Aναμορφώνεται η επαγγελματική εκπαίδευση

Το νέο Τεχνολογικό Λύκειο έχει στόχο εξειδικευμένους τεχνίτες με γενική παιδεία και επιδιώκει σύνδεση με την αγορά εργασίας

 

Δημοσιεύτηκε 18/2/2012

 

Του Αποστολου Λακασα

 

Εισιτήριο... ελευθέρας στα ΤΕΙ της ειδικότητάς τους, επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά και δυνατότητα εισαγωγής στα πανεπιστήμια μέσω ειδικής προετοιμασίας θα έχουν οι απόφοιτοι του Τεχνολογικού Λυκείου. Το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί το αμέσως επόμενο διάστημα στο υπουργικό συμβούλιο προς ψήφιση. «Το νέο Τεχνολογικό Λύκειο αποτελεί στρατηγικό σχεδιασμό επένδυσης στην παραγωγική και αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», η αρμόδια υφυπουργός Παιδείας κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου. «Η χώρα δεν χρειάζεται μόνο επιστήμονες αλλά και κατηρτισμένους τεχνίτες με γνώσεις γενικής παιδείας και ικανότητες-δεξιότητες στο αντικείμενο εξειδίκευσής τους. Στόχος μας είναι η σύνδεση της τεχνολογικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και η δυνατότητα κινητικότητας μεταξύ Γενικού και Τεχνολογικού Λυκείου», πρόσθεσε. Ενδεικτικά, οι σπουδές στο Τεχνολογικό Λύκειο θα διαρκούν 3+1 έτη, με το τέταρτο να είναι έτος ειδίκευσης. Μετά την Α΄ τάξη, ο ενδιαφερόμενος μαθητής θα μπορεί να συνεχίζει στο Γενικό Λύκειο. Στη Γ΄ τάξη οι μαθητές θα επιλέγουν τμήμα ειδικότητας, όπου θα διδάσκονται 8 ώρες μαθήματα γενικής παιδείας και 27 ώρες ειδικότητας. Οσοι επιθυμούν να εισαχθούν σε πανεπιστήμια, στη Γ΄ τάξη θα παρακολουθούν «τμήμα γενικής παιδείας». Οι απόφοιτοι τριετούς φοίτησης θα αποκτούν απολυτήριο και πτυχίο επιπέδου προσόντων 2, με βάση την οκτάβαθμη κλίμακα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Οι απόφοιτοι τριετούς φοίτησης θα μπορούν να εισαχθούν στα ΤΕΙ μέσω ειδικών εξετάσεων, όπως σήμερα. Ομως οι απόφοιτοι του 4ου έτους (Τμήμα Ειδίκευσης Τεχνικής & Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όπως ονομάζεται) θα μπορούν, έπειτα από εξετάσεις πιστοποίησης, να πάρουν πτυχίο επιπέδου 3 και να εισαχθούν σε ΤΕΙ της ειδικότητάς τους χωρίς εξετάσεις και με προϋποθέσεις που θα θέσουν τα ΤΕΙ. Θεσμοθετείται η πρακτική άσκηση στο 3ο και στο 4ο έτος. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα πραγματοποίησης μαθητείας, ενώ δημιουργούνται φροντιστηριακά τμήματα εντός του ωρολόγιου προγράμματος σε Νέα Ελληνικά και Μαθηματικά, για όσους έχουν μαθησιακά κενά. «Αναμορφώνουμε την επαγγελματική εκπαίδευση, μετατρέποντάς την σε μια ελκυστική επιλογή, ώστε να πάψει να αποτελεί επιλογή ανάγκης και να μετατραπεί σταθερά σε επιλογή προτίμησης», τονίζει η κ. Χριστοφιλοπούλου.

Και αυτό αρχίζει να επιβεβαιώνεται από την αλλαγή της τάσης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και του υπ. Παιδείας το 1999 - 2000 το 34,97% των μαθητών λυκείου παρακολουθούσε τεχνικό / επαγγελματικό λύκειο. Μία δεκαετία μετά, το 2009 - 2010, το ίδιο ποσοστό είχε περιορισθεί στο 25,15%. Αντίθετα, φέτος στα γενικά λύκεια φοιτούν 245.062 μαθητές, ενώ στα επαγγελματικά λύκεια και σχολές 102.675 (41,8% επί του συνόλου των μαθητών λυκείου).

Μάλιστα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός - αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ θα προκαλέσει φυγή από τα γενικά λύκεια προς την τεχνική εκπαίδευση. «Οι επιπτώσεις του νέου συστήματος θα είναι πολύ μεγάλες, καθώς στα γενικά λύκεια τώρα όλοι παίρνουν απολυτήριο, ενώ ένα μέρος των μαθητών (περίπου 20% - 30%) δεν έχουν τη στοιχειώδη υποδομή για να παρακολουθήσουν τα μαθήματα. Κάτι που φαίνεται από το σταθερά 30% - 35% όσων βρίσκονται κάτω από τη βάση στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Ετσι, όταν οι απόφοιτοι Γυμνασίου αντιληφθούν ότι θα δίνουν Πανελλήνιες Εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του λυκείου, σε όλα τα μαθήματα και θα υπολογίζεται ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης, θα διαπιστώσουν ότι δύσκολα θα καταφέρουν να αποφοιτήσουν από το γενικό λύκειο και θα επιλέξουν το τεχνολογικό», ανέφερε ο κ. Στρατηγάκης. Κάτι παρόμοιο έγινε το 1999, όταν καθιερώθηκαν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις στη Β΄ Λυκείου. Το αποτέλεσμα ήταν να γεμίσουν τα τότε Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια με μαθητές και να αδειάσουν τα Γενικά Λύκεια. «Πολλοί από τους σημερινούς αποφοίτους γενικού λυκείου καλό θα ήταν να ήξεραν μία τέχνη, παρά να προσπαθούν να εισαχθούν σε κάποιο ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης και τελικά να εισάγονται σε κάποιο ΤΕΙ όπου στην ουσία βαριούνται να σπουδάσουν. Φτάνει η επαγγελματική εκπαίδευση να οργανωθεί σωστά και να στηριχθεί ουσιαστικά από το υπουργείο», καταλήγει ο κ. Στρατηγάκης.