ΦΑΚΕΛΟΣ: Χειρότερες της 10ετίας οι φετινές επιδόσεις των υποψηφίων

ΒΑΣΕΙΣ Πίνακες και για τα 5 πεδία

Δημοσιεύτηκε 13/7/2013

 

Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ*

 

***Επιστημονική ανάλυση με πιθανή απόκλιση +- 100 μόρια

***Κυρίαρχη και φέτος η τάση για σπουδές στον τόπο κατοικίας

ΜΙΑ πρώτη απάντηση στα ερωτήματα των υποψηφίων και των οικογενειών τους για τη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, από τον εκπαιδευτικό αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη. Η μελέτη στηρίζεται στον αριθμό των εισακτέων που άλλαξε πολύ φέτος, μετά την εφαρμογή των ρυθμίσεων που προβλέπει το σχέδιο «Αθηνά», και στις επιδόσεις των υποψηφίων, που σημειώνοντας αρνητικό ρεκόρ θα οδηγήσουν σε κατρακύλα των βάσεων.

Εκτίμηση για τα φετινά επίπεδα των βάσεων Οσο διαρκούσε η συμπλήρωση του μηχανογραφικού, θεωρώ πως δεν έπρεπε να γίνεται καμία συζήτηση για τη διαμόρφωση των βάσεων, για δύο λόγους: ο πρώτος είναι ότι οι υποψήφιοι αποπροσανατολίζονται και ασχολούνται με τις βάσεις αντί να ασχολούνται με το αν, πράγματι, θέλουν να εισαχθούν στις σχολές που δηλώνουν. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολλοί υποψήφιοι παρασύρονται από την πιθανή βάση μιας σχολής και συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους παίρνοντας υπόψη κάτι που δεν ισχύει. Τώρα που τελείωσε η προθεσμία υποβολής του μηχανογραφικού -ολοκληρώθηκε χθες-, μπορούμε να απαντήσουμε στην αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους χωρίς τον κίνδυνο να επηρεάσουμε την υποβολή των μηχανογραφικών.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των βάσεων είναι τρεις:

* Ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ (ο αριθμός των εισακτέων, δηλαδή).

* Οι επιδόσεις των υποψηφίων στις εξετάσεις.

* Οι επιθυμίες τους, που εκφράζονται με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.

Ο αριθμός των εισακτέων άλλαξε πολύ φέτος, μετά την εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά», που συρρίκνωσε τα ΤΕΙ και άλλαξε τις ισορροπίες μειώνοντας τις θέσεις στις θεωρητικές σχολές και αυξάνοντας τις θέσεις στις θετικές. Ο μεγάλος αδικημένος αυτής της ανακατανομής των θέσεων είναι οι υποψήφιοι από τα Τεχνικά Λύκεια, τα ΕΠΑΛ, που διεκδικούν θέσεις μόνο στα ΤΕΙ με ειδικό ποσοστό 21% και είδαν τις προσφερόμενες σ' αυτούς θέσεις να μειώνονται κατά σχεδόν 30%.

Οι επιδόσεις των υποψηφίων φέτος ήταν οι χειρότερες της δεκαετίας και θα αποτελέσουν το σημαντικότερο λόγο για την αναμενόμενη κατρακύλα των βάσεων. Ο τρίτος παράγοντας που καθορίζει τη διαμόρφωση των βάσεων είναι οι επιθυμίες των υποψηφίων, που παραμένουν άγνωστες, τις μαθαίνουμε από τις προτιμήσεις τους που δημοσιεύονται εκ των υστέρων και είναι υπεύθυνες για τις κατά καιρούς εκπλήξεις που επιφυλάσσει η ανακοίνωση των βάσεων.

Είναι προφανές ότι οι μεταβολές στις προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ανιχνεύσιμες, αλλά όχι μετρήσιμες, αφού δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τη μαζικότητα των φαινομένων που δημιουργούν. Ετσι αναμένεται να κυριαρχήσει και φέτος η προσπάθεια των υποψηφίων να μη μετακινηθούν σε άλλη πόλη για τις σπουδές τους, γιατί λεφτά δεν υπάρχουν.

Εχουμε, όμως, και μετακινήσεις ανάμεσα στις σχολές του ίδιου πεδίου. Ετσι στο 1ο πεδίο παρατηρήθηκε το φαινόμενο της μαζικής στροφής προς τις νομικές σχολές και αδιαφορία για τα παιδαγωγικά, που μέχρι πριν από λίγα χρόνια μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον των υποψηφίων.

Στο 4ο πεδίο οι υποψήφιοι στρέφουν την πλάτη στις σχολές των πολιτικών μηχανικών, λόγω της κρίσης στην οικοδομή. Επιλέγουν τους ηλεκτρολόγους μηχανικούς και τους μηχανολόγους.

Στο 5ο πεδίο είναι εντυπωσιακή η μείωση του αριθμού των υποψηφίων που επιλέγουν τις αστυνομικές σχολές, αφού η εισαγωγή τους δύο χρόνια μετά αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τους υποψηφίους. Είναι γνωστό ότι κανείς δεν μπορεί να εμπιστευτεί αυτά που λέγονται, αφού αλλάζουν από τη μία μέρα στην άλλη. Ετσι φαίνεται ότι οι υποψήφιοι δεν πίστεψαν ότι σε δύο χρόνια θα φοιτήσουν στη σχολή αν πετύχουν φέτος και μείωσαν τις αιτήσεις προς την αστυνομία στο μισό.

Οι εκτιμήσεις για τη φετινή πορεία των βάσεων στηρίζονται στον αριθμό των εισακτέων και στις επιδόσεις των υποψηφίων. Δεν υπολογίστηκαν οι επιθυμίες τους, παρά μόνο ως τάση, αφού δεν είναι μετρήσιμες. Οι εκτιμήσεις που βλέπετε στους πίνακες, έχουν περιθώριο + ή - 100 μόρια στις υψηλόβαθμες σχολές. Στις χαμηλόβαθμες σχολές, η απόκλιση είναι πιθανό να είναι πολύ μεγαλύτερη.

 

* Εκπαιδευτικός αναλυτής

 

Η εκτίμηση διαμόρφωσης των βάσεων 2013.

 

Το άρθρο στην ιστοσελίδα της Ελευθεροτυπίας

 

http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=2013-07-13&s=fakelos