Αν είσαι κυβερνητικός διάβαινε…

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 21/12/2008

 

Συχνά πυκνά κατηγορείται το δημόσιο για κομματοκρατία, ενώ όλοι οι αρμόδιοι μιλούν για προσπάθεια αξιοκρατίας. Η αξιολόγηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκίνησε, στη δευτεροβάθμια είναι προ των πυλών και οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν. Κανείς από τον «έξω κόσμο» δεν καταλαβαίνει αυτή την αντίδραση, γιατί η αξιολόγηση, όλοι αντιλαμβανόμαστε, ότι είναι απαραίτητη. Αποδίδεται (η άρνηση αποδοχής της αξιολόγησης) στην τεμπελιά των δημοσίων υπαλλήλων και στο φόβο στριμώγματος.
Μια σημαντική αξιολόγηση είναι η επιλογή Διευθυντών των σχολείων, που έγινε για τελευταία φορά το φθινόπωρο του 2007. Πολλές ενστάσεις ακούστηκαν από τους υποψηφίους που δεν τοποθετήθηκαν στη θέση που επιθυμούσαν ή αποκλείστηκαν εντελώς. Ο κ. Δαμιανός Μυρίδης μαθηματικός του 7ου Λυκείου Καλαμαριάς έκανε ολόκληρη μελέτη για την επιλογή των Διευθυντών στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. Οι αριθμοί αποδεικνύουν την έκταση της κομματοκρατίας, που ξεπερνάει κάθε… φαντασία, σύμφωνα με τα στοιχεία του κ. Μυρίδη.
Για την αξιολόγηση των διευθυντών συνυπολογίζονται δύο παράγοντες: τα αντικειμενικά κριτήρια, που περιλαμβάνουν την εμπειρία, τα πτυχία και τα χρόνια υπηρεσίας και η περίφημη συνέντευξη. Τα εντυπωσιακά συμπεράσματα προκύπτουν από τη σύγκριση των 155 κοινών υποψηφίων -πρόκειται δηλαδή για τους ίδιους ανθρώπους- και στις δύο τελευταίες κρίσεις: του 2002 με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και του 2007 με κυβέρνηση ΝΔ.
Στον πίνακα βλέπουμε ότι το 2002 οι υποψήφιοι διευθυντές που ανήκαν στο ΠΑΣΟΚ ανέβηκαν κατά 23 θέσεις στην κατάταξη , κατά μέσο όρο, ενώ οι αντίστοιχοι υποψήφιοι της ΝΔ το 2007 ανέβηκαν κατά 59,33 θέσεις κατά μέσο όρο.
Μάλιστα για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα αναγκάστηκαν να βαθμολογούν με μικρότερο βαθμό στη συνέντευξη, όσο περισσότερα μόρια από αντικειμενικά κριτήρια είχε ο υποψήφιος, για να βγει μικρότερο το άθροισμα και να τον προσπεράσει ο ημέτερος. Το αποτέλεσμα ήταν όλοι, πλην ενός, να γίνουν διευθυντές.
Είναι προφανές ότι δεν χωρά κανενός είδους αντιπαράθεση για τον αριθμό των θέσεων που ανέβηκαν στην κατάταξη οι εκάστοτε κυβερνητικοί υποψήφιοι το 2002 και το 2007. Δεν είναι αυτό το πρόβλημα της παιδείας μας. Το θέμα είναι ότι οι εκάστοτε κυβερνητικοί παρακάμπτουν άλλους, με όχημα την κομματική τους ταυτότητα. Αν δηλαδή έχεις κομματική ένταξη, τότε έχεις αυξημένες πιθανότητες καριέρας στο δημόσιο, με την προϋπόθεση ότι η παράταξή σου κερδίζει τις εκλογές. Έτσι ακριβώς ορίζεται η κομματοκρατία. Με τη βοήθεια του κόμματος ανεβαίνεις στην κατάταξη. Δε σημαίνει ότι όλα τα στελέχη ανήκουν στο εκάστοτε κυβερνητικό κόμμα, αλλά ότι ευνοούνται, πολλές φορές προκλητικά, οι ημέτεροι.

Συμπεράσματα

Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι πολλά. Έχοντας κάποιοι άνθρωποι συνδέσει την καριέρα τους με την εκλογική πορεία ενός κόμματος δεν επιλέγουν κόμμα στις εκλογές. Είναι υποχρεωμένοι να ψηφίσουν ακόμη κι ένα κόμμα που καταρρέει, προκειμένου να προστατέψουν την… καριέρα τους. Αυτοί οι άνθρωποι καθορίζουν το μέλλον μας, εμάς των υπολοίπων που ψηφίζουμε, ή θα έπρεπε να ψηφίζουμε, κάθε φορά με κριτήριο το κοινωνικό συμφέρον.
Κάποιοι άλλοι, που δεν θέλουν να υποταχτούν στις πελατειακές σχέσεις των κομμάτων, βλέποντας την κατάσταση γύρω τους, προτιμούν να μην ασχοληθούν με την ανάληψη θέσεων ευθύνης. Βλέπουμε έτσι πολλές φορές να αναδεικνύονται άνθρωποι ανίκανοι και άλλοι ικανότατοι να μένουν στο περιθώριο.
Αυτό το βλέπουν και τα παιδιά μας, που πολλές φορές βλέπουν έναν ανίκανο διευθυντή να διαλύει το σχολείο με τη συμπεριφορά του. Πώς όμως να το βάλουν στα αιτήματά τους; Δεν είναι εύκολο να διατυπωθεί, ούτε φυσικά να αποδειχθεί. Όμως καταλαβαίνουν πολύ καλά ότι κανείς από τους υψηλά ισταμένους δεν ενδιαφέρεται για την παιδεία, παρ’ όλα τα λόγια τα μεγάλα. Τα αποτελέσματα τα εισπράττουμε τον τελευταίο καιρό. Βλέπετε τα παιδιά μας καταλαβαίνουν, αλλά είναι δύσκολο να αποδείξουν, ότι δήθεν ενδιαφερόμαστε γι’ αυτά.
Είναι χαρακτηριστική η απάντηση του υφ. Παιδείας κ. Λυκουρέντζου στην αναφορά στο ζήτημα του βουλευτή Ηρακλείου κ. Κεγκέρογλου. Ο κ. Λυκουρέντζος δήλωσε ότι τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια ενήργησαν σύμφωνα με το νόμο και τις σχετικές εγκυκλίους. Ο πρώην υπουργός Παιδείας κ. Αρσένης, ειλικρινέστερος, απάντησε ως εξής σε σχετικό e-mail του κ. Μυρίδη: «Κατά την περίοδο που ήμουν υπουργός προσπάθησα, όσο ήταν δυνατόν, να κρατήσουμε τις διαδικασίες αυτές μακριά από κομματισμούς.»
Φυσικά το φαινόμενο δεν εμφανίστηκε μόνο στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. Είναι γενικότερο, αφού παρόμοια πράγματα συνέβησαν σ’ όλη την Ελλάδα, αλλού λίγο περισσότερο, αλλού λίγο λιγότερο. Το κακό είναι πως όλοι νιώθουμε ότι αυτή είναι η κυρίαρχη λογική σ’ όλο το δημόσιο τομέα. Δημιουργείται έτσι ένα πλέγμα διαπλοκής, συνενοχής και διαφθοράς, γιατί υπάρχει και οικονομικό αντίκρισμα, που εξουδετερώνει κάθε προσπάθεια βελτίωσης, σε σημείο που ούτε ένας υπουργός, πολλές φορές, δεν μπορεί να αντιδράσει.
Γίνεται νομίζω φανερό ότι η προσπάθεια εισαγωγής της αξιολόγησης στα σχολεία σκοπό έχει να διευρύνει αυτό το πλέγμα διαπλοκής, συνενοχής και διαφθοράς σε  όλους τους εκπαιδευτικούς, που θα σκύβουν το κεφάλι στους κομματικούς αξιολογητές για να σώσουν το μισθό τους, που θα απειλείται με περικοπή…

 

Οι κοινοί 155 υποψήφιοι διευθυντές του 2002 και του 2007 στην Αν Θεσσαλονίκη

 

2002

2007

 

Αντικειμενικά
Κριτήρια (Μ.Ο)

Συνέντευξη
(Μ.Ο.)

Θέσεις που ανέβηκαν μετά τη συνέντευξη (Μ.Ο.)

Αντικειμενικά
Κριτήρια (Μ.Ο)

Συνέντευξη
(Μ.Ο.)

Θέσεις που ανέβηκαν μετά τη συνέντευξη (Μ.Ο.)

ΠΑΣΚ (ΠΑΣΟΚ)

11,24

19,24

+23,08

21,81

17,48

-11,19

ΔΑΚΕ (ΝΔ)

11,29

18,27

-7,52

22,24

19,12

+59,33

ΣΥΝ

14,07

18,29

-9,50

23,67

16,92

-60,50

ΔΕΕ (ΚΚΕ)

11,25

17,84

-14,5

22,00

16,08

-104,50

ΑΝΕΝΤΑΧΤΟΙ

11,60

18,28

-7,22

22,50

17,55

-5,72

ΣΥΝΟΛΟ

11,57

18,49

-0,41

22,35

17,71

-1,57

Συλλογή και επεξεργασία στοιχείων Δ.Μυρίδης

© Στράτος Στρατηγάκης.