Η αρωγή και ευδοκίμηση και τα παιδιά των φαναριών
Δημοσιεύτηκε 18/6/2013
Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ*
Αστοχίες και λάθη είναι λογικό να παρατηρηθούν κάποιες φορές στην επιλογή των θεμάτων των πανελληνίων εξετάσεων, στις δεκαετίες που υπάρχει ο τρόπος επιλογής των αυριανών φοιτητών.
Το μάθημα της έκθεσης, νεοελληνική γλώσσα λέγεται τώρα, είναι αυτό που δέχεται τα περισσότερα πυρά, αφού όλοι μπορούν να αντιληφθούν το αξιοπερίεργο. Τα θέματα και τα ατοπήματα στα άλλα μαθήματα αφορούν μόνο τους επιστήμονες κάθε μαθήματος, αφού δεν μπορούν να αντιληφθούν το λάθος οι μη ειδικοί.
Το 1985 τέθηκε ένα θέμα στην έκθεση που περιείχε τις λέξεις αρωγή και ευδοκίμηση. Δύο μόνο λέξεις αρκούσαν για να αποκαλύψουν τη λεξιπενία των υποψηφίων της εποχής και να γεμίσουν οι εφημερίδες και τα περιοδικά με κείμενα για την κατάντια της νεολαίας της εποχής. Η νεολαία της εποχής εκείνης είναι οι σημερινοί 45άρηδες που διαμαρτύρονται για τη… λεξιπενία των παιδιών τους και την κακή λειτουργία των σχολείων.
Το 1996 το θέμα ζητούσε τις αιτίες του φαινομένου των «παιδιών των φαναριών», ξεσηκώνοντας τους μαθητές της επαρχίας που δεν ζούσαν το φαινόμενο και ένιωθαν ότι η μάχη για μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν άνιση.
Διαμαρτυρίες των υποψηφίων έχουμε και στα θέματα των μαθηματικών και της φυσικής, όπου έχουν υπάρξει κατά καιρούς καταγγελίες για λάθος θέματα με πιο σημαντικό λάθος στο έτος 2003 στα μαθηματικά και το 2012 στη φυσική.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι υποψήφιοι ότι μπορεί να υπάρξει και λάθος θέμα, ευτυχώς αυτό δε γίνεται συχνά, και να μην πανικοβληθούν αν δουν ότι κάτι περίεργο συμβαίνει.
*Εκπαιδευτικός αναλυτής