Τα ΤΕΙ που κλείνουν
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 23/8/2009
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με τα ΤΕΙ, που θα ψηφιστεί από τη Βουλή, καθορίζει τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για το κλείσιμο των ΤΕΙ που θα μείνουν χωρίς φοιτητές. Η διαδικασία αυτή θα ξεκινήσει από το επόμενο έτος. Το νομοσχέδιο απαιτεί πέντε συνεχή έτη απαξίωσης για να ξεκινήσει η διαδικασία υποχρεωτικής μετονομασίας ή συγχώνευσης. Αν αυτό δεν γίνει τότε το τμήμα κλείνει οριστικά. Το σχετικό απόσπασμα του νομοσχεδίου αναφέρει:
“Με τη ίδια διαδικασία μπορεί Τμήματα των ΤΕΙ, στα οποία ο αριθμός των κατ' έτος εγγεγραμμένων σπουδαστών είναι μικρότερος του 10% του αριθμού των εισακτέων στο Τμήμα για πέντε (5) συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη, να αλλάζουν γνωστικό αντικείμενο, να μετονομάζονται ή να συγχωνεύονται υποχρεωτικά με άλλο Τμήμα συναφούς γνωστικού αντικειμένου που λειτουργεί στο ίδιο ΤΕΙ. Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί για οποιονδήποτε λόγο η διαδικασία αυτή, μπορεί με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Σ.Α.Τ.Ε., να διακόπτεται υποχρεωτικά η λειτουργία και να αναστέλλεται η εισαγωγή και εγγραφή νέων σπουδαστών στα Τμήματα αυτά. Στην περίπτωση αυτή, με την ίδια υπουργική απόφαση ρυθμίζονται τα θέματα των σπουδών, των εγγεγραμμένων σπουδαστών, του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού και του Ε.Τ.Π. των οικείων Τμημάτων και κάθε άλλη λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής”
Στον πίνακα που ακολουθεί βλέπετε τον αριθμό των εισακτέων και των επιτυχόντων, όχι των εγγεγραμμένων φοιτητών σε κάθε τμήμα. Επειδή ο αριθμός των εγγεγραμμένων είναι μικρότερος, αφού δεν γράφονται όλοι όσοι εισάγονται, βλέπετε ποσοστό κάλυψης μέχρι 15%. Δεν προσμετρώνται οι επιτυχόντες με ειδικές κατηγορίες (Έλληνες του εξωτερικού, με ειδικές παθήσεις, αθλητές και Κύπριοι). Ο πίνακας αποτελείται από τους… συνήθεις υπόπτους των ΤΕΙ, τα τμήματα δηλαδή που τα τελευταία χρόνια άδειασαν από φοιτητές, λόγω της καθιέρωσης της βάσης του 10, αλλά και το τμήμα του Ιονίου Πανεπιστημίου ειδίκευσης στην Ισπανική Γλώσσα και πολιτισμό. Αυτό δεν εμπίπτει στο νέο νόμο, αφού δεν είναι ΤΕΙ, αλλά δεν μπορεί να ισχύουν δύο μέτρα και δύο σταθμά, μοιραία λοιπόν θα ακολουθήσουν και τα ΑΕΙ της ίδιας κατηγορίας το δρόμο των ΤΕΙ.
Οι υποψήφιοι που θα πετύχουν φέτος θα βρεθούν μπροστά σε δίλημμα. Να εγγραφούν και να φοιτήσουν σε τμήματα που έχουν αβέβαιο μέλλον ή να δοκιμάσουν κάτι άλλο; Είναι προφανές ότι απάντηση θα δώσει ο καθένας για τον εαυτό του, αφού το ζήτημα είναι προσωπικό, εμείς απλά οφείλουμε να επισημάνουμε κι αυτή την παράμετρο, γιατί κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθούν αυτές οι πρωτοεφαρμοζόμενες διαδικασίες. Μπορεί να ευνοηθούν κάποιοι και κάποιοι άλλοι να αναγκαστούν να φοιτήσουν σε άλλη πόλη ή σε άλλο αντικείμενο σπουδών, που ίσως είναι τελικά καλύτερο ίσως και όχι.
Πίνακας 1: Τμήματα που κινδυνεύουν να κλείσουν. Στοιχεία του 2008 |
||||
Όνομα |
Θέσεις | Εισακτέοι | Κενά | Ποσοστό κάλυψης θέσεων |
Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης & Διερμηνείας Ιόνιο Ειδίκευση Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού |
50 | 5 | 45 | 10,00 |
Τεχνολογίας Γεωργικών Προϊόντων ΤΕΙ Καλαμάτας |
297 | 32 | 221 | 10,77 |
Εμπορίας και Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικών Προϊόντων ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα) |
350 | 38 | 261 | 10,86 |
Θερμ. Καλλ. και Ανθοκομίας ΤΕΙ Μεσολογγίου |
267 | 29 | 238 | 10,86 |
Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα) |
346 | 38 | 257 | 10,98 |
Βιολογικής Γεωργίας ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Αργοστόλι) |
346 | 38 | 308 | 10,98 |
Ζωϊκής Παραγωγής ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα) |
317 | 35 | 236 | 11,04 |
Θερμ. Καλλ. και Ανθοκομίας ΤΕΙ Καλαμάτας |
297 | 33 | 220 | 11,11 |
Θερμ. Καλλ. και Ανθοκομίας ΤΕΙ Κρήτης (Ηράκλειο) |
178 | 21 | 157 | 11,80 |
Διεθνούς Εμπορίου ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά) |
455 | 55 | 400 | 12,09 |
Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού ΠεριβάλλοντοςΤΕΙ Λαμίας (Καρπενήσι) |
198 | 24 | 145 | 12,12 |
Ιχθυοκομίας - Αλιείας ΤΕΙ Μεσολογγίου |
247 | 30 | 181 | 12,15 |
Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη) |
396 | 49 | 347 | 12,37 |
Ζωϊκής Παραγωγής ΤΕΙ Λάρισας |
267 | 35 | 232 | 13,11 |
Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Κρήτης (Ηράκλειο) |
267 | 35 | 232 | 13,11 |
Χρηματοοικονομικής και Ελεγκτικής ΤΕΙ Ηπείρου (Πρέβεζα) |
320 | 43 | 277 | 13,44 |
Ανθοκομίας - Αρχιτεκτονικής Τοπίου ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα) |
300 | 41 | 215 | 13,67 |
Γεωργ. Μηχαν. και Αρδεύσεων ΤΕΙ Λάρισας |
327 | 45 | 282 | 13,76 |
Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Καλαμάτας |
350 | 49 | 301 | 14,00 |
Τεχνολογίας Αλιείας - Υδατοκαλλιεργειών ΤΕΙ Θεσσαλονίκης (Μουδανιά) |
99 | 14 | 70 | 14,14 |
Ανακαίνισης και Αποκατάστασης Κτιρίων ΤΕΙ Λάρισας (Τρίκαλα) |
247 | 35 | 212 | 14,17 |
Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Λάρισας |
247 | 36 | 211 | 14,57 |
Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Ληξούρι) |
297 | 44 | 253 | 14,81 |
Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος ΤΕΙ Λάρισας (Καρδίτσα) |
247 | 37 | 210 | 14,98 |
Η παπαγαλία στην εκπαιδευτική διαδικασία
του Στράτου Στρατηγάκη
Όλο την «πολεμούν» κι όλο, σα τη Λερναία Ύδρα, μπροστά μας βρίσκεται. Με τη νέα αλλαγή στην εκπαίδευση, που κυοφορείται αυτό τον καιρό, μία ακόμη μάχη θα δοθεί για την πάταξή της.
Προφανώς δεν έχουν αναλυθεί σωστά οι αιτίες που τη δημιουργούν. Απ’ τη μια μεριά έχουμε το εκπαιδευτικό σύστημα, που μένει προσκολλημένο στο παρελθόν. Ακόμα ζητάμε από τα παιδιά μας μόνο να μαθαίνουν απ’ έξω. Σ’ ένα κόσμο που οι γνώσεις αλλάζουν ταχύτατα, αντί να μάθουμε στα παιδιά μας να βρίσκουν πληροφορίες, να κρίνουν την εγκυρότητά τους, να τις αξιολογούν και να τις χρησιμοποιούν συνθετικά, εμείς μένουμε ακόμα να λέμε: «Θα έχετε μάθημα από εδώ μέχρι εκεί.» Το πολλαπλό βιβλίο, που θα περιόριζε κάπως το πρόβλημα, χωρίς ωστόσο να το λύνει, δέκα χρόνια μετά την πρώτη απόπειρα εφαρμογής του δεν υπάρχει στο σχολείο.
Πέρα από το γενικό σχεδιασμό, που πάσχει, υπάρχει και η εκπαιδευτική καθημερινότητα. Βλέπουμε μαθητές που δυσκολεύονται στα μαθήματα, να παπαγαλίζουν και αυτό όχι μόνο γίνεται αποδεκτό από τους περισσότερους διδάσκοντες, αλλά επιβραβεύεται κιόλας. Κακά τα ψέματα, ένα παιδί που θα ξεκινήσει να παπαγαλίζει από το άγχος του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου, πρόκειται για παιδιά φιλότιμα και με θέληση για μάθηση, θα τελειώσει το γυμνάσιο με άριστα. Στο Λύκειο θα εμφανιστούν τα πρώτα σοβαρά προβλήματα, αλλά τότε θα είναι αργά. Δεν υπάρχει γιατρειά. Καταστρέφουμε δηλαδή παιδιά πρόθυμα για μάθηση, που θα μπορούσαν να μεγαλουργήσουν.
Αν όμως, η παπαγαλία δεν γινόταν αποδεκτή από τους διδάσκοντες, αν δεν απαιτούνταν για να περάσουν οι μαθητές τις εξετάσεις, γιατί τα θέματα την παπαγαλία επιβραβεύουν ακόμη, αναγκαστικά θα την σταματούσαν και οι μαθητές.
Ας δούμε τα πράγματα από τη σκοπιά του μαθητή. Πρέπει, για να περάσει στη σχολή που θέλει, όχι απλά να γνωρίζει την ύλη, αλλά να τη γνωρίζει καλύτερα από το διπλανό του. Ο κλειστός αριθμός των θέσεων σε όλα τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης φέρνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών, όχι για τη γνώση, αλλά για το κυνήγι των μορίων. Σημασία δεν έχει να ξέρεις αλλά αν θα συγκεντρώσεις περισσότερα μόρια από το διπλανό σου. Η παπαγαλία είναι ένας δρόμος να ξεπεράσεις τους «αντιπάλους», στο αδυσώπητο κυνήγι του ενός μορίου που θα κάνει τη διαφορά και θα φέρει την επιτυχία.
Οι διδάσκοντες κυνηγοί της ύλης, αφού δίνουν αναφορά κάθε τόσο σε ποια σελίδα βρίσκονται, δεν έχουν το χρόνο, αλλά δεν τους το ζητά και κανείς, να ξεφύγουν λίγο από το σφικτό πρόγραμμα και να κάνουν το μάθημα πιο ενδιαφέρον. Κι αν προσπαθήσουν θα τους πουν οι μαθητές ότι αυτά είναι εκτός ύλης και δεν τους αφορούν, αφού αυτοί -οι μαθητές- είναι κυνηγοί… μορίων.
Αυτό το γόρδιο δεσμό κανείς δεν έχει προσπαθήσει να τον λύσει σε επίπεδο σχεδιασμού. Συζητάμε για τον αριθμό των εξεταζομένων μαθημάτων και άλλες ανούσιες λεπτομέρειες…
© Στράτος Στρατηγάκης.