Ολο τον χρόνο μετρούν τα κενά, αλλά οι καθηγητές πάντα λείπουν
Δημοσιεύτηκε 29/9/2011
Του Αποστολου Λακασα
Πάνω από πέντε φορές μέσα στη σχολική χρονιά μετράνε τα κενά οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας και οι περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και πάλι... άκρη δεν βγαίνει. Στην Πρωτοβάθμια τα κενά σε νηπιαγωγούς και δασκάλους υπολογίζονται περί τα 1.000, ενώ δεν είναι εύκολος ο προσδιορισμός τους. Το πρόβλημα οφείλεται στο εντελώς ανορθολογικά δομημένο σύστημα του προσωπικού της δημόσιας εκπαίδευσης. Εκπαιδευτικοί πλεονάζοντες σε μια περιοχή, ελλείψεις σε σχολεία διπλανής περιοχής. Πλεονάζον προσωπικό σε πολλές ειδικότητες, όμως στα σχολεία οι διευθυντές διαμαρτύρονται ότι δεν έχουν καθηγητές.
Οπως ανέφερε στην «Κ» ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής κ. Ιωάννης Κουμέντος φέτος στην Αττική 1.001 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (γυμναστές, ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικών μαθημάτων και πληροφορικής) μετακινήθηκαν από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, διότι είχαν σχεδόν... μηδενικό ωράριο στα γυμνάσια που υπηρετούσαν. Μάλιστα, υπάρχουν άλλοι περίπου 300 καθηγητές στην ίδια κατάσταση. Από την άλλη, πάνω από 200 διδακτικές ώρες χάθηκαν σε ένα μόνο λύκειο της Αθήνας τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας των σχολείων, λόγω ελλείψεων εκπαιδευτικών. Την ίδια στιγμή σήμερα καθηγητές θα πραγματοποιήσουν διαμαρτυρία στην Δ΄ Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Αθήνα (στις 12.30 μ.μ.) διότι η διευθύντρια παρουσίασε ονόματα πλεοναζόντων εκπαιδευτικών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν την προοπτική να τοποθετηθούν σε άλλο νομό ή περιφέρεια.
«Τα κενά στα σχολεία είναι σαν την κινούμενη άμμο. Υστερα από ένα μήνα μπορεί στην ίδια Διεύθυνση να γίνουν προσλήψεις αναπληρωτών», αναφέρει στην «Κ» ο γραμματέας της ΟΛΜΕ κ. Θέμης Κοτσυφάκης. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» μετά την ολοκλήρωση της φάσης των αποσπάσεων θα γίνουν νέες προσλήψεις αναπληρωτών (ήδη έχουν γίνει 3.500 και υπάρχουν πιστώσεις για άλλες 13.500). Για να κατανοήσουμε το πρόβλημα πρέπει να δούμε πώς γίνονται οι υπηρεσιακές μετακινήσεις των εκπαιδευτικών. Ας μετρήσουμε, λοιπόν, πόσες φορές οι υπηρεσιακοί παράγοντες... μετράνε τα κενά στα σχολεία:
–Κάθε χρόνο το υπουργείο μετρά τα κενά για να γίνουν οι μεταθέσεις από τη μία Διεύθυνση Εκπαίδευσης σε άλλη. Οι μετατιθέμενοι υποβάλλουν τις προτιμήσεις τους και τοποθετούνται σε σχολεία, μαζί με όσους εκπαιδευτικούς έχουν ζητήσει αλλαγή θέσης εντός της ίδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, που υπηρετούν.
– Το υπουργείο κάνει νέα μέτρηση των κενών για να γίνουν οι αποσπάσεις από τη μία Διεύθυνση σε άλλη. Οι αποσπασμένοι υποβάλλουν τις προτιμήσεις τους και τοποθετούνται από το υπηρεσιακό συμβούλιο. Αυτό γίνεται δύο με τρεις φορές.
– Μετράνε πάλι τα κενά και γίνονται οι αποσπάσεις εντός κάθε Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.
– Μετράνε πάλι τα κενά και αρχίζει η μεταφορά καθηγητών που δεν συμπληρώνουν το ωράριό τους σε κοντινά σχολεία, ώστε να συμπληρώνουν το ωράριό τους σε δύο ή και τρία διαφορετικά σχολεία.
Αρχίζει παράλληλα και η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομισθίων, που πρέπει να καλύψουν όσες τρύπες υπάρχουν, γιατί οι διορισμοί έχουν ελαχιστοποιηθεί. Η διαδικασία αυτή ξεκινά τον Νοέμβριο κάθε έτους με την υποβολή των αιτήσεων μεταθέσεων και ολοκληρώνονται τα πρώτα δύο βήματα το καλοκαίρι από τον Ιούνιο μέχρι τον Ιούλιο. Φέτος οι αποσπάσεις από μία Διεύθυνση Εκπαίδευσης (π.χ. από Καβάλα) σε άλλη Διεύθυνση Εκπαίδευσης (π.χ. Δράμα) ανακοινώθηκαν από το υπ. Παιδείας στις 31 Αυγούστου. Υπήρξε Αθηναίος εκπαιδευτικός που έχει οργανική θέση στην Καστοριά και έπρεπε να παρουσιαστεί στη θέση του την 1η Σεπτεμβρίου. Ετσι, ενώ ξεκίνησε για Καστοριά στον δρόμο έμαθε ότι πήρε απόσπαση για Αθήνα και γύρισε πίσω.
«Είναι αδύνατο»
«Οταν το δεύτερο από τα τέσσερα βήματα ολοκληρώνεται στις 31 Αυγούστου, εννέα μήνες μετά την έναρξη της διαδικασίας, πώς τα άλλα δύο βήματα θα γίνουν μέσα σε 10 μέρες;» αναρωτιέται, μιλώντας στην «Κ» ο εκπαιδευτικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης. «Αδύνατο να γίνουν» είναι η εύλογη απάντηση. Μέσα σε όλο αυτό το χάος υπάρχουν και μερικοί άνθρωποι που τρέχουν πανικόβλητοι, προσπαθώντας να κάνουν το σύστημα να πάρει μπρος επιταχύνοντας τις διαδικασίες όσο περνάει από το χέρι τους. Φυσικά κάποιοι άλλοι κάθονται ξέγνοιαστοι στα γραφεία τους…