Καθυστέρηση ενός μηνός στην Παιδεία

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 16/9/2012

 

Είναι πολύ απλό να αποφεύγουμε κάθε χρόνο το μπάχαλο των πρώτων ημερών στα σχολεία μας. Αν όλα γίνονταν ένα μήνα νωρίτερα τα πράγματα θα εξελίσσονταν καλύτερα. Μη φανταστείτε ότι θα λύνονταν όλα τα προβλήματα. Απλά η έγκαιρη τοποθέτηση των εκπαιδευτικών θα επέτρεπε τη λειτουργία των σχολείων από την πρώτη μέρα, με όλα τα υπόλοιπα προβλήματα φυσικά παρόντα.
Η διαδικασία που ακολουθείται μέχρι το πρώτο κουδούνι είναι η εξής: γίνονται οι μεταθέσεις των εκπαιδευτικών, ακολουθεί η καταμέτρηση των κενών και η τοποθέτηση όσων μετατέθηκαν, γίνονται μετά οι αποσπάσεις από περιοχή σε περιοχή και οι αποσπάσεις εντός της περιοχής, ακολουθεί η τοποθέτηση των αποσπασμένων. Καταμετρούνται τα νέα κενά και διορίζονται οι πρώτοι αναπληρωτές. Φέτος ο διορισμός των πρώτων αναπληρωτών έγινε στις 7 Σεπτεμβρίου, που σημαίνει ότι μέχρι να τοποθετηθούν στα σχολεία και να βγει το πρόγραμμα το μπάχαλο δεν το αποφεύγουμε τις πρώτες μέρες, που κανείς ακόμη δεν γνωρίζει πόσο θα διαρκέσουν.
Αν όμως όλα είχαν γίνει ένα μήνα νωρίτερα, δηλαδή στις 7 Αυγούστου είχαν διοριστεί οι αναπληρωτές, τότε θα βρίσκονταν στα σχολεία 1η Σεπτεμβρίου και θα προλάβαιναν να είναι όλα έτοιμα στην ώρα τους. Όμως ο διοικητικός μηχανισμός λειτουργεί με ρυθμούς χελώνας και οι καθυστερήσεις είναι απίστευτες. Θα μου αντιτείνετε ότι είχαμε διπλές εκλογές φέτος και δεν έγινε τίποτα στην ώρα του. Το πρόβλημα είναι ότι η καθυστέρηση συμβαίνει κάθε χρόνο, άρα είναι ανεξάρτητη των πολιτικών εξελίξεων. Η μόνη πολιτική απόφαση ήταν ο αριθμός των διορισμών μονίμων καθηγητών. Όλα τα άλλα έπρεπε να τα χειρίζονται υπηρεσιακοί παράγοντες που θα έπρεπε να είναι ανεξάρτητοι του πολιτικού προσωπικού. Αλλά, δυστυχώς, δεν είναι.

Οι διορισμοί

Οι διορισμοί στην εκπαίδευση ακολουθούν τη γενική εικόνα κατάρρευσης της χώρας και προχωρούν ακόμη παραπέρα. Ενώ ο κανόνας των διορισμών ήταν 1:5 και έγινε 1:10, στους φετινούς διορισμούς ο κανόνας έγινε 1:20 κάνοντας το Υπουργείο Παιδείας… τροϊκανότερο της τρόικα. Η εξέλιξη των διορισμών φαίνεται στον πίνακα. Σημειώστε ότι ταυτόχρονα με τη δραστική μείωση των διορισμών είχαμε και τη μαζική φυγή προς τη σύνταξη όσων είχαν τη δυνατότητα. Οι εκπαιδευτικοί που συνταξιοδοτήθηκαν την τελευταία τριετία ήταν περίπου 23.000 έναντι διορισμών 3500. Έχουμε δηλαδή 20.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς στην τριετία (μείωση 11%). Οι επιταγές της τρόικα για μείωση των δημοσίων υπαλλήλων ακολουθήθηκαν κατά γράμμα. Η μείωση των εκπαιδευτικών (ως τμήμα των δημοσίων υπαλλήλων) κατά 15% που απαιτεί η τρόικα μέχρι το 2015 θα υπερκαλυφθεί τα επόμενα τρία χρόνια. Το πρόβλημα είναι ότι είναι οι δάσκαλοι των παιδιών μας.

Τα βιβλία

Φέτος έχουμε βιβλία. Μικρές οι ελλείψεις σε λίγους τίτλους τα βιβλία υπάρχουν. Μεγάλη η βελτίωση σε σχέση με πέρυσι, αλλά, μην ξεχνάμε, πρόκειται απλά για υποχρέωση του κράτους, που απλά εκπληρώθηκε, όπως έπρεπε. Η οργάνωση, η συσκευασία και η διανομή βελτιώθηκαν πολύ μετά την κατάργηση του ΟΕΔΒ (Οργανισμός Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων) και την ανάθεση της διαχείρισης στο ΙΤΥΕ – Διόφαντος.

Το… πετρέλαιο

Η μείωση της επιχορήγησης των δήμων από το κράτος θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων, αφού η θέρμανση, η συντήρηση και η λειτουργία τους εξαρτώνται από τα χρήματα και από τη διάθεση του δήμου. Δεν είναι μόνο το πετρέλαιο που θα λείψει είναι και οι φωτοτυπίες και η συντήρηση που θα είναι ελλιπής. Είναι κρίμα να βλέπεις καινούρια κτίρια, λόγω ελλιπούς συντήρησης να καταρρέουν σιγά-σιγά. Είναι προφανές ότι όσο η συντήρηση αργεί τόσο οι ζημιές προχωρούν, με αποτέλεσμα να απαιτούνται περισσότερα χρήματα. Όσο οι δήμοι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους τόσο ανοίγει ο δρόμος για τους χορηγούς, που καραδοκούν για να πιάσουν «πελάτες από κούνια», αφού οι διαφημίσεις και οι ευχαριστίες προς τους χορηγούς θα είναι το αντίτιμο για τη συμμετοχή τους στη συντήρηση των σχολείων. Τι θα κάνεις όμως όταν τα παιδιά κρυώνουν στο σχολείο;
Καλή σχολική χρονιά.

 

Διορισμοί Εκπαιδευτικών

 

2007 2008 2009 2010 2011 2012

Νηπιαγωγοί

1003 888 710 355 61 35

Δάσκαλοι

2174 2220 1775 1045 51 5

Καθηγητές

3796 3840 2798 1354 488 185

Σύνολο

6973 6948 5283 2754 600 225
Πηγή: ΥΠΑΙΘΠΑ