Οι δημοφιλείς σχολές και οι θέσεις
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε6/5/2007
Δημοφιλείς σχολές είναι οι σχολές που συγκέντρωσαν την πρώτη προτίμηση περισσότερων υποψηφίων από τις προσφερόμενες σ’ αυτές θέσεις. Δε σημαίνει αυτό ότι είναι καλύτερες από τις άλλες, αφού αξιολόγηση ακόμη δεν έχει γίνει. Απλά έχουν αυξημένη ζήτηση από τους υποψηφίους, πράγμα που σημαίνει ότι οι υποψήφιοι θεωρούν το πτυχίο που χορηγούν πτυχίο με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Να ξεκαθαρίσουμε εδώ ότι κακά τα ψέματα οι υποψήφιοι δεν ενδιαφέρονται τόσο για την ποιότητα των σπουδών τους, όσο για τη δυνατότητα να βρουν εργασία σε αντικείμενο σχετικό με τις σπουδές τους. Στη διαμόρφωση των προτιμήσεων των υποψηφίων, εκτός λοιπόν από το αντικείμενο σπουδών και τις προοπτικές εξεύρεσης εργασίας που «υπόσχεται», μετράει και η έδρα του τμήματος που κάνει δημοφιλέστερα τα τμήματα στα μεγάλα αστικά κέντρα, μειώνοντας ταυτόχρονα τη ζήτηση στα τμήματα με ίδιο αντικείμενο αλλά έδρα στην περιφέρεια. Στη διαμόρφωση των προτιμήσεων συμβάλλει αρνητικά και η ελλιπής πληροφόρηση των υποψηφίων και κυρίως των γονέων, που έχουμε μείνει στα περιζήτητα τμήματα της γενιάς μας, αγνοώντας πολλές φορές τις εξελίξεις στα επαγγέλματα.
Καλώς ή κακώς αυτές είναι οι προτιμήσεις των υποψηφίων τα τελευταία χρόνια. Το σύνολο των θέσεων που προσφέρονται στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ για το ακαδημαϊκό έτος 2007 – 2008 είναι 24.446 θέσεις, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα.
Το πρώτο θέμα που προκύπτει είναι ότι οι θέσεις σ’ αυτές τις σχολές είναι πολύ λίγες. Λιγότερες από το 30% των προσφερομένων θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτό δείχνει ότι κατευθύνουμε τα παιδιά μας προς σπουδές που δεν επιθυμούν, αλλά επιλέγουν αναγκαστικά, δηλώνοντας στο μηχανογραφικό πολλές σχολές. Αν αυτό το συνδυάσετε με την υψηλή ανεργία που εμφανίζεται στους πτυχιούχους μας, θα καταλάβετε ότι όχι μόνο σπρώχνουμε τα παιδιά μας να σπουδάσουν κάτι που δεν επιθυμούν, αλλά αυτό που τελικά σπουδάζουν τα συνωστίζει στις ουρές των ανέργων.
Θα περίμενε ο νηφάλιος παρατηρητής η πολιτεία να σκύψει πάνω από το πρόβλημα και να προσπαθήσει να δώσει λύση. Φυσικά η λύση δεν είναι κάτι που επιτυγχάνεται σε μία μέρα. Θέλει δουλειά πολλή και λίγα λόγια. Η άναρχη ανάπτυξη των πανεπιστημίων και ΤΕΙ, με κριτήρια σπανίως εκπαιδευτικά, δημιούργησε στο πέρασμα του χρόνου το πρόβλημα. Τώρα ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Την ώρα που πρέπει λοιπόν να κινηθεί η πολιτεία προς τη λύση, έχουμε τη μείωση των θέσεων σ’ αυτές ακριβώς τις σχολές. Η μείωση είναι πολύ σημαντική, αφού ξεπερνά τις 747 θέσεις.
Ένα σημαντικό αίτημα των γονιών, να σπουδάζουν τα παιδιά μας αυτό που επιθυμούν, η πολιτεία αρνείται να το ικανοποιήσει και αντίθετα χειροτερεύει κάθε χρόνο η κατάσταση. Θα μου αντιτείνετε πιθανό ότι δεν μπορεί να κλείσουν τα τμήματα, οι θέσεις στα οποία παρουσιάζουν μικρή ζήτηση. Φυσικά και δεν προτείνω κάτι τέτοιο, γιατί υπάρχουν τμήματα που λείπουν από τη λίστα αλλά είναι απαραίτητη η ύπαρξή τους, για πολλούς λόγους ακόμη και εθνικούς αφού υπάρχουν τμήματα που διαφυλάττουν τη γλώσσα την ιστορία και τη θρησκεία μας. Αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να γίνει είναι να δοθούν επιπλέον θέσεις στα τμήματα που εμφανίζουν μεγάλη ζήτηση και να υπάρξει μείωση των προσφερόμενων θέσεων στις σχολές χαμηλής ζήτησης. Δυστυχώς συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Αύξηση των θέσεων σε τμήματα στα οποία έμειναν κενές θέσεις πέρυσι και μείωση θέσεων στα περιζήτητα τμήματα.
Τα κούφια λόγια για την αξία των πτυχίων που χορηγούν τα πανεπιστήμιά μας και τα ΤΕΙ πρέπει να πάψουν. Θέλει δουλειά πολλή για να οργανωθεί σωστά η τριτοβάθμια εκπαίδευση και να φτάσουμε σε πτυχία με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Το πρόβλημα δημιουργήθηκε γιατί ο κόσμος άλλαξε δραματικά τα τελευταία 20 χρόνια, όχι μόνο στην Ελλάδα, και η πολιτεία δεν κατάφερε να δώσει τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να παρακολουθήσουν την κοσμογονία αλλαγών που συντελούνται. Θα μου πείτε σε όλους τους τομείς της δραστηριότητας το ίδιο δεν έγινε; Φυσικά δεν είναι μόνο στην εκπαίδευση. Να γιατί μένουμε συνεχώς πίσω από τις άλλες χώρες που προοδεύουν. Αντίθετα αναλώνουμε το χρόνο μας σε συζητήσεις για τους λεγόμενους αιώνιους φοιτητές και την ίδρυση ή όχι ιδιωτικών πανεπιστημίων. Κανένα από τα δύο, αλλά δυστυχώς και από όλα τα άλλα θέματα που τέθηκαν προς δημόσια συζήτηση με αφορμή το νέο νόμο πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, δεν αντιμετωπίζει το πραγματικό πρόβλημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αν κάθε χρόνο παράγεις 1.040 θεολόγους και υπάρχει εργασία μόνο για τους 120 κι αυτό το κάνεις για πολλά χρόνια συνεχώς, τότε δημιουργείς εκρηκτικά κοινωνικά προβλήματα. Όταν μάλιστα αυξάνεις τις προσφερόμενες θέσεις κατά 50, όπως έγινε φέτος, τότε τι μπορούμε να πούμε;
Μόνο ένα σας λέω: προσέξτε πάρα πολύ τι θα δηλώσετε στο μηχανογραφικό σας. Πέρασε η εποχή που λέγανε οι υποψήφιοι και οι γονείς τους: «Πτυχίο να ναι κι ό,τι να ναι». Τώρα πια σημασία έχει και ποιο πτυχίο είναι.
Στον πίνακα μπορείτε να δείτε τις δημοφιλείς σχολές, όπως αυτές ορίστηκαν στην αρχή του άρθρου. Η στήλη με τις πρώτες προτιμήσεις αναφέρεται στην κατηγορία υποψηφίων του 90%, ενώ ο αριθμός των εισακτέων αφορά σε όλες τις κατηγορίες υποψηφίων.
Καθυστερήσεις.
Καθυστερήσεις παρατηρούνται σε θέματα που άπτονται των πανελληνίων εξετάσεων. Οι σχολές της Αστυνομίας μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχουν δημοσιοποιήσει την προκήρυξη των θέσεων για φέτος. Τα μηχανογραφικά δελτία υποψηφίου δεν έχουν ακόμη προωθηθεί στα σχολεία. Δεν θα ήταν σωστό στη διάρκεια των πανελληνίων εξετάσεων να τρέχουν οι υποψήφιοι στα αστυνομικά τμήματα να καταθέτουν τις αιτήσεις τους για τις αστυνομικές σχολές.
© Στράτος Στρατηγάκης.