Η αγωνία στο κατακόρυφο
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 24/8/2008
Ανακοινώνονται τις επόμενες μέρες οι βάσεις για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Η αγωνία στο κατακόρυφο. Το ερώτημα είναι το ίδιο: πόσο πολύ μπορεί ν’ ανέβουν ή να πέσουν οι βάσεις, ανάλογα με την τάση που έχουν σε κάθε πεδίο ή κάθε ομάδα σχολών, στο κέντρο ή την περιφέρεια.
Τα… συνήθη παιδαγωγικά
Νέο… πανελλήνιο ρεκόρ αναμένουμε να πετύχουν τα παιδαγωγικά τμήματα. Όλο και περισσότεροι υποψήφιοι τα προτιμούν λόγω της άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης που προσφέρουν. Ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης, που η ανασφάλεια καθορίζει τις επιλογές. Οι επιδόσεις των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης κυμάνθηκαν σε πολύ υψηλά επίπεδα, ο αριθμός των αριστούχων σχεδόν διπλασιάστηκε, ακόμη ένας λόγος αύξησης των βάσεων. Η μείωση των εισακτέων στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης κατά 10 θέσεις συμπληρώνει τους λόγους που θα φέρουν νέο πανελλήνιο ρεκόρ στους δασκάλους. Η αύξηση της βάσης μιας σχολής που ήδη βρίσκεται πάνω από 18.000 μόρια δεν μπορεί να είναι πολύ μεγάλη, τόσο όσο στα περιφερειακά τμήματα, που έχουν μεγαλύτερα περιθώρια αύξησης της βάσης τους. Από τότε που παρατηρήθηκε η έλλειψη δασκάλων, άρα και οι προοπτικές άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης, οι βάσεις στα τμήματα δασκάλων ανεβαίνουν συνεχώς ανεξάρτητα από την ευκολία ή δυσκολία των θεμάτων. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε τη μεγαλύτερη και τη μικρότερη βάση που είχε κάθε τμήμα από το 2000 μέχρι το 2007.
Βλέπουμε ότι τη μικρότερη διακύμανση είχε η βάση των Δασκάλων Θεσσαλονίκης. Η βάση ανέβηκε 3.709 μόρια, όχι βέβαια σε μία χρονιά, αλλά κάθε χρόνο περίπου 500 μόρια. Μπορεί φέτος ξεπεράσει τη Νομική Θεσσαλονίκης, από τη βάση της οποίας τη χωρίζουν μόλις 148 μόρια; Πρωταθλητής ανόδου το τμήμα δασκάλων Ρόδου, με άνοδο που έφτασε τα 4.437 μόρια, μέσα σ’ αυτά το οκτώ χρόνια.
Οι εκπλήξεις
Έκπληξη προκάλεσε πέρυσι η αύξηση των βάσεων των τμημάτων νηπιαγωγών, σε όλες τις πόλεις. Αποτέλεσμα της καθιέρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία και των ελπίδων που δημιούργησε στους υποψηφίους ότι θα επαναληφθεί το ίδιο φαινόμενο έλλειψης που παρατηρήθηκε στους δασκάλους. Πρωταθλητής της ανόδου πέρυσι το τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας με άνοδο 1699 μόρια. Πρωτοφανής άνοδος για να επιτευχθεί σε μία μόνο χρονιά δείχνει το ρόλο που παίζουν οι προτιμήσεις των υποψηφίων. Αυτός είναι και ο κυριότερος αστάθμητος παράγοντας στην πρόβλεψη των βάσεων. Οι μαζικές «σταυροδοτήσεις» των υποψηφίων προς μια ομάδα σχολών δημιουργεί τις εκπλήξεις. Δυστυχώς τα στοιχεία των προτιμήσεων ανακοινώνονται τον Οκτώβριο από το Υπουργείο Παιδείας. Η μόνη πρόβλεψη που μπορεί να γίνει λοιπόν, είναι από τις συζητήσεις με τους υποψηφίους, ανιχνεύοντας την τάση που επικρατεί κάθε χρόνο. Θα υπάρξει άραγε φέτος κάποια «ηχηρή» έκπληξη, αντίστοιχη με την περυσινή των νηπιαγωγών; Σε λίγες μέρες θα γνωρίζουμε.
Οι… μετανάστες.
Μεγαλύτερος από κάθε άλλη χρονιά θα είναι φέτος ο αριθμός των οικογενειών που θα αναγκαστεί να στείλει τα παιδιά του να σπουδάσουν σε άλλη πόλη. Η εσωτερική αυτή μετανάστευση είναι επιλογή και σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας, που βρέθηκε να προσπαθεί ν’ απαλύνει τις επιπτώσεις της βάσης του 10 στα περιφερειακά ιδρύματα. Έτσι από το 2006 έχουν μεταφερθεί πάνω από 10.000 θέσεις εισακτέων από την Αθήνα και Θεσσαλονίκη προς την περιφέρεια, στην προσπάθεια να μη μαραζώσουν κι άλλο οι πόλεις της περιφέρειας, που έμειναν χωρίς φοιτητές μετά την εφαρμογή της βάσης του 10. Ο στόχος του Υπουργείου Παιδείας απλός: Να μειώσουμε τον αριθμό των φοιτητών, αλλά και να τους ισομοιράσουμε ανάμεσα στο κέντρο και την περιφέρεια. Το λογαριασμό θα πληρώσει η οικογένεια της οποίας το παιδί έγραψε μέτρια. Στις σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δαπανάται το μεγαλύτερο ποσό των οικογενειών για τη «δωρεάν» παιδεία. Σύμφωνα με έρευνα του ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ η δαπάνη για σπουδές ανέρχεται σε 1.442 εκατομμύρια € το χρόνο. Αφορά τις σπουδές σε άλλη πόλη και τις σπουδές στο εξωτερικό.
Αναμένεται λοιπόν ο διαχωρισμός βάσεων των σχολών σε δύο κατηγορίες. Τις σχολές του κέντρου, ΑΕΙ και ΤΕΙ, Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι βάσεις των οποίων θ’ ανέβουν και τις σχολές της περιφέρειας στις οποίες οι βάσεις θα πέσουν και πολύ μάλιστα.
Η υπογεννητικότητα βοηθάει στην επιτυχία
3.400 υποψήφιοι λιγότεροι διαγωνίστηκαν φέτος στις πανελλήνιες εξετάσεις μείον 450 περισσότερους που βρέθηκαν κάτω από το 10 μας κάνουν 3000 περίπου λιγότερους υποψηφίους. Αυτό θα έχει άμεση συνέπεια να κατρακυλήσουν οι βάσεις στις σχολές χαμηλής ζήτησης, τα συνήθη περιφερειακά ΤΕΙ. Χιλιάδες θέσεις θα μείνουν και φέτος κενές, με αποτέλεσμα τα ΤΕΙ που αφέθηκαν να κλείσουν να βρεθούν ένα βήμα πιο κοντά στο κλείσιμο. Θα έχουν πια στα πρώτα τρία έτη σπουδών μονοψήφιο αριθμό φοιτητών…
Επιγραμματικά
Άνοδος παντού για το πρώτο πεδίο και τα ΤΕΙ του τρίτου πεδίου, λόγω της υψηλής βαθμολογίας της θεωρητικής κατεύθυνσης, που θα ξεπεράσει τα 300 μόρια σε κάποια τμήματα.
Οριακή άνοδος στις Ιατρικές και Πολυτεχνικές σχολές του κέντρου στα ίδια επίπεδα στην περιφέρεια. Αυξομειώσεις γύρω στα 100 μόρια.
Άνοδος στις σχολές Αθήνας και Θεσσαλονίκης του 2ου και 4ου πεδίου και πτώση στις ίδιες σχολές της περιφέρειας. Η πτώση στα ΤΕΙ της περιφέρειας μπορεί να αγγίξει και τα 500 μόρια.
Πτώση στις σχολές του 5ου πεδίου λόγω μικρότερου αριθμού υποψηφίων και χειρότερων επιδόσεων στα βασικά μαθήματα, που θα ξεπεράσει τα 200 μόρια.
Οι αυξομειώσεις των βάσεων των παιδαγωγικών |
|||
|
Μέγιστη |
Ελάχιστη |
Διαφορά |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας |
18197 |
14423 |
3774 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αιγαίου (Ρόδος) |
17121 |
12684 |
4437 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα) |
17352 |
13123 |
4229 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (Βόλος) |
17829 |
13710 |
4119 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης |
18224 |
14515 |
3709 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θράκης (Αλεξανδρούπολη) |
17403 |
12971 |
4432 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων |
17637 |
13421 |
4216 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Κρήτης (Ρέθυμνο) |
17283 |
12940 |
4343 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Πάτρας |
17777 |
13731 |
4046 |
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα) |
15752 |
12016 |
3736 |
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Ιωαννίνων |
15977 |
12167 |
3810 |
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (Βόλος) |
16392 |
12483 |
3909 |
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Κρήτης (Ρέθυμνο) |
15676 |
11947 |
3729 |
Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας |
16717 |
13125 |
3592 |
Επιστ. Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Παν. Πάτρας |
16205 |
12441 |
3764 |
Επιστημών Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία Θράκης (Αλεξανδρούπολη) |
15589 |
11749 |
3840 |
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης |
16782 |
13145 |
3637 |
Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Αιγαίου (Ρόδος) |
15345 |
11475 |
3870 |
© Στράτος Στρατηγάκης.