Τεστ δεξιοτήτων για την Παιδεία
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 7/12/2008
175.789 υποψήφιοι είχαν κάνει αίτηση συμμετοχής στο τεστ δεξιοτήτων, το νέο διαγωνισμό που δίνει επιπλέον μόρια στον υποψήφιο για μια θέση στο δημόσιο. 103.598 έλαβαν μέρος τελικά, με την αποχή να σημειώνει ρεκόρ, αφού έφτασε το 41% των υποψηφίων.
Στο διαγωνισμό που διεξήχθη την προηγούμενη Κυριακή μπορούσαν να συμμετάσχουν όλοι οι απόφοιτοι Λυκείου, ΤΕΙ και ΑΕΙ και να συγκεντρώσουν μέγιστο 300 μόρια, που προστίθενται στα υπόλοιπα μόρια που έχουν για τις θέσεις που προκηρύσσονται με σειρά προτεραιότητας.
Η ισχύς αυτής της βαθμολογίας είναι τρία χρόνια. Μετά ο υποψήφιος πρέπει να εξεταστεί ξανά, αν θέλει να έχει το μπόνους των 300 μορίων κατά μέγιστο.
Η μεγάλη αποχή δείχνει ότι οι υποψήφιοι για μια θέση στο δημόσιο δεν εμπιστεύτηκαν τη νέα εξέταση. Η αλήθεια είναι ότι η νέα εξέταση είναι διαφορετική από όσες μέχρι τώρα έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα. Κατ’ αρχήν οι υποψήφιοι δεν εξετάζονται σε απομνημόνευση, αλλά όπως αναφέρει η προκήρυξη, εξετάζονται σε ένα γενικό πλαίσιο θεματολογίας που καλύπτει μια ευρύτερη περιοχή θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι βασικές γνώσεις σχετικές με την ιστορία της ανθρωπότητας, τη γεωγραφία του πλανήτη, τα φυσικά φαινόμενα και τους νόμους που διέπουν τους θεσμούς και τα όργανα της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και τον πολιτισμό.
Εξετάζονται επίσης δεξιότητες όπως η ορθή χρήση της γλώσσας, η ικανότητα κατανόησης γραπτού λόγου, η αριθμητική αντίληψη και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η αναλυτική σκέψη και η κριτική ικανότητα.
Οι στόχοι της εξέτασης συμπίπτουν με τους στόχους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Λογικό θα ήταν λοιπόν η κατοχή του τίτλου σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, του απολυτηρίου Λυκείου δηλαδή, να αρκεί για την πιστοποίηση αυτών των γνώσεων. Ίσως σε κάποια άλλη χώρα και όχι στην Ελλάδα μας. Εδώ το απολυτήριο Λυκείου το αποκτούν όλοι όσοι δεν εγκαταλείψουν το σχολείο νωρίς, ανεξάρτητα από το επίπεδο των γνώσεών τους. Στην Ελλάδα λοιπόν είναι αναγκαία μια τέτοια εξέταση. Μήπως θα έπρεπε να γίνει υποχρεωτική για όσους θέλουν να πάρουν το απολυτήριο Λυκείου και να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Κάτι τέτοιο ήταν μέσα στα σχέδια της μεταρρύθμισης Αρσένη, αλλά ξεχάστηκε γρήγορα. Δείτε δίπλα μερικές από τις ερωτήσεις που τέθηκαν στην εξέταση της προηγούμενης Κυριακής, για να δείτε το βαθμό δυσκολίας.
Η βαθμολόγηση των γραπτών έπρεπε να γίνει αυτόματα μέσω υπολογιστή, για να είναι αντικειμενική και να μειωθεί το κόστος της εξέτασης. Εφαρμόστηκε επίσης αρνητική βαθμολογία για να μην υπάρξει το φαινόμενο των τυχαίων απαντήσεων. Έτσι για κάθε σωστή απάντηση έπαινε ο υποψήφιος 1 μονάδα και για κάθε λάθος απάντηση αφαιρούνταν το 1/4 της απάντησης αν υπήρχαν 4 επιλογές ή το 1/3 αν υπήρχαν 3 επιλογές. Λογικά όλα αυτά.
Από τη βαθμολογία των συμμετεχόντων θα μπορέσουμε να αξιολογήσουμε την Ελληνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, γιατί ποτέ άλλοτε δεν έχει γίνει ταυτόχρονη εξέταση περισσοτέρων από 100.000 υποψηφίων στα ίδια θέματα από πολλά διαφορετικά αντικείμενα, χωρίς να απαιτείται απομνημόνευση. Μάλιστα συμμετείχαν και απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Τα θέματα της εξέτασης κινήθηκαν στην ίδια λογική με τα θέματα του διαγωνισμού PISA, που διοργανώνει κάθε τρία χρόνια ο ΟΟΣΑ. Στα αποτελέσματα αυτού του διαγωνισμού η Ελλάδα καταλαμβάνει θέσεις μεταξύ της 30ης και 40ης , σημειώνοντας πολύ χαμηλές επιδόσεις, κάθε φορά και χειρότερες, στην ηλικία των 15 ετών (απόφοιτοι γυμνασίου). Ο διαγωνισμός αυτός κατακεραυνώνεται στην Ελλάδα με το επιχείρημα ότι το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα έχει άλλους εκπαιδευτικούς στόχους. Τότε γιατί ζητάμε τώρα τα ίδια πράγματα με τον ΟΟΣΑ;
Μία πιθανή απάντηση είναι ότι οι θέσεις στο δημόσιο γίνονται όλο και λιγότερες και η συσσώρευση των υποψηφίων μεγάλη. Πρέπει να επινοούνται κριτήρια κατάταξης όλο και πιο σύνθετα για να αποκλείονται κάποιες χιλιάδες υποψηφίων, αφού όλοι δεν χωράνε…
Μερικές από τις ερωτήσεις που τέθηκαν.
9. Ο ηγέτης ποιου κράτους πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα την τελευταία εβδομάδα;
α) Της Αιγύπτου.
β) Της Γερμανίας.
γ) Της Κίνας.
δ) Την τελευταία εβδομάδα κανένας
40. Ένας άνδρας έχει βάρος 80 κιλά στη Γη. Πόσο βάρος θα είχε στη Σελήνη;
α) Πάνω από 80 κιλά.
β) Κάτω από 80 κιλά.
γ) Ακριβώς 80 κιλά.
δ) Μηδενικό βάρος
44. Πόσα γραπτά κείμενα αποδίδονται στο Σωκράτη;
α) Δέκα.
β) Τρία.
γ) Ένα.
δ) Κανένα.
49. Ποιος ήταν ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου, γνωστός στη λαϊκή παράδοση ως ο «Μαρμαρωμένος Βασιλιάς»;
α) Ο Κωνσταντίνος ΙΑ' ο Παλαιολόγος.
β) Ο Αλέξιος Α.
γ) Ο Βασίλειος Β' ο «Βουλγαροκτόνος».
δ) Ο Ιουστινιανός
50. Ο πίνακας του Πικάσο «Γκερνίκα» (ή «Γκουέρνικα») έχει ως θέμα:
α) την προσωπογραφία της Γκερνίκα, μούσας του Πικάσο.
β) το βομβαρδισμό της πόλης Γκερνίκα από τους Γερμανούς στη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου.
γ) την καταστροφή της φύσης και τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.
δ) ένα τοπίο της πόλης Γκερνίκα με βροχή και ομίχλη.
60. Σε αγώνα δρόμου 3 χιλιομέτρων η Φρόσω και η Χαρά τρέχουν µε ταχύτητες 5 και 6 μέτρων το δευτερόλεπτο αντίστοιχα. Αν ξεκινήσουν ταυτόχρονα από την αφετηρία, πόσο θα απέχει η Φρόσω από τη γραμμή τερματισμού τη στιγμή που η Χαρά ολοκληρώνει τον αγώνα;
α) 500μέτρα.
β) 600μέτρα.
γ) 1.000 μέτρα.
δ) 1.200 μέτρα.
61. Σε σύνολο 320 πρωτοετών φοιτητών 40 γνωρίζουν και αγγλικά και γαλλικά, 80 γνωρίζουν µόνο γαλλικά και 120 γνωρίζουν µόνο αγγλικά. Προκύπτει ότι δε γνωρίζουν ούτε αγγλικά ούτε γαλλικά:
α) λιγότεροι από 40 φοιτητές.
β) 40 φοιτητές.
γ) 80 φοιτητές.
δ) περισσότεροι από 80 φοιτητές
74. Η Θεσσαλονίκη είναι 1 ώρα μπροστά από το Μιλάνο και από τη Βιέννη και 2 ώρες μπροστά από τη Γλασκόβη. Η Βιέννη είναι 1 ώρα πίσω από το Βουκουρέστι, 1 ώρα μπροστά από το Γιβραλτάρ και 2 ώρες πίσω από τη Μόσχα. Ισχύει τότε ότι:
α) όταν η ώρα στη Βιέννη είναι 07:00, στη Μόσχα είναι 05:00 και στη Γλασκόβη 08:00.
β) το Μιλάνο είναι 2 ώρες πίσω από τη Μόσχα και 1 ώρα μπροστά από το Γιβραλτάρ.
γ) η Θεσσαλονίκη και το Βουκουρέστι είναι 2 ώρες πίσω από το Γιβραλτάρ
δ) η Γλασκόβη είναι 3 ώρες πίσω από το Βουκουρέστι και τη Μόσχα.
70. Ένα περίπτερο βρίσκεται 4 χιλιόμετρα (km) δυτικά από το σπίτι της Ελένης. Η Άννα μένει 6 km βόρεια από το σπίτι της Ελένης και 4 km δυτικά του ιατρείου του Λευτέρη. Ποια είναι η απόσταση σε ευθεία γραμμή από το περίπτερο στο ιατρείο του Λευτέρη;
α) 12 km. β) 10 km. γ) 8 km. δ) 5 km.
© Στράτος Στρατηγάκης.