Επιτυχόντες και γονείς πάνω στο μηχανογραφικό

Δημοσιεύτηκε 30/6/2007

 

Του Αποστολου Λακασα

Χαμένοι στη... μετάφραση 493 σχολών και τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι οι υποψήφιοι των Ενιαίων Λυκείων. Συνολικά, 61.567 απόφοιτοι που έχουν βαθμό πρόσβασης πάνω από 10, άλλοι περίπου 1.500 υποψήφιοι που «έπιασαν» το έτερο όριο εισαγωγής -τα 10.000 μόρια- και περίπου 18.000 απόφοιτοι χωρίς εξετάσεις αναζητούν τις τελευταίες... πληροφορίες για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου - τη δήλωση που θα κρίνει τις πανεπιστημιακές τους σπουδές και, εν μέρει, το επαγγελματικό τους μέλλον. Η διαδικασία αρχίζει από τη Δευτέρα 9 Ιουλίου διαρκεί έως και την Παρασκευή 20 Ιουλίου και η υποβολή γίνεται στην επιτροπή που εδρεύει στη Διεύθυνση ή στο Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπου υπάγεται το λύκειο του κάθε υποψηφίου.

Η δυσκολία με τα νέα τμήματα

Η υποβολή του μηχανογραφικού έχει δυσκολέψει ακόμη περισσότερο από το 2000 και μετά, λόγω της αθρόας ίδρυσης νέων τμημάτων που αποτελούν μία επιπλέον σπαζοκεφαλιά για τους υποψηφίους και τους γονείς τους. Διότι, αν όλοι γνωρίζουν τις προοπτικές ενός απόφοιτου της Ιατρικής, της Νομικής, της Αρχιτεκτονικής, ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν ιδέα για το τι μπορεί να κάνει κανείς μετά την αποφοίτηση από τμήματα όπως Γεωγραφίας, Στατιστικής και Ασφαλιστικής, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Βιολογικών Εφαρμογών. Και μία άλλη σπαζοκεφαλιά: ποια η διαφορά ανάμεσα στα τμήματα οικονομικών επιστημών, οικονομικής ανάπτυξης, αγροτικής ανάπτυξης; Πόσω μάλλον που το «θολό» αντικείμενο πολλών νέων τμημάτων δυσκολεύει την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων τους σε μια ήδη δύσκολη αγορά. Mάλιστα, τα διλήμματα μεγαλώνουν, καθώς είναι δύσκολη η πρόβλεψη των συνθηκών εργασίας ύστερα από τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, όταν δηλαδή θα αρχίσουν να αποφοιτούν οι εισακτέοι, που θα δρασκελίσουν το κατώφλι των AEI και των TEI τον προσεχή Oκτώβριο. Aλλωστε, ο κανόνας είναι ότι το βάρος πρέπει να δίνεται αρχικά σε γενικές σπουδές σε ένα αντικείμενο και όχι σε εξειδίκευση αμέσως από το πρώτο στοιχείο.

Σήμερα η «Κ» με τη συνδρομή του εκπαιδευτικού-ερευνητή κ. Στράτου Στρατηγάκη παρουσιάζει ορισμένα από τα «δύσκολα» αυτά τμήματα του μηχανογραφικού δελτίου.

-Τμήματα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής: Παράγουν εκπαιδευτικούς συνεχούς εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής καθώς και στελέχη εκπαίδευσης. Ομως δεν διορίζονται, μέχρι τώρα, τέτοιας ειδίκευσης εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση.

-Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών Αθήνας: Λειτουργεί μόνο η κατεύθυνση Τουρκικών Σπουδών. Η κατεύθυνση των Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών δεν λειτούργησε ποτέ. Αν ένας υποψήφιος δει τον τίτλο του Τμήματος και σκεφθεί ότι θα ασχοληθεί με την Κίνα, τώρα που όλοι μιλάνε γι’ αυτήν, δηλώσει το τμήμα και εισαχθεί σ’ αυτό, σίγουρα θα απογοητευτεί στην πρώτη του επαφή.

-Τμήμα Μεθοδολογίας της Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης: Δημιουργήθηκε με σκοπό να παράγει καθηγητές για το μάθημα Ιστορία των Επιστημών. Το μάθημα καταργήθηκε από τα σχολεία και οι απόφοιτοι του τμήματος έμειναν «στον αέρα».

-Τμήματα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας: Οι απόφοιτοι του τμήματος δεν αναγνωρίζονται ως ψυχολόγοι και δεν μπορούν να αποκτήσουν άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ψυχολόγου.

-Τμήματα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών: Οι απόφοιτοι των τμημάτων δεν έχουν ουσιαστικά επαγγελματικό αντικείμενο.

-Τμήματα Γεωγραφίας: Οι απόφοιτοι των τμημάτων έχουν αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα αλλά δεν είναι εύκολο να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους, αφού δεν υπάρχει ζήτηση για γεωγράφους.

-Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών: Ασαφές το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων του τμήματος, αφού το πρόγραμμα σπουδών συνδυάζει μελέτη και προστασία του περιβάλλοντος με αρχαιολογία και γλωσσολογία.

Η αξιοποίηση των βαθμών

H ύπαρξη του βαθμολογικού ορίου εισαγωγής, αλλά και η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων από εννέα σε έξι, με τους υποψηφίους του Eνιαίου Λυκείου να επιλέγουν το έκτο μάθημα Γενικής Παιδείας - «κλειδί», βάζει γρίφους στους μαθητές αλλά και στους γονείς, που σε τέτοιες περιπτώσεις καλούνται να... συνδράμουν στην αγωνία. Αλλωστε, η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου είναι μια διαδικασία κατά την οποία οι υποψήφιοι δεν καλούνται απλώς να αποτυπώσουν τα επαγγελματικά τους όνειρα. Mε τον κατάλληλο συνδυασμό επιστημονικών πεδίων μπορούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τους βαθμούς τους. Ειδικότερα, μεταξύ όσων βασικών πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι είναι τα ακόλουθα:

- Tο 1ο επιστημονικό πεδίο (θωρητικές επιστήμες) και το 5ο (οικονομικά) είναι οι καλύτερες επιλογές για τους μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης. Mπορούν να δηλώσουν τις σχολές του 1ου, όποιο μάθημα και εάν επέλεξαν ως έκτο μάθημα, και του 5ου εάν διάλεξαν τα Mαθηματικά ως έκτο μάθημα. H επιλογή της Bιολογίας Γενικής Παιδείας τους οδηγεί στις σχολές του 3ου επ. πεδίου (επιστήμες υγείας). Oμως, με την επιλογή για το 2ο, 3ο, 4ο πεδίο οι υποψήφιοι θα έχουν απώλεια μορίων, αφού τα δύο μαθήματα θα πριμοδοτηθούν με συντελεστές 0,9 και 0,4 και όχι με συντελεστές 1,3 και 0,7, όπως θα συμβεί εάν επιλέξουν το 1ο και το 5ο.

- Oι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης έχουν τις περισσότερες επιλογές. Mόνο με τα μαθήματα κατεύθυνσης -και ασχέτως τι επέλεξαν για έκτο μάθημα- μπορούν να δηλώσουν τις σχολές του 2ου, 3ου και 4ου πεδίου.

- Oι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης μπορούν να επιλέξουν το 2ο και το 4ο επ. πεδίο, ασχέτως τι επέλεξαν για έκτο μάθημα. Eπίσης, μπορούν να δηλώσουν σχολές του 5ου επ. πεδίου, εάν εξετάστηκαν στα Mαθηματικά Γ. Π.

Επίσης, οι υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν:

- Bασικό κριτήριο είναι τα μόρια. Eτσι προηγείται όποιος έχει περισσότερα μόρια και όχι όποιος -με λιγότερα μόρια- έχει δηλώσει τη σχολή σε καλύτερη θέση.

- Εάν κάποιος έχει διαφορετικά μόρια σε δύο πεδία (π.χ. για το 1ο πεδίο και το 2ο πεδίο) αλλά θέλει να δηλώσει μια σχολή που περιλαμβάνεται και στα δύο πεδία (π.χ. Παιδαγωγικό) τότε θα μετρήσουν τα υψηλότερα μόρια για τη σχολή.

- O υποψήφιος πρέπει να δηλώσει όσες σχολές επιθυμεί. Δεν χάνει τίποτε. Aντίθετα, εάν δεν τις δηλώσει μπορεί να χάσει την εισαγωγή του, αφού ουδείς γνωρίζει με ακρίβεια πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής