Δύσκολη υπόθεση, για ορισμένους, το μηχανογραφικό

Δημοσιεύτηκε 1/7/2008

 

Του Απoστολου Λακασα

Χαμένοι στη μετάφραση των... περίπου 500 τμημάτων είναι οι 58.000 υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων που κατάφεραν να πιάσουν ένα από τα δύο βαθμολογικά όρια εισαγωγής στα ΑΕΙ (είτε 10 στον γενικό βαθμό πρόσβασης είτε 10.000 μόρια). Από σήμερα αρχίζει η προθεσμία κατάθεσης του μηχανογραφικού δελτίου και ολοκληρώνεται την Τρίτη 15 Ιουλίου. Μπορεί το έργο της συμπλήρωσης να είναι... ευκολότερο για τους αριστεύσαντες (καθώς μπορούν να διεκδικήσουν μία θέση στα πολύ γνωστά και περιζήτητα τμήματα), όμως οι υπόλοιποι μαθητές έχουν «δύσκολο έργο». Και αυτό διότι καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα σε πολλά τμήματα, κυρίως της επαρχίας. Μεταξύ αυτών, υπάρχουν αρκετά που έχουν «θολό» αντικείμενο και δύσκολη επαγγελματική αποκατάσταση. Από την άλλη, υπάρχουν πολύ καλές σχολές που το «μειονέκτημά» τους είναι ότι δεν βρίσκονται σε κάποιο κεντρικό ίδρυμα. Ακόμη και ανάμεσα σε τμήματα, στα οποία έμειναν κενές θέσεις τα προηγούμενα χρόνια, υπάρχουν ενδιαφέρουσες επιλογές, με ενδιαφέρον πρόγραμμα σπουδών, που όμως έχουν το πρόβλημα της απομακρυσμένης έδρας.

Με αντίκρισμα

Σ’ αυτήν την κατηγορία θα συναντήσουμε τμήματα Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας, Χρηματοοικονομικών, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Logistics, Ιχθυολογίας κ.ά. «Χορηγούν πτυχίο που έχει αντίκρισμα στην αγορά εργασίας και ταυτόχρονα επιτρέπουν στους πτυχιούχους τους να κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές, εφόσον βέβαια το επιθυμούν οι ίδιοι» ανέφερε στην «Κ» ο εκπαιδευτικός - ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης. «Η χαμηλή ζήτηση δεν σχετίζεται καθόλου με την αξία του κάθε τμήματος, η οποία μας είναι άγνωστη, καθώς δεν υπάρχει μέχρι σήμερα καμία αξιολόγηση στην Ελλάδα» προσθέτει ο ίδιος.

Από την άλλη, υπάρχουν τμήματα με πολύ «δύσκολο» αντικείμενο. Τα περισσότερα από αυτά είναι μεταξύ όσων δημιουργήθηκαν την τελευταία δεκαετία. Εστω και εάν τα προγράμματα σπουδών τους έχουν μαθήματα γενικού περιεχομένου, το αντικείμενό τους είναι πολύ εξειδικευμένο, καθώς θα μπορούσε να είναι θέμα κάποιου μεταπτυχιακού προγράμματος. Σταχυολογήσαμε τα ακόλουθα:

- Τμήματα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής: Παράγουν εκπαιδευτικούς συνεχούς εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, καθώς και στελέχη εκπαίδευσης. Ομως δεν διορίζονται, μέχρι τώρα, τέτοιοι εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση.

- Τμήμα Μεθοδολογίας της Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης: Δημιουργήθηκε με σκοπό να παράγει καθηγητές για το μάθημα Ιστορία των Επιστημών. Το μάθημα καταργήθηκε από τα σχολεία και οι απόφοιτοι του τμήματος έμειναν «στον αέρα».

- Τμήματα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας: Οι απόφοιτοι του τμήματος δεν αναγνωρίζονται ως ψυχολόγοι και δεν μπορούν να αποκτήσουν άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ψυχολόγου.

- Τμήματα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών: Οι απόφοιτοι των τμημάτων δεν έχουν ουσιαστικά επαγγελματικό αντικείμενο.

- Τμήματα Γεωγραφίας: Οι απόφοιτοι των τμημάτων έχουν αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά δεν είναι εύκολο να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους, αφού δεν υπάρχει ζήτηση για γεωγράφους.

- Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών: Ασαφές το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων του τμήματος, αφού το πρόγραμμα σπουδών συνδυάζει μελέτη και προστασία του περιβάλλοντος με αρχαιολογία και γλωσσολογία