Δυσκολεύουν το Γενικό Λύκειο για να αδειάσουν μαθητές στο Τεχνικό

Δημοσιεύτηκε 12/8/2013

 

Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ

Εκπαιδευτικού αναλυτή

Ο βασικός σκοπός της αλλαγής στο Λύκειο είναι η προσπάθεια να μεταφερθεί ένα μέρος των μαθητών από το Γενικό Λύκειο στο Τεχνικό. Η πραγματικότητα είναι ότι ένα ποσοστό περίπου 20% των μαθητών του Γενικού Λυκείου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα και απλώς περνάνε τις τάξεις λόγω της επιείκειας του συστήματος.

 

 

Μ' αυτό τον τρόπο θελήσαμε να καταπολεμήσουμε στην Ελλάδα τη μαθητική διαρροή. Αντί δηλαδή να φτιάξουμε την εκπαίδευση ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν όλα τα παιδιά τα μαθήματα και να ολοκληρώνουν αξιοπρεπώς το σχολείο, στηριχτήκαμε στο κατέβασμα του επιπέδου, ώστε να «βγαίνουν» οι αριθμοί και να μειώνεται η μαθητική διαρροή.

Η μεταρρύθμιση του κ. Αρσένη φόβισε τους μαθητές, που μετακινήθηκαν μαζικά προς το Τεχνικό Λύκειο. Τα ποσοστά που φαίνονται στον πίνακα 1 είναι αποκαλυπτικά. Με τη μεταρρύθμιση Αρσένη στα Τεχνικά Λύκεια φοιτούσε το 35% των μαθητών. Τώρα το ποσοστό έπεσε στο 25%. Η μεταφορά των αδύνατων μαθητών στα Τεχνικά Λύκεια θα τους έδινε τη δυνατότητα να αποκτούν και απολυτήριο Λυκείου και πτυχίο ειδικότητας, πράγμα που δεν είναι κακό. Θα τους έδινε μία επιπλέον δυνατότητα να διεκδικήσουν μια αξιοπρεπή εργασία. Στον πίνακα 2 βλέπουμε ότι στις ευρωπαϊκές χώρες τα ποσοστά των μαθητών που επιλέγουν την τεχνική εκπαίδευση είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά της Ελλάδας. Μόνο που εκεί η τεχνική εκπαίδευση δεν είναι το αποπαίδι της εκπαίδευσης, ούτε οι μαθητές της αντιμετωπίζονται ως μαθητές β' κατηγορίας, όπως στην Ελλάδα. Το επιπλέον κέρδος για το υπουργείο Παιδείας θα ήταν ότι θα μειωνόταν ο συνωστισμός στον προθάλαμο των Ανωτάτων Σχολών, με όλες τις παρενέργειες που αυτός φέρνει.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα έπρεπε η τεχνική εκπαίδευση να γίνει ελκυστική για τους μαθητές, πράγμα που απαιτεί δουλειά και χρήματα. Αντ' αυτού επιλέγεται η εύκολη λύση να δυσκολέψει το Γενικό Λύκειο, ώστε να εξαναγκαστούν οι μαθητές να καταφύγουν στο Τεχνικό Λύκειο, που, δυστυχώς, συνεχώς υποβαθμίζεται. Αμεση συνέπεια της βίαιης μεταφοράς θα είναι να αυξηθεί η μαθητική διαρροή, αφού η κακή λειτουργία της παραμελημένης τεχνικής εκπαίδευσης δεν μπορεί να την κάνει ελκυστική. Να θυμηθούμε την πρόσφατη κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων εν μία νυκτί και τον περιορισμό της πρόσβασης στα ΤΕΙ με τη μείωση των θέσεων όπως έχουμε γράψει προ ολίγων ημερών («Ε» 5/8/2013), αλλά και παλαιότερα με τα βιβλία που δίνονταν σε cd-rom γιατί δεν προλάβαιναν να εκτυπωθούν.

Ενας ακόμη παράγοντας της ανυποληψίας της τεχνικής εκπαίδευσης είναι και η περιφρόνηση της ελληνικής κοινωνίας προς τα τεχνικά επαγγέλματα. Το όνειρο για γιατρούς, μηχανικούς και δικηγόρους ακόμη καλά κρατεί...