Κωδικός πρόσβασης και ειδικές κατηγορίες στις πανελλήνιες εξετάσεις

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 13/5/2012

 

Στη δημιουργία κωδικού πρόσβασης καλούνται να προχωρήσουν όλοι οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων μέχρι 18 Μαΐου καθώς και στην κατάθεση των δικαιολογητικών τους ανά περίπτωση οι ειδικές κατηγορίες. Όλα αυτά θα γίνουν στο σχολείο τους.
Η δημιουργία του κωδικού ασφαλείας για την οριστική υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου αφορά όλους τους υποψηφίους,  όλων των κατηγοριών και έχει σκοπό να υπάρχει ένας κωδικός που θα γνωρίζει μόνο ο υποψήφιος, ώστε να μην μπορεί κανείς άλλος να υποβάλει το μηχανογραφικό στη θέση του ίδιου του υποψηφίου. Γι’ αυτό πρέπει να δημιουργήσει ο ίδιος ο υποψήφιος τον κωδικό ασφαλείας και φυσικά να τον σημειώσει κάπου ώστε να τον θυμάται όταν έλθει η ώρα να υποβάλει το μηχανογραφικό του.
Οι υποψήφιοι που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες, εκτός από τη δημιουργία του κωδικού πρόσβασης πρέπει να δηλώσουν την ειδική κατηγορία στην οποία ανήκουν και να καταθέσουν στο σχολείο τους τα απαραίτητα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τη δυνατότητα ένταξής τους.

Τι είναι οι ειδικές κατηγορίες

Οι ειδικές κατηγορίες είναι το σύστημα που αντικατέστησε τις μετεγγραφές και αφορά την παροχή επιπλέον θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ σ’ αυτούς που μέχρι το 2010 δικαιούνταν μετεγγραφή. Οι ειδικές κατηγορίες είναι τρεις: Οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι και τα κοινωνικά κριτήρια. Στους πολύτεκνους εντάσσονται όλοι όσοι έχουν την πολυτεκνική ιδιότητα, στους τρίτεκνους εντάσσονται όσοι έχουν τρία παιδιά. Τα ηλικιακά όρια που υπήρχαν στις διάφορες κατηγορίες καταργήθηκαν.
Στα κοινωνικά κριτήρια εντάσσονται οι ορφανοί, τα τέκνα άγαμης μητέρας, όσοι έχουν αδελφό ή αδελφή ενεργό φοιτητή του πρώτου κύκλου σπουδών, τα πολύδυμα (δίδυμα, τρίδυμα κτλ) και όσοι έχουν γονείς ή τέκνα ή αδέλφια ή συζύγους, που είναι τυφλοί ή κωφάλαλοι ή νεφροπαθείς, που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση, ή πάσχουν από μυϊκή δυστροφία Duchenne ή ανήκουν στην κατηγορία ατόμων ειδικών αναγκών επειδή έχουν κινητικά προβλήματα οφειλόμενα σε αναπηρία άνω του 67% (δεν συμπεριλαμβάνεται το ποσοστό 67%). Κατά περίπτωση απαιτούνται και τα κατάλληλα δικαιολογητικά που κατατίθενται από φέτος στο Λύκειο του υποψηφίου.

Τι αλλάζει φέτος

Η αλλαγή που συντελείται φέτος είναι η εμπλοκή του σχολείου στην διαδικασία υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου, ώστε να αποφευχθούν λάθη που έγιναν πέρυσι και κόστισαν στους υποψηφίους. Συγκεκριμένα πέρυσι περίπου 1000 υποψήφιοι δεν οριστικοποίησαν το μηχανογραφικό τους δελτίο και 564 πίστευαν ότι ανήκουν σε ειδική κατηγορία πέτυχαν σε σχολή ως ειδική κατηγορία, ενώ δεν ανήκαν με αποτέλεσμα να αναγκαστεί το Υπουργείο να τους εγγράψει στη σχολή που θα περνούσαν ως υποψήφιοι της γενικής σειράς. Έτσι φέτος το σχολείο θα παρακολουθεί τον αριθμό των υποψηφίων που οριστικοποιούν το μηχανογραφικό τους δελτίο και θα ειδοποιεί όσους δεν το οριστικοποίησαν. Ακόμη στο σχολείο θα υποβάλλονται τα δικαιολογητικά και θα ελέγχονται ώστε να μη γίνουν λάθη όπως πέρυσι.
Μία άλλη σημαντική αλλαγή είναι η απάλειψη των «ψιλών» γραμμάτων, που πέρυσι ταλαιπώρησαν τους υποψηφίους και η προσθήκη στην κατηγορία των κοινωνικών κριτηρίων των πολυδύμων τέκνων. Η προσθήκη επιπλέον υποψηφίων, μετά την απάλειψη των «ψιλών» γραμμάτων θα φέρει άνοδο των βάσεων των ειδικών κατηγοριών, αν οι θέσεις που θα διατεθούν μείνουν ίδιες.

Υποψήφιοι που ανήκουν σε δύο κατηγορίες

Οι υποψήφιοι που ανήκουν σε δύο κατηγορίες δύο δίδυμα παιδιά με έναν ακόμη μεγαλύτερο αδελφό, για παράδειγμα, πρέπει να επιλέξουν μία μόνο κατηγορία στην οποία θα είναι υποψήφιοι. Όπως με διαβεβαίωσαν προφορικά από το Υπουργείο Παιδείας μετά την ανακοίνωση του αριθμού των εισακτέων θα δοθεί η δυνατότητα να αλλάξει κάποιος υποψήφιος κατηγορία. Η περσινή εμπειρία μας έδειξε ότι οι πολύτεκνοι είχαν τις περισσότερες θέσεις, ακολούθησαν οι τρίτεκνοι και τελευταία ήταν η ειδική κατηγορία των κοινωνικών κριτηρίων. Άρα στο προηγούμενο παράδειγμα συμφέρει, σύμφωνα με τα περσινά δεδομένα, να είναι υποψήφιοι οι δίδυμοι με τους τρίτεκνους και όχι με τα κοινωνικά κριτήρια.

Η ευκαιρία που χάνεται

Η δήλωση των υποψηφίων ειδικών κατηγοριών στο σχολείο και η εισαγωγή τους στο σύστημα δίνει τη δυνατότητα στο Υπουργείο Παιδείας να γνωρίζει ακριβώς πόσοι υποψήφιοι από κάθε ειδική κατηγορία υπάρχουν ανά νομό και ανά κατεύθυνση πριν αρχίσουν οι πανελλήνιες εξετάσεις. Θα μπορούσε έτσι να κάνει ορθολογική κατανομή του αριθμού των εισακτέων σε κάθε κατηγορία, ώστε να μη λείπουν από κάπου θέσεις και να περισσεύουν αλλού. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να έχουν σκεφτεί στο Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με όσα έχουν μέχρι στιγμής ανακοινωθεί, αν όμως αναλύσουν σωστά τα δεδομένα θα μπορούσε το σύστημα να γίνει πιο δίκαιο και να μην παρατηρηθούν τα ακραία περσινά φαινόμενα με σχολές να έχουν πολύ χαμηλή βάση σε κάποια ειδική κατηγορία και πολύ υψηλή σε άλλη ειδική κατηγορία.