Σπουδές για δουλειά... μακριά από το Δημόσιο

Οι απόφοιτοι λυκείου έλαβαν το μήνυμα του Μνημονίου και άλλαξαν επιλογές

 

Δημοσιεύτηκε 22/5/2011

 

Του Αποστολου Λακασα

Ναι στις σπουδές στην Αθήνα, ναι στις εξασφαλισμένες προοπτικές της Αστυνομίας και του Στρατού, αλλά όχι (πια) στις σχολές που οδηγούν στον δημόσιο τομέα. Ξεκάθαρες επιλογές κάνουν πλέον οι απόφοιτοι λυκείου, οι οποίοι αφομοιώνοντας τα μηνύματα από τις επιπτώσεις της κρίσης, «συμβιβάζονται» ανοιχτά με μια σχολή στον τόπο της κατοικία τους, παραγκωνίζοντας σχέδια για τις σπουδές των ονείρων τους. Οι νέοι απόφοιτοι λυκείου γυρίζουν την πλάτη στις σχολές που ως βασική επαγγελματική προοπτική έχουν την πρόσληψη στον δημόσιο τομέα, ύστερα από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για ελάχιστες προσλήψεις, και είναι ενδεικτικό ότι το 2010 ανακόπηκε το ενδιαφέρον για μια θέση στις ιδιαίτερα περιζήτητες, έως το 2009, παιδαγωγικές σχολές. Οχι όμως και για εκείνες με κατοχυρωμένη πρόσληψη, όπως είναι οι στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές. Επίσης, εκτινάχθηκε η ζήτηση για τις θέσεις της σχολής πλοιάρχων εμπορικού ναυτικού.

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από τον τρόπο που επέλεξαν τις σχολές οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση πέρυσι, πρώτη χρονιά που οι υποψήφιοι υπέβαλαν το μηχανογραφικό δελτίο, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις της κρίσης. «Οι νομοί Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι οι πολυπληθέστεροι και η μεγάλη αύξηση στη ζήτηση θέσεων σε ΑΕΙ των δύο νομών αποδεικνύει ότι στις επιλογές των υποψηφίων κυριαρχεί η πόλη και όχι το αντικείμενο σπουδών.

Ωρες αποφάσεων

Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να ενταθεί φέτος, καθώς η κρίση επιτείνεται και τα εισοδήματα των οικογενειών μειώνονται», δήλωσε, μιλώντας στην «Κ», ο εκπαιδευτικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης. Φέτος οι πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώνονται αύριο και στα μέσα Ιουνίου θα ανακοινωθούν οι βαθμοί. Εως τα τέλη Ιουνίου οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν οριστικοποιήσει τις αποφάσεις τους για το ποιες σχολές θα δηλώσουν, ακολουθώντας έναν νέο τρόπο -ηλεκτρονικής πια- υποβολής του μηχανογραφικού.

Ειδικότερα, από την επεξεργασία των στοιχείων των πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων, που παρουσιάζει σήμερα η «Κ», προκύπτουν τα ακόλουθα, τα οποία πιθανότατα, ως τάση, θα καταγραφούν και φέτος:

- Από τις 50 σχολές (10 από κάθε επιστημονικό πεδίο) όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων, μόνο 5 Τμήματα βρίσκονται εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τα ΤΕΙ Λογοθεραπείας, Βρεφονηπιοκομίας, Δημοσίων Σχέσεων και Πληροφορικής και ΜΜΕ.

- Οι υποψήφιοι προτίμησαν σπουδές σε παραδοσιακές σχολές, απορρίπτοντας τις σχολές με ασαφές περιεχόμενο και «ανύπαρκτα» επαγγελματικά δικαιώματα.

- Εντυπωσιακή ήταν, ύστερα από την ανακοίνωση για «πάγωμα» των προσλήψεων, η μείωση του ενδιαφέροντος για τις θέσεις σχολών με κύρια προοπτική την πρόσληψη στο Δημόσιο. Ενδεικτικά, το Παιδαγωγικό Αθηνών δήλωσαν το 2010 1.412 υποψήφιοι, δηλαδή 366 λιγότεροι από τους 1.778 του 2009. Αντίθετα, στη Νομική Αθηνών στόχευσαν ως πρώτη επιλογή 1.918 υποψήφιοι, δηλαδή 431 περισσότεροι από τους 1.487 του 2009. Η ίδια εικόνα και για τις δύο σχολές της Θεσσαλονίκης. Το 2010 είχαν το Παιδαγωγικό ως πρώτη προτίμηση 1.854 υποψήφιοι, 331 λιγότεροι από το 2009. Αντίθετα, αυξήθηκε το ενδιαφέρον για τη Νομική, αφού το 2010 την είχαν πρώτο στόχο 963 υποψήφιοι, 226 περισσότεροι από το 2009.

- Βέβαια, οι θέσεις του Δημοσίου που είναι εξασφαλισμένες επαγγελματικά ήταν περιζήτητες. Χαρακτηριστικά, τη σχολή Ικάρων – Μηχανικοί είχαν πρώτο στόχο 380 υποψήφιοι από 280 το 2009, την Ευελπίδων – ΟΠΛΑ 255 (από 139) και τη Ναυτικών Δοκίμων – Μάχιμοι 110 (από 76).

- Υπερδιπλασιάστηκε η ζήτηση για τις θέσεις της σχολής πλοιάρχων εμπορικού ναυτικού. Το 2010 την είχαν πρώτο στόχο 581 υποψήφιοι, ενώ το 257 υποψήφιοι.

- Aυξητική είναι η ζήτηση για σπουδές σε ΤΕΙ, φτάνει το αντικείμενό τους να έχει καλές επαγγελματικές προοπτικές. Στις πρώτες 50 σχολές που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση στις πρώτες προτιμήσεις οι μισές είναι ΤΕΙ. Αυτό καταδεικνύει ότι «έσπασε» η προκατάληψη που μέχρι τώρα υπήρχε ότι τα ΤΕΙ αποτελούν δεύτερη επιλογή, μετά τα πανεπιστήμια.