Κατόπιν εντολής η "εξαφάνιση" των αριστούχων
Δημοσιεύτηκε 7/7/2013
Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ*
Όταν το 51,35% των μαθητών γράφει κάτω από 5 στα 20 στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης στην τεχνολογική κατεύθυνση, τότε το πρόβλημα δεν το έχουν μόνο οι μαθητές αλλά και οι θεματοδότες, που αποδεικνύεται ότι δεν έχουν αίσθηση του πραγματικού μαθησιακού επιπέδου των μαθητών και τα θέματα που βάζουν ισοπεδώνουν τους υποψηφίους, συμπιέζοντάς τους στη χαμηλότερη βαθμολογική κλίμακα.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων, δηλαδή μία εξέταση με σκοπό τη δημιουργία μιας λίστας υποψηφίων με ομαλή κατανομή, ώστε να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς και να εισαχθούν τελικά τόσοι υποψήφιοι όσος είναι ο αριθμός των εισακτέων. Είτε τα θέματα είναι δύσκολα είτε εύκολα θα εισαχθεί ο ίδιος αριθμός υποψηφίων, που καθορίζεται από τον αριθμό των εισακτέων, των θέσεων δηλαδή που προσφέρονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας. Θεωρητικά λοιπόν δεν επηρεάζει ο βαθμός δυσκολίας ή ευκολίας των θεμάτων τον αριθμό των εισαγομένων. Το μόνο που έχει σημασία η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα.
Δεν αποτελούν, δηλαδή, εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων, ώστε να μας ενδιαφέρει αν έγραψαν υψηλή βαθμολογία ή όχι γιατί η επιτυχία τους δεν εξαρτάται από τη βαθμολογία, αλλά αν έγραψαν καλύτερα από τους συνυποψηφίους τους.
Το ζητούμενο, λοιπόν, από τη βαθμολογία είναι να έχει όσο το δυνατόν πιο ομαλή κατανομή στη βαθμολογική κλίμακα. Να μην γράψουν όλοι άριστα γιατί δεν ξεχωρίζουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, αλλά να μη έχουμε και συσσώρευση υποψηφίων κάτω από τη βάση γιατί πάλι δεν ξεχωρίζουν οι διαβασμένοι από τους αδιάβαστους.
Φέτος τέθηκαν σε πολλά μαθήματα τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας με αποτέλεσμα τις χαμηλότερες επιδόσεις της τελευταίας δεκαετίας, που θα ρίξουν τις βάσεις στο χαμηλότερο επίπεδο της δεκαετίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν έτυχε να τεθούν τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Πιστεύω ότι δεν έτυχε, αλλά πέτυχε. Δεν ήταν τυχαία πιο δύσκολα τα θέματα από τις άλλες χρονιές σε όλα τα μαθήματα. Θα μπορούσε να συμβεί τυχαία αν τα θέματα ήταν πιο δύσκολα σε ένα ή δύο μαθήματα. Η δυσκολία, όμως, σε όλα τα μαθήματα δείχνει ότι υπήρχε εντολή. Πιστεύω ότι σκοπός του Υπουργείου ήταν να «κρύψει» τη μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων μέσω των δύσκολων θεμάτων. Εξηγούμαι: Αν τα θέματα είχαν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας με πέρυσι οι βάσεις θα ανέβαιναν, λόγω της μείωσης των θέσεων. Τώρα οι βάσεις θα πέσουν παρά τα τόσο δύσκολα θέματα, οπότε δεν θα φανεί η μείωση του αριθμού των εισακτέων.
Μεγάλη μείωση των υποψηφίων είχαμε φέτος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Τα προηγούμενα χρόνια οι υποψήφιοι ήταν κάθε χρόνο από 85 έως 89 χιλιάδες. Φέτος ο αριθμός τους ήταν μειωμένος στις 81.010. Αυτό έγινε γιατί πολλά παιδιά που δεν σκοπεύουν να σπουδάσουν αρκέστηκαν στο ενδοσχολικό απολυτήριο, μη συμμετέχοντας στις πανελλήνιες εξετάσεις. Ο αριθμός αυτών των υποψηφίων είναι περίπου 8.000, δηλαδή περίπου το 10% του συνολικού αριθμού των μαθητών της Γ Λυκείου.
Οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων ελπίζω να μην αποτελέσουν αντικείμενο διαπόμπευσης των υποψηφίων από τα ΜΜΕ και επαναφοράς της βάσης του 10, που είναι παντελώς άσχετη με ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, όπως είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις. Στον πίνακα βλέπουμε το ποσοστό των αριστούχων στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας των πεδίων το 2009 (που θεωρήθηκε χρονιά εύκολων θεμάτων) και το 2013 που τέθηκαν τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας συμμετέχουν στον υπολογισμό των μορίων με επιπλέον συντελεστές, άρα επηρεάζουν περισσότερο τη διαμόρφωση των βάσεων. Παρατηρούμε ότι μόνο στην Ιστορία έχουμε φέτος καλύτερες επιδόσεις από το 2009. Σε όλα τα άλλα μαθήματα έχουμε πολύ μεγάλη πτώση στις επιδόσεις, με αποκορύφωμα τα μαθηματικά της θετικής κατεύθυνσης όπου φέτος έχουμε το 10% των αριστούχων του 2009, παρότι τη θετική κατεύθυνση ακολουθούν πολύ καλοί μαθητές με υψηλούς στόχους. Ας μη βιαστούν, λοιπόν, οι διάφοροι άσχετοι με το θέμα να λοιδορήσουν τους υποψηφίους όταν ανακοινωθούν οι βάσεις και αποκαλυφθεί ότι θα πετύχουν σε σχολές με χαμηλές βαθμολογίες. Οι φετινοί βαθμοί δεν έχουν την ίδια αξία με τους βαθμούς των προηγούμενων ετών.
Ποσοστό υποψηφίων με βαθμολογία πάνω από 18 στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας |
||
|
2009 | 2013 |
Μαθηματικά Γεν. Παιδείας |
39,61 | 11,09 |
Αρχαία Ελληνικά Θεωρητικής Κατεύθυνσης |
8,38 | 1,70 |
Ιστορία Θεωρητικής Κατεύθυνσης |
15,27 | 18,71 |
Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης |
32,52 | 22,64 |
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης |
26,50 | 2,47 |
Φυσική Θετικής Κατεύθυνσης |
31,57 | 9,82 |
Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης |
45,33 | 22,26 |
Μαθηματικά Τεχνολογικής Κατεύθυνσης |
7,81 | 0,65 |
Φυσική Τεχνολογικής Κατεύθυνσης |
9,10 | 2,55 |
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας |
28,50 | 18,69 |
*Εκπαιδευτικός αναλυτής