Οι ελλείψεις στα σχολεία δεν κρύβονται
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 9/12/2012
Οι ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία έγιναν… μόνιμες και πλέον δεν κρύβονται. Μετά από ερωτήσεις στη Βουλή και διαμαρτυρίες της ΟΛΜΕ, αναγκάστηκε το Υπουργείο Παιδείας να δώσει απαντήσεις. Οι 12.500 αναπληρωτές στα σχολεία που έταξε το Υπουργείο αποκαλύφθηκε ότι υπολογίζονταν για 7μηνες συμβάσεις. Δηλαδή θα διορίζονταν τον Δεκέμβριο. Το σχολικό έτος, όμως, ξεκινά το Σεπτέμβριο και αναπληρωτής είναι ο εκπαιδευτικός που αναπληρώνει κάποιον άλλο, που απουσιάζει από τη θέση του (θα δούμε γιατί απουσιάζει παρακάτω). Αν οι αναπληρωτές διοριστούν για περισσότερους από 7 μήνες τότε μειώνεται ο αριθμός των αναπληρωτών. Δηλαδή οι 12.500 αναπληρωτές που ανακοινώθηκε ότι θα διοριστούν στην πραγματικότητα ήταν 8.750 κανονικοί εκπαιδευτικοί για όλο το σχολικό έτος. Όταν, όμως, ανακοινωθεί πενταψήφιος αριθμός διορισμών αυτό ηχεί καθησυχαστικά στην κοινή γνώμη. Εκτός όμως από τον ψεύτικο αριθμό αποκαλύφθηκε ότι «κλέβουν» μήνες, καθυστερώντας το διορισμό των αναπληρωτών, ώστε να μειώσουν το κόστος. Γι’ αυτό τόσα χρόνια ποτέ οι εκπαιδευτικοί δε βρίσκονται εγκαίρως στη θέση τους. Ας θυμηθούμε τι δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας τη μέρα του αγιασμού: «Σήμερα άνοιξαν τα σχολεία με βιβλία και καθηγητές. Αγιασμός τελέσθηκε και στην Τέλενδο, βιβλία έχουν φτάσει και στη Γαύδο. Δάσκαλοι, Νηπιαγωγοί και όλες οι βασικές ειδικότητες καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ήταν σήμερα στις θέσεις τους.»
Τελικά πόσοι αναπληρωτές διορίστηκαν φέτος; Κανείς δεν ανακοινώνει επίσημο αριθμό. Από τα Δελτία Τύπου του Υπουργείου Παιδείας που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του, φαίνεται ότι οι αναπληρωτές που έχουν μέχρι σήμερα διοριστεί είναι περίπου 6.746 και ανακοινώθηκε ότι τα χρήματα τελείωσαν. Η πραγματικότητα απέχει πολύ από τις δηλώσεις. Διορίστηκαν δηλαδή οι μισοί από όσους είχε ανακοινωθεί αρχικά.
Γιατί χρειάζονται τόσοι αναπληρωτές;
Ο λόγος ύπαρξης των αναπληρωτών είναι για να καλύπτουν προσωρινές ελλείψεις λόγω ασθένειας, εγκυμοσύνης εκπαιδευτικής άδειας, εκλογής στην τοπική αυτοδιοίκηση κτλ. Ο θεσμός χρησιμοποιήθηκε όχι μόνο για την κάλυψη προσωρινών αναγκών αλλά και μόνιμων, γιατί κόστιζε φθηνότερα από τους μόνιμους. Οι αναπληρωτές καθηγητές το καλοκαίρι πληρώνονται με επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ. Το τέχνασμα με τους αναπληρωτές το έχει εφαρμόσει το Υπουργείο Παιδείας περισσότερο από 30 χρόνια τώρα, στην προσπάθεια μείωσης κόστους. Θα μπορούσε να απονεμηθεί και βραβείο εισαγωγής στην Ελλάδα των ευέλικτων μορφών εργασίας στο Υπουργείο Παιδείας. Με την έλευση των μνημονίων και τη δραστική συρρίκνωση του δημόσιου τομέα που φέρνουν οι διορισμοί μονίμων κόπηκαν «μαχαίρι». Εκεί που διορίζονταν περίπου 6.000 εκπαιδευτικοί το χρόνο, φτάσαμε φέτος στο διορισμό μόλις 225, αλλά και στην υπόσχεση ότι τα κενά θα καλυφθούν άμεσα με αναπληρωτές, που ούτε αυτή πραγματοποιήθηκε, όπως δείχνει το αδιέξοδο στο οποίο φτάσαμε.
Εκτός από τη μείωση των διορισμών υπάρχουν και οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί σε άλλες υπηρεσίες, στα πανεπιστήμια, στα γραφεία εκπαίδευσης. Από το 2009 η τότε υπουργός κ. Διαμαντοπούλου δήλωνε ότι θα επιστρέψουν όλοι οι εκπαιδευτικοί στην τάξη. Τρία χρόνια μετά δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για τους Υπουργούς Παιδείας. Όλες οι αποσπάσεις φέρουν την υπογραφή του εκάστοτε Υπουργού. Δεν μπορεί να δείχνουν τους εκπαιδευτικούς για τις αποφάσεις τους. Η αλήθεια είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι αποσπάσεις είναι απαραίτητες για να λειτουργήσουν οι διευθύνσεις εκπαίδευσης, το Υπουργείο Παιδείας και τα παιδαγωγικά τμήματα. Αυτές όμως οι αποσπάσεις γίνονται με απολύτως αδιαφανή κριτήρια. Βολεύονται οι ημέτεροι και κατηγορούνται οι υπόλοιποι. Να γνωρίζουμε όμως ότι την ευθύνη την φέρει ο εκάστοτε Υπουργός, αφού χωρίς την υπογραφή του κανείς δεν μετακινείται.
Φέτος, για πρώτη φορά, κατάφερε το Υπουργείο Παιδείας να μπορεί να γνωρίζει πόσοι εκπαιδευτικοί λείπουν σε κάθε σχολείο, αφού χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2012 για να λειτουργήσει ένα αξιόπιστο ηλεκτρονικό σύστημα που θα ενημερώνεται συνεχώς και θα αποτυπώνει την εικόνα κάθε σχολείου. Δεν υπάρχουν πια δικαιολογίες ότι δεν γνώριζαν την πραγματική κατάσταση.