολόγησης ήταν, έως χθες, η διαδικασία για τα γραπτά των Αρχαίων και Μαθηματικών Προσανατολισμού (όπως ονομάζονται στο νέο σύστημα τα μαθήματα κατεύθυνσης του προηγούμενου). Καθηγητές ανέφεραν στην «Κ» ότι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων επιτρέπει στους μαθητές να ξεπεράσουν εύκολα τη βάση. Πέρυσι, το 49,66% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση στα Αρχαία και το 69,97% στα Μαθηματικά τεχνολογικής κατεύθυνσης. Μαθηματικά και Αρχαία είναι μαθήματα βαρύτητας για τις σχολές ανθρωπιστικών επιστημών, οικονομίας-διοίκησης και θετικών επιστημών, και η επίδοση σε αυτά θα είναι καθοριστική για τη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής.
Τέλος, την Παρασκευή οι υποψήφιοι του νέου συστήματος εξετάστηκαν σε Μαθηματικά και Ιστορία Γενικής Παιδείας, ενώ οι απόφοιτοι του παλαιού συστήματος σε Βιολογία και Φυσική Γενικής Παιδείας. Τα θέματα και στα τέσσερα μαθήματα κρίθηκαν γενικά εύκολα. Η εφαρμογή νέου συστήματος φέτος επιτρέπει με ασφάλεια μόνο σύγκριση επιδόσεων με το 2015, αφού δεν μετρούν στη διαμόρφωση των τελικών μορίων ενός υποψηφίου οι προφορικοί βαθμοί, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι μεγαλύτεροι από εκείνους των γραπτών Πανελλαδικών Εξετάσεων.