Πανελλήνιες εξετάσεις: Επιπολαιότητα και Πανικός

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 3/6/2012

 

Προβλήματα δημιουργήθηκαν στην εξέλιξη των πανελληνίων εξετάσεων, κυρίως με τη φυσική κατεύθυνσης και δευτερευόντως με την έκθεση. Στη φυσική μία λάθος διατύπωση στο ερώτημα Γ4, και ο λάθος χειρισμός του στη συνέχεια, άφησαν την αίσθηση της αδικίας στους υποψηφίους. Το λάθος μάλλον δεν εντόπισε κανείς μαθητής ή καθηγητής κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ώστε να ζητηθεί διευκρίνιση από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων και το θέμα να τελειώσει εκεί.
Το λάθος ανακαλύφθηκε μετά τις εξετάσεις και έφερε πλήθος διαμαρτυριών. Ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών ανέφερε ότι πρόκειται περί επιστημονικού λάθους (πράγμα που είναι σωστό) και ο θόρυβος που προκλήθηκε έφερε τον πανικό στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) που προχώρησε σε νέο λάθος ακυρώνοντας το ερώτημα Γ4.
Νέες διαμαρτυρίες ξέσπασαν γιατί η αδικία πολλαπλασιαζόταν, αφού όσοι είχαν λύσει την άσκηση όπως το εννοούσε η ΚΕΕ  ή όσοι διαπίστωσαν ότι δεν υπάρχει μέγιστη τιμή (δηλαδή είχαν ανακαλύψει το λάθος) έχαναν τις μονάδες που δικαιούνταν. Νέα απόφαση της ΚΕΕ ακυρώνει… την ακύρωση και φτάνουμε στη λογική λύση - με δεδομένο το λάθος - όσοι έλυσαν την άσκηση να πάρουν τις μονάδες που δικαιούνται. Η αδικία δεν άρθηκε γιατί πολλοί υποψήφιοι έχασαν χρόνο στο ερώτημα αυτό που στέρησαν από κάποιο άλλο θέμα, άλλοι ανακάλυψαν το λάθος, αλλά νόμιζαν ότι οι ίδιοι είχαν κάνει λάθος και δεν έγραψαν τίποτα στο «καθαρό», με αποτέλεσμα να χάσουν όλες τις μονάδες του επίμαχου ερωτήματος.
Οι υποψήφιοι διαμαρτύρονται, δικαίως, γιατί νιώθουν ότι κινδυνεύουν να χάσουν την εισαγωγή τους στη σχολή που επιθυμούν εξαιτίας λαθών της ΚΕΕ, ζητούν την τιμωρία των υπευθύνων.
Στα υπόλοιπα μαθήματα δεν είχαμε επιστημονικά λάθη, είχαμε, όμως, ασάφειες στη Βιολογία Γενικής Παιδείας και αστοχία στη Νεοελληνική Γλώσσα, όπου το δοκίμιο της κας Γλύκατζη – Αρβελέρ που δόθηκε ήταν πέρα από τις γλωσσικές δυνατότητες του μέσου υποψηφίου. Η ανακοίνωση των βαθμολογιών θα δείξει πόσο δυσκολεύτηκαν οι υποψήφιοι, αναμένεται πάντως τα παιδιά της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, που κατευθύνονται προς τα πολυτεχνεία να σημειώσουν μεγάλα ποσοστά αποτυχίας στο μάθημα.

Η ανισορροπία

Η δυσκολία των θεμάτων της φυσικής και των μαθηματικών κατεύθυνσης, αλλά και της Νεοελληνικής Γλώσσας, ιδιαίτερα για τους μαθητές της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης αναμένεται να «ρίξει» τις επιδόσεις των υποψηφίων πολύ. Υπάρχουν, όμως, σχολές που είναι κοινές, εισάγονται δηλαδή υποψήφιοι από όλες τις κατευθύνσεις. Αυτές είναι οι οικονομικές σχολές, τα παιδαγωγικά, οι γυμναστικές ακαδημίες, οι σχολές μουσικής, θεάτρου και κινηματογράφου. Πρόκειται για 37 τμήματα σε σύνολο 478 τμημάτων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι υποψήφιοι της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης νιώθουν αδικημένοι σε σχέση με τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης, που σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις επειδή έχουν να αντιμετωπίσουν ευκολότερα θέματα. Φοβούνται, λοιπόν, ότι στις κοινές σχολές θα έχουν υπεροχή οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης. Η αλήθεια είναι ότι στις οικονομικές σχολές οι υποψήφιοι της θεωρητικής έχουν να αντιμετωπίσουν τη δυσκολία των μαθηματικών γενικής παιδείας που τους αφαιρεί το πλεονέκτημα. Στις άλλες σχολές έχουν, όντως, προβάδισμα οι υποψήφιοι της θεωρητικής και εδώ βρίσκεται άλλο ένα σημείο όπου αναζητείται ισορροπία στις επιδόσεις των υποψηφίων ανά κατεύθυνση.