Άνοδος παντού
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 19/8/2007
Η ανακοίνωση των βάσεων από το Υπουργείο Παιδείας πλησιάζει και η αγωνία των υποψηφίων στο ζενίθ. Λογικά την προσεχή εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει τις βάσεις και θα προωθήσει στα σχολεία, προς ανάρτηση, τα ονόματα των επιτυχόντων.
Ποια περιμένουμε ότι θα είναι η εξέλιξη των βάσεων φέτος; Με μια λέξη θα λέγαμε άνοδος παντού. Σε όλα τα επιστημονικά πεδία, σχεδόν σε όλες τις σχολές. Άνοδος που θα ξεκινάει από τα 50 μόρια στις Ιατρικές κι όσο προχωράμε προς τα κάτω η άνοδος θα είναι μεγαλύτερη για να φτάσει μέχρι και τα 2.000 μόρια. Η αιτία της ανόδου είναι τα ευκολότερα θέματα σε σχέση με πέρυσι, που επέτρεψαν στους υποψηφίους να πετύχουν μεγαλύτερη βαθμολογία, άρα και να συγκεντρώσουν περισσότερα μόρια. Έτσι φέτος θα εισαχθούν 7.000 υποψήφιοι περισσότεροι από πέρυσι, γιατί τόσοι περισσότεροι είναι όσοι ξεπέρασαν το φράγμα της βάσης του 10, εξαιτίας των εύκολων θεμάτων. Η ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών σας εξηγεί πιστεύω την ευκολία των φετινών θεμάτων.
Ένας άλλος παράγοντας που θα βοηθήσει την εκτίναξη των βάσεων στις «μικρομεσαίες» σχολές είναι η μεγάλη περικοπή θέσεων στα ΤΕΙ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που ξεπέρασε τις 1.600 θέσεις, θυσία στο στόχο να γεμίσουν τα περιφερειακά ΤΕΙ, ώστε να μην υπάρχουν γκρίνιες στις πόλεις της περιφέρειας, εκλογές γαρ.
Η θεωρητική κατεύθυνση
Οκτακόσιοι είναι οι επιπλέον αριστούχοι (πάνω από 18) σε σχέση με πέρυσι. Η αύξηση αυτή δείχνει άνοδο στις υψηλόβαθμες σχολές του 1ου πεδίου, Νομικές και παιδαγωγικά. Ο αριθμός μάλιστα των πάνω από 19 υποψηφίων είναι υπερδιπλάσιος του περυσινού, γεγονός που δικαιολογεί αναμενόμενη άνοδο μέχρι και 300 μόρια σ’ αυτές τις σχολές. Αλλά και στις χαμηλότερες βαθμολογίες έχουμε μεγάλη αύξηση του αριθμού των υποψηφίων. Αυτή η αύξηση δείχνει άνοδο στις φιλολογίες και τις ψυχολογίες και όχι μόνο. Οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης επιλέγουν και τα ΤΕΙ του 3ου πεδίου (Επιστήμες Υγείας) αλλά και τις σχολές του 5ου πεδίου (Επιστήμες Οικονομίας και Διοίκησης). Αναμένουμε λοιπόν άνοδο και σ’ αυτές τις σχολές.
Η θετική κατεύθυνση.
Η θετική κατεύθυνση προσελκύει το μικρότερο αριθμό υποψηφίων, ίσως λόγω της δυσκολίας των μαθημάτων της. Και εδώ έχουμε 109 υποψήφιους πάνω από 19 περισσότερους από πέρυσι. Άνοδος λοιπόν στις ιατρικές σχολές και τις υψηλόβαθμες πολυτεχνικές, όχι όμως μεγάλη, αναμένεται. Στις ιατρικές σχολές η άνοδος θα είναι της τάξης των 50 έως 100 μορίων. Οι πολυτεχνικές επηρεάζονται και από τους υποψηφίους της τεχνολογικής κατεύθυνσης, που και αυτοί πήγαν φέτος καλύτερα από πέρυσι.
Η τεχνολογική κατεύθυνση.
Οι αριστούχοι πάνω από 18 είναι 1.000 περισσότεροι από πέρυσι. Οι βάσεις στις πολυτεχνικές και οι οικονομικές σχολές, στις οποίες στοχεύουν οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης θα σημειώσουν μεγάλη άνοδο. Αλλά και σε όλη τη γκάμα της βαθμολογίας από 12 και πάνω έχουμε μεγάλη αύξηση των υποψηφίων, που θα παρασύρει σε μεγάλη άνοδο τις πολυτεχνικές και οικονομικές σχολές και τα αντίστοιχα ΤΕΙ.
Οι προτιμήσεις των υποψηφίων.
Ο άγνωστος x των πανελληνίων εξετάσεων είναι κάθε χρόνο οι προτιμήσεις των υποψηφίων, που αλλάζουν χρόνο με το χρόνο, παρακολουθώντας τα δεδομένα της οικονομίας και της κοινωνίας, αλλά ακολουθώντας και τις διάφορες φήμες και μόδες. Σχολές που κάποτε βρίσκονταν σε πρώτη ζήτηση, συγκεντρώνοντας την πρώτη προτίμηση χιλιάδων υποψηφίων, όπως οι χημικοί μηχανικοί, τώρα έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα, αφού η πρωτοκαθεδρία έχει περάσει στις σχολές της πληροφορικής.
Οι προτιμήσεις των υποψηφίων καθορίζουν τη ζήτηση που έχουν οι σπουδές σε κάθε σχολή και άρα διαμορφώνουν τις βάσεις.
Το πρόβλημα που αποκαλύπτουν οι πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων είναι η ελλιπής ενημέρωση των υποψηφίων και η επιλογή σπουδών με λάθος κριτήρια.
Δυστυχώς το σχολείο δε βοηθά σ’ αυτό. Ο θεσμός του ΣΕΠ (Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός) δεν αποδίδει πραγματικά, παρ’ όλες τις φιλότιμες προσπάθειες μερικών ανθρώπων που πραγματικά δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους. Ο ΣΕΠ εισήχθη στα σχολεία πριν 30 χρόνια, αλλά δεν έχουν ακόμη πειστεί οι ιθύνοντες για τη χρησιμότητά του. Οι μαθητές διδάσκονται το μάθημα για μία μόνο ώρα την εβδομάδα στην Γ Γυμνασίου και για μία ώρα την εβδομάδα, μόνο όμως στο δεύτερο τετράμηνο, στην Α Λυκείου. Το σύνολο των ωρών που διδάσκεται ο μαθητής το μάθημα δεν υπερβαίνει τις 40 σε όλη του τη μαθητική ζωή. Οι καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα το θεωρούν σε πολλές περιπτώσεις πάρεργο, αφού δεν υπάρχει συγκεκριμένη ειδικότητα καθηγητή και σε πολλές περιπτώσεις διδάσκουν το μάθημα της ειδικότητάς τους αντί για ΣΕΠ, μη έχοντας πειστεί για την αξία του αλλά και χωρίς τις κατάλληλες γνώσεις. Όταν ο μαθητής φτάσει στην ηλικία επιλογής σπουδών και επαγγέλματος βρίσκεται μόνος κι αβοήθητος. Τα ΚΕΣΥΠ και ΓΡΑΣΕΠ, θεσμοί που δημιουργήθηκαν σε επίπεδο νομού και μερικών σχολικών μονάδων, δεν επαρκούν για να συμβουλεύσουν τους υποψηφίους. Προσθέστε και το πολύπλοκο εξεταστικό σύστημα, που θέλει προσπάθεια για να το κατανοήσει ο υποψήφιος, κι αυτό στις πλάτες των ΚΕΣΥΠ πέφτει και θα καταλάβετε ότι το λάθος βρίσκεται στο σχεδιασμό, όπως συνήθως συμβαίνει.
Έτσι λοιπόν τα παιδιά μας οδηγούνται τυχαία στις σπουδές τους και μετά έχουμε απογοητεύσεις και εγκατάλειψη των σπουδών.
Καλά αποτελέσματα λοιπόν και καλή επιτυχία στις επιλογές σας. Κι αν η άνοδος των βάσεων δεν σας επιτρέψει να πετύχετε το στόχο σας, μην απογοητευτείτε. Μπορεί και να ήταν λάθος. Θυμηθείτε το ουδέν κακόν αμιγές καλού. Κάτι γνώριζαν αυτοί που το έλεγαν.
© Στράτος Στρατηγάκης.