Η χρονιά κυλάει, οι αποφάσεις καθυστερούν.

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 5/1/2012

 

Επιστρέφουν αύριο στα σχολεία μαθητές και εκπαιδευτικοί για να συνεχίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Η δύσκολη χρονιά που βρίσκεται σε εξέλιξη αποτελεί ένα μίγμα μικροαλλαγών καθυστερήσεων και προχειρότητας που δεν προμηνύει βελτίωση της κατάστασης. Θα μου πείτε εδώ βρισκόμαστε στα πρόθυρα της πτώχευσης και έχεις απαιτήσεις; Με τα δεδομένα χρήματα που αναλογούν στην εκπαίδευση, γιατί κάποια χρήματα ξοδεύονται πάντα ακόμη και σε μία πτωχευμένη χώρα, έστω και αν μειώνονται, πιστεύω ότι μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο από αυτό που εισπράττουμε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Η σωστή διοίκηση όχι μόνο δεν κοστίζει αλλά επιφέρει και εξοικονόμηση χρημάτων. Δείγματα χρηστής διοίκησης δεν έχουμε δει από το Υπουργείο Παιδείας, αφού η προχειρότητα και η καθυστέρηση αποτελεί τον κανόνα. Τυπικό παράδειγμα η εκτύπωση των σχολικών βιβλίων. Όχι μόνο πληρώσαμε την εκτύπωση των βιβλίων αλλά πληρώσαμε επιπλέον τις φωτοτυπίες, που βγήκαν γιατί δεν ήταν εγκαίρως έτοιμα τα βιβλία, και τα DVD γιατί οι φωτοτυπίες ήταν μόνο για τις πρώτες σελίδες.  Σύνολο περίπου 2.500.000 ευρώ σπατάλης επιπλέον του κόστους των βιβλίων. Ας δούμε μερικά ακόμη παραδείγματα κακής διοίκησης, προχειρότητας και καθυστερήσεων:
1. Νέα προγράμματα σπουδών έχουμε στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και την Α Λυκείου, που όμως η εφαρμογή τους γίνεται στο πόδι. Το πρώτο πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι οι αλλαγές γίνονται ταυτόχρονα σε δέκα έτη εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα σπουδών των μαθηματικών της Α Λυκείου είναι γραμμένο για τους μαθητές που τελείωσαν πέρυσι το Γυμνάσιο με το παλαιό πρόγραμμα, αλλά θα εφαρμοστεί και στους μαθητές που θα εκπαιδευτούν με βάση το νέο πρόγραμμα.  Για την εφαρμογή του δεν υπάρχουν χρήματα για τη συγγραφή νέων βιβλίων ούτε και χρόνος, αφού όλα έγιναν πολύ γρήγορα, οπότε παίρνουμε ένα κεφάλαιο από το βιβλίο της Β Λυκείου και ένα κεφάλαιο από το βιβλίο της Γ Λυκείου και τα κατεβάζουμε αυτούσια στην Α Λυκείου. Ο ορισμός της δουλειάς του ποδαριού. Η ταχύτητα είναι εχθρός της ποιότητας. Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν και στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών, όπως λένε οι φιλόλογοι, όπου καταργήθηκε η εξέταση της μετάφρασης χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια μελέτη για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και τι θα θέλαμε να γνωρίζουν οι μαθητές από τα Αρχαία. Πέρυσι που ήταν μαθητές της Γ Γυμνασίου, αλλά και σε όλο το Γυμνάσιο, τους ζητούσαν μετάφραση και την επόμενη χρονιά στην Α Λυκείου δεν τους ζητούν καθόλου μετάφραση. Θα τα τρελάνουμε τα παιδιά;
2. Ακόμη κανένα νέο για το Νέο Λύκειο, αφού δεν έχουν ψηφιστεί τα μαθήματα και η δομή της Β και Γ Λυκείου (είχε ανακοινωθεί ότι το Δεκέμβριο θα μαθαίναμε) και φυσικά είναι άγνωστος ο τρόπος εισαγωγής στις ανώτατες σχολές των μαθητών που φοιτούν φέτος στην Α Λυκείου. Μόνο φήμες κυκλοφορούν, τίποτα καλό δεν προμηνύεται αφού η καθυστέρηση συνήθως καταλήγει σε άρπα κόλα ρυθμίσεις.
3. Οι πανελλήνιες εξετάσεις θα διεξαχθούν για μία ακόμη φορά με νέους όρους, που όμως είναι ακόμη άγνωστοι. Αξιολογήθηκε η περσινή εμπειρία της ηλεκτρονικής συμπλήρωσης του μηχανογραφικού; Ενώ σε γενικές γραμμές ήταν καλή η ιδέα και η εκτέλεσή της, υπήρξε πρόβλημα ενημέρωσης των υποψηφίων, με αποτέλεσμα 1152 υποψήφιοι να μην οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους και πολλοί υποψήφιοι που δεν ανήκαν στην ειδική κατηγορία να δηλώσουν ότι ανήκουν με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με διαγραφή από τη σχολή τους και αποκλεισμό για δύο χρόνια. Έδωσε ευτυχώς λύση το Υπουργείο και με δίκαιο τρόπο διόρθωσε το πρόβλημα που το ίδιο δημιούργησε. Στο γενικά πετυχημένο σύστημα πρέπει να αλλάξει όλο το σύστημα των ειδικών κατηγοριών, που αντικατέστησε τις μετεγγραφές, γιατί δημιούργησε πολλές αδικίες. Το δήλωσε και η Υπουργός Παιδείας, αλλά ακόμη καμία επίσημη ανακοίνωση. Σα να μην κατάλαβε το Υπουργείο ότι η ανακοίνωση την τελευταία στιγμή της διαδικασίας δημιούργησε προβλήματα και συνεχίζει και φέτος να καθυστερεί την ανακοίνωση των αποφάσεών του. Την 1η Φλεβάρη κάθε χρόνο ξεκινούν οι αιτήσεις των υποψηφίων για τις πανελλήνιες εξετάσεις· πρέπει μέχρι τότε να ξεκαθαριστεί και το θέμα του μηχανογραφικού, ώστε να γνωρίζουν όλοι τη διαδικασία εγκαίρως και να μην έχουμε τους περσινούς αιφνιδιασμούς.
4. Νέος χάρτης αναμένεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με συγχωνεύσεις τμημάτων και ιδρυμάτων και κλείσιμο σχολών. Το Υπουργείο ζήτησε προτάσεις από μερικά χαμηλής ζήτησης τμήματα ΤΕΙ και αναμένουμε όλοι τις αποφάσεις που θα ορίσουν το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που διευρύνθηκε την προηγούμενη δεκαετία με τα χρήματα των κοινοτικών πλαισίων στήριξης και τώρα που τα χρήματα τελείωσαν θα τα κλείσουμε, έχοντας κάνει ακόμη μία ακόμη τρύπα στο νερό. Εν τω μεταξύ στα πανεπιστήμια δεν έχουν οι φοιτητές κόλες αναφοράς για να γράψουν στις εξετάσεις. Κανείς νόμος δεν χρειάζεται για την επιβολή διδάκτρων, απλά η έλλειψη χρημάτων θα αναγκάσει τις σχολές να ζητήσουν χρήματα από τους φοιτητές για τα διάφορα έξοδα των σπουδών τους στην αρχή και σιγά-σιγά θα φτάσουμε στα δίδακτρα, μετά από την απαιτούμενη αναθεώρηση του Συντάγματος.
Πολλά τα μέτωπα, μεγάλες οι καθυστερήσεις εμφανής η απουσία σχεδίου και οράματος, μπορούμε να ελπίζουμε σε βελτίωση;