Παιχνίδια σε βάρος των εισακτέων
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 11/3/2007
Ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας ο αριθμός των εισακτέων στις Ανώτατες Σχολές για το Ακαδημαϊκό Έτος 2007 – 2008. Ο συνολικός αριθμός των εισακτέων είναι 79.140. Εκκρεμεί η ανακοίνωση των θέσεων στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, που γίνεται αργότερα. Οι εισακτέοι από πέρυσι που καθιερώθηκε η βάση του 10 έχουν μεγάλη διαφορά από τους επιτυχόντες. Πέρυσι έμειναν κενές πάνω από 18.000 θέσεις. Κάτι αντίστοιχο αναμένεται να συμβεί και φέτος. Αυτό εξαρτάται από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων των πανελληνίων εξετάσεων. Αν λοιπόν αφαιρέσουμε από τον τελικό αριθμό των 82.394 θέσεων, που υπολογίζει το Υπουργείο Παιδείας μαζί με τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, τις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, που φέτος πρωτοεμφανίζονται στο μηχανογραφικό και τις Εικαστικές Σχολές που είναι εκτός συστήματος πανελληνίων εξετάσεων, τις 18.000 θέσεις, που αναμένεται να μείνουν κενές, αναμένεται να εισαχθούν φέτος στις Ανώτατες Σχολές περίπου 64.000 φοιτητές.
Πολλές αυξομειώσεις έχουν συμβεί τα τελευταία οκτώ χρόνια, από το έτος 2000, που υπήρξε ο μεγαλύτερος αριθμός εισακτέων. Το 2000 οι εισακτέοι ήταν82.205. Η διαφορά με τους φετινούς αναμενόμενους επιτυχόντες είναι πολύ μεγάλη.
Η διαφορά αυτή αντανακλά στη διαφορά φιλοσοφίας που για πολλοστή φορά αλλάζει στην Ελλάδα σε λιγότερο από μια δεκαετία. Με τη μεταρρύθμιση Αρσένη τέθηκε ως στόχος να σπουδάζει στις Ανώτατες Σχολές το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών. Γι’ αυτό το λόγο αυξήθηκε ο αριθμός των εισακτέων από 58.000 που ήταν το 1998 σε 82.000 το 2000. Αυτός ήταν και ο στόχος που τέθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με την καθιέρωση της βάσης του 10 επιστρέψαμε στην εποχή των λίγων φοιτητών. Αλλάξαμε δηλαδή φιλοσοφία δύο φορές μέσα σε μια δεκαετία. Γι’ αυτό τα προβλήματα της Παιδείας μας κοντεύουν να γίνουν άλυτα.
Οι περιζήτητες σχολές.
Ακόμα κι αν συγκρίνουμε τους 82.205 εισακτέους του 2000 με τους 82.394 θεωρητικά εισακτέους του 2007 θα ανακαλύψουμε μεγάλη ποιοτική διαφορά. Η σύγκριση αυτή θα μας επιτρέψει να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα. Στον πίνακα 1 βλέπετε την κατανομή των εισακτέων τότε και τώρα σε μερικές από τις περιζήτητες σχολές.
Πίνακας 1 |
|||
Όνομα Σχολής |
Εισακτέοι 2007 |
Εισακτέοι |
Εισακτέοι |
Ιατρικής Αθήνας |
160 |
275 |
-115 |
Ιατρικής Θεσσαλίας (Λάρισα) |
55 |
55 |
0 |
Ιατρικής Θεσσαλονίκης |
180 |
245 |
-65 |
Ιατρικής Θράκης (Αλεξανδρούπολη) |
100 |
130 |
-30 |
Ιατρικής Ιωαννίνων |
90 |
125 |
-35 |
Ιατρικής Κρήτης (Ηράκλειο) |
70 |
95 |
-25 |
Ιατρικής Πάτρας |
100 |
135 |
-35 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Θράκης (Ξάνθη) |
210 |
190 |
20 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ |
260 |
255 |
5 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Θεσσαλονίκης |
200 |
195 |
5 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών Πάτρας |
210 |
200 |
10 |
Νομικής Αθήνας |
445 |
640 |
-195 |
Νομικής Θεσσαλονίκης |
400 |
565 |
-165 |
Νομικής Θράκης (Κομοτηνή) |
450 |
660 |
-210 |
Οικονομικής Επιστήμης Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας |
210 |
290 |
-80 |
Οικονομικής Επιστήμης Πειραιά |
260 |
335 |
-75 |
Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης Παντείου |
210 |
255 |
-45 |
Οικονομικών Επιστημών Αθήνας |
340 |
515 |
-175 |
Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλίας (Βόλος) |
150 |
140 |
10 |
Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης |
360 |
495 |
-135 |
Οικονομικών Επιστημών Ιωαννίνων |
140 |
125 |
15 |
Οικονομικών Επιστημών Κρήτης (Ρέθυμνο) |
170 |
155 |
15 |
Οικονομικών Επιστημών Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη) |
240 |
250 |
-10 |
Οικονομικών Επιστημών Πάτρας |
180 |
200 |
-20 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας |
200 |
215 |
-15 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αιγαίου (Ρόδος) |
220 |
195 |
25 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα) |
160 |
115 |
45 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (Βόλος) |
120 |
90 |
30 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης |
210 |
175 |
35 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θράκης (Αλεξανδρούπολη) |
180 |
160 |
20 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων |
230 |
210 |
20 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Κρήτης (Ρέθυμνο) |
210 |
200 |
10 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Πάτρας |
180 |
165 |
15 |
Μαθηματικών Αθήνας |
285 |
360 |
-75 |
Μαθηματικών Αιγαίου (Σάμος) |
180 |
160 |
20 |
Μαθηματικών Θεσσαλονίκης |
160 |
215 |
-55 |
Μαθηματικών Ιωαννίνων |
220 |
230 |
-10 |
Μαθηματικών Κρήτης (Ηράκλειο) |
150 |
135 |
15 |
Μαθηματικών Πάτρας |
230 |
260 |
-30 |
Σύνολα |
8125 |
9410 |
-1285 |
Παρατηρούμε από τη μελέτη του πίνακα ότι έχουμε μείωση των θέσεων στις περιζήτητες ιατρικές, νομικές και οικονομικά αλλά και στο ταπεινότερο, από πλευράς βάσης και μόνο, Μαθηματικό και μικρή αύξηση στις σχολές πληροφορικής και στα παιδαγωγικά, λόγω της μεγάλης ζήτησης που παρουσιάστηκε. Συνολικά χάθηκαν μόνο από τα τμήματα του πίνακα 1278 θέσεις σε σχολές υψηλής ζήτησης.
Που πήγαν αυτές οι θέσεις και το άθροισμα έμεινε σταθερό; Δημιουργήθηκαν πολλά καινούρια τμήματα ανάμεσα στο 2000 και στο 2007, αλλά είχαμε και μεταφορά θέσεων από τις περιζήτητες θέσεις των ΑΕΙ στα ΤΕΙ της περιφέρειας.
Αύξηση των θέσεων στις σχολές χαμηλής ζήτησης.
Στα τμήματα των ΤΕΙ της περιφέρειας είχαμε μεγάλη αύξηση των προσφερόμενων θέσεων. Η αύξηση αυτή είναι πολλές φορές πλασματική. Στο τμήμα Διεθνούς Εμπορίου της Καστοριάς, για παράδειγμα, οι θέσεις αυξήθηκαν από 330 σε 450. Το 2006 όμως εισήχθησαν στο συγκεκριμένο τμήμα μόλις 7 φοιτητές από την κατηγορία υποψηφίων του 90%, που είναι οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων που δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις. Η αύξηση των θέσεων στο συγκεκριμένο τμήμα έχει νόημα μόνο με την ταυτόχρονη μείωση των θέσεων στις περιζήτητες σχολές, γιατί μόνο έτσι μπορεί να γεμίσει με φοιτητές. Στον πίνακα 2 βλέπουμε τα τμήματα στα οποία είχαμε αύξηση των εισακτέων πάνω από 60 θέσεις από το 2000 μέχρι το 2007. Παρατηρώντας τον πίνακα βλέπουμε ότι μόνο δύο από τα περιζήτητα τμήματα βρίσκεται στη λίστα. Πρόκειται για το τμήμα Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας και το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Αθήνας. Όλα τα άλλα τμήματα ανήκουν στα τμήματα χαμηλής ζήτησης. Δίνονται δηλαδή επιπλέον θέσεις σε τμήματα που κανείς δεν τις ζήτησε και είναι αμφίβολο αν θα καλυφθούν. Στην τελευταία στήλη του πίνακα φαίνονται οι κενές θέσεις που έμειναν το 2006 μόνο από την κατηγορία υποψηφίων 90%. Διαπιστώνουμε ότι μόνο σε επτά τμήματα καλύφθηκαν οι προσφερόμενες θέσεις. Στα υπόλοιπα τμήματα έμειναν εκατοντάδες θέσεις κενές.
Πίνακας 2 |
||||
Όνομα Σχολής |
Εισακτέοι 2007 |
Εισακτέοι 2000 |
Εισακτέοι |
Κενές θέσεις |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη) |
620 |
360 |
260 |
320 |
Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και στην Οικονομία ΤΕΙ Μεσολογγίου |
440 |
270 |
170 |
182 |
Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Ληξούρι) |
250 |
100 |
150 |
131 |
Διεθνούς Εμπορίου ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά) |
450 |
330 |
120 |
276 |
Βιολογικής Γεωργίας ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Αργοστόλι) |
350 |
240 |
110 |
196 |
Χρηματοοικονομικής και Ελεγκτικής ΤΕΙ Ηπείρου (Πρέβεζα) |
290 |
200 |
90 |
168 |
Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων Αιγαίου (Σάμος) |
150 |
65 |
85 |
0 |
Βιομηχανική Πληροφορική ΤΕΙ Καβάλας |
330 |
250 |
80 |
121 |
Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά) |
370 |
290 |
80 |
183 |
Λογιστικής ΤΕΙ Ηπείρου (Πρέβεζα) |
360 |
280 |
80 |
64 |
Τηλεπληροφορικής και Διοίκησης ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα) |
380 |
300 |
80 |
0 |
Γεωγραφίας Αιγαίου (Μυτιλήνη) |
150 |
80 |
70 |
0 |
Εμπορίας και Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικών Προϊόντων ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα) |
350 |
280 |
70 |
239 |
Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα) |
170 |
100 |
70 |
11 |
Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη) |
270 |
200 |
70 |
174 |
Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Αθήνας |
190 |
125 |
65 |
0 |
Διατροφής και Διαιτολογίας ΤΕΙ Κρήτης (Σητεία) |
180 |
120 |
60 |
0 |
Εφαρμογών Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και το Εμπόριο ΤΕΙ Ηπείρου (Ηγουμενίτσα) |
250 |
190 |
60 |
175 |
Ιχθυοκομίας - Αλιείας ΤΕΙ Ηπείρου (Ηγουμενίτσα) |
320 |
260 |
60 |
237 |
Λογιστικής ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη) |
540 |
480 |
60 |
80 |
Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών ΤΕΙ Λαμίας |
260 |
200 |
60 |
0 |
Πληροφορικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας |
205 |
145 |
60 |
0 |
Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα) |
420 |
360 |
60 |
311 |
Σύνολα |
7295 |
5225 |
2070 |
2868 |
Μείωση των θέσεων στις περιζήτητες σχολές.
Στον πίνακα 3 βλέπουμε τα τμήματα στα οποία είχαμε μείωση του αριθμού των εισακτέων πάνω από 60 θέσεις, από το 2000. Συναντάμε πολλά περιζήτητα τμήματα, όπως τις Νομικές τις Ιατρικές, τις Οικονομικές Σχολές, τους Πολιτικούς Μηχανικούς, τους Αρχιτέκτονες, τις Φιλολογικές, τις Γεωπονικές το Μαθηματικό, το Φυσικό, το Χημικό, αλλά και περιζήτητα ΤΕΙ όπως τα ΤΕΙ πληροφορικής, τεχνολογίας τροφίμων και άλλα. Μειώνονται δηλαδή οι θέσεις στα τμήματα με αντικείμενο σπουδών που αποτελεί την πρώτη επιλογή των υποψηφίων, στα τμήματα που το πτυχίο τους έχει ακόμη αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Πίνακας 3 |
|||
Όνομα Σχολής |
Εισακτέοι |
Εισακτέοι |
Εισακτέοι |
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας |
170 |
510 |
-340 |
Νομικής Θράκης (Κομοτηνή) |
450 |
660 |
-210 |
Λογιστικής ΤΕΙ Πειραιά |
180 |
380 |
-200 |
Νομικής Αθήνας |
445 |
640 |
-195 |
Πολιτικών Δομικών Έργων ΤΕΙ Πειραιά |
60 |
245 |
-185 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας |
100 |
280 |
-180 |
Οικονομικών Επιστημών Αθήνας |
340 |
515 |
-175 |
Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Χαλκίδας |
160 |
330 |
-170 |
Νομικής Θεσσαλονίκης |
400 |
565 |
-165 |
Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
240 |
-155 |
Γεωργ. Μηχαν. και Αρδεύσεων ΤΕΙ Λάρισας |
190 |
340 |
-150 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πειραιά |
120 |
270 |
-150 |
Λογιστικής ΤΕΙ Πάτρας |
210 |
360 |
-150 |
Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
130 |
280 |
-150 |
Εμπορίας και Διαφήμισης ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
230 |
-145 |
Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών ΕΜΠ |
160 |
305 |
-145 |
Ζωϊκής Παραγωγής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
240 |
-140 |
Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης |
360 |
495 |
-135 |
Διατροφής και Διαιτολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
60 |
190 |
-130 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πάτρας |
270 |
400 |
-130 |
Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας |
210 |
340 |
-130 |
Θερμ. Καλλ. και Ανθοκομίας ΤΕΙ Κρήτης (Ηράκλειο) |
140 |
270 |
-130 |
Λογιστικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
150 |
280 |
-130 |
Εμπορίας και Διαφήμισης ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
140 |
260 |
-120 |
Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
200 |
-115 |
Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
200 |
-115 |
Ιατρικής Αθήνας |
160 |
275 |
-115 |
Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Πειραιά |
100 |
210 |
-110 |
Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
210 |
-110 |
Μηχανολογίας ΤΕΙ Πειραιά |
100 |
210 |
-110 |
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Πάτρας |
220 |
330 |
-110 |
Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Λάρισας |
270 |
380 |
-110 |
Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
200 |
-100 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Λάρισας |
250 |
350 |
-100 |
Ζωϊκής Παραγωγής ΤΕΙ Λάρισας |
230 |
330 |
-100 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας Αθήνας |
240 |
340 |
-100 |
Ιχθυοκομίας - Αλιείας ΤΕΙ Μεσολογγίου |
250 |
350 |
-100 |
Μηχανολογίας ΤΕΙ Σερρών |
200 |
300 |
-100 |
Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Αθήνας |
310 |
410 |
-100 |
Αισθητικής και Κοσμητολογίας ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
180 |
-95 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ |
100 |
195 |
-95 |
Ενεργειακής Τεχνολογίας ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
180 |
-95 |
Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
180 |
-95 |
Τοπογραφίας ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
180 |
-95 |
Αισθητικής και Κοσμητολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
80 |
170 |
-90 |
Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού ΠεριβάλλοντοςΤΕΙ Λαμίας (Καρπενήσι) |
200 |
290 |
-90 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Χαλκίδας |
320 |
410 |
-90 |
Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Πειραιά |
100 |
190 |
-90 |
Λογιστικής ΤΕΙ Σερρών |
450 |
540 |
-90 |
Μαιευτικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
70 |
160 |
-90 |
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
150 |
240 |
-90 |
Πολιτικών Έργων Υποδομής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
190 |
-90 |
Πολιτικών Έργων Υποδομής ΤΕΙ Πάτρας |
160 |
250 |
-90 |
Τεχνολογίας Τροφίμων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
190 |
-90 |
Φυσικής Αθήνας |
220 |
310 |
-90 |
Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ Πάτρας |
120 |
205 |
-85 |
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας |
300 |
380 |
-80 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Θεσσαλονίκης |
105 |
185 |
-80 |
Αυτοματισμού ΤΕΙ Πειραιά |
100 |
180 |
-80 |
Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
60 |
140 |
-80 |
Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Λαμίας |
250 |
330 |
-80 |
Λογιστικής ΤΕΙ Λάρισας |
320 |
400 |
-80 |
Λογιστικής ΤΕΙ Χαλκίδας |
400 |
480 |
-80 |
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λαμίας |
300 |
380 |
-80 |
Οικονομικής Επιστήμης Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας |
210 |
290 |
-80 |
Πληροφορικής ΤΕΙ Αθήνας |
100 |
180 |
-80 |
Πολιτικών Δομικών Έργων ΤΕΙ Σερρών |
260 |
340 |
-80 |
Πολιτικών Μηχανικών Θεσσαλονίκης |
185 |
265 |
-80 |
Επισκεπτών και Επισκεπτριών Υγείας ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
160 |
-75 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας Θεσσαλονίκης |
235 |
310 |
-75 |
Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
160 |
-75 |
Κοινωνικής Πολιτικής Παντείου |
110 |
185 |
-75 |
Μαθηματικών Αθήνας |
285 |
360 |
-75 |
Μαιευτικής ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
160 |
-75 |
Οικονομικής Επιστήμης Πειραιά |
260 |
335 |
-75 |
Πολιτικών Έργων Υποδομής ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
160 |
-75 |
Τεχνολογίας Ιατρικών Οργάνων ΤΕΙ ΑΘήνας |
85 |
160 |
-75 |
Χημείας Θεσσαλονίκης |
130 |
205 |
-75 |
Διοίκηση Γεωργ. Εκμεταλλεύσεων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
170 |
-70 |
Πληροφορικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
120 |
190 |
-70 |
Φιλολογίας Αθήνας |
350 |
420 |
-70 |
Φιλολογίας Θεσσαλονίκης |
270 |
340 |
-70 |
Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Λάρισας |
190 |
260 |
-70 |
Βιολογίας Πάτρας |
80 |
145 |
-65 |
Δημόσιας Υγιεινής ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
150 |
-65 |
Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας |
150 |
215 |
-65 |
Ιατρικής Θεσσαλονίκης |
180 |
245 |
-65 |
Κοινωνιολογίας Παντείου |
245 |
310 |
-65 |
Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ |
120 |
185 |
-65 |
Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ |
150 |
215 |
-65 |
Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
150 |
-65 |
Ραδιολογίας Ακτινολογίας ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
150 |
-65 |
Τεχνολογίας Τροφίμων ΤΕΙ Αθήνας |
85 |
150 |
-65 |
Φυσικής Θεσσαλονίκης |
200 |
265 |
-65 |
Χημείας Αθήνας |
110 |
175 |
-65 |
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης |
280 |
340 |
-60 |
Αυτοματισμού ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
100 |
160 |
-60 |
Γεωπονίας Θεσσαλονίκης |
270 |
330 |
-60 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Σερρών |
330 |
390 |
-60 |
Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης |
160 |
220 |
-60 |
Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λάρισας |
240 |
300 |
-60 |
Σύνολα |
17945 |
28200 |
-10255 |
Η μείωση των θέσεων στις περιζήτητες σχολές είναι ο ευκολότερος τρόπος για να γεμίσουν τα περιφερειακά ΤΕΙ. Κανείς όμως δεν ρώτησε τους υποψηφίους αν όντως θέλουν να σπουδάσουν στο τμήμα στο οποίο τελικά θα εισαχθούν. Στην ουσία πρόκειται για εξαναγκασμό να ακολουθήσουν ένα αντικείμενο σπουδών που δεν τους ενδιαφέρει ή να μη σπουδάσουν.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Υπουργός Παιδείας διακήρυσσε ότι δεν θα κλείσει κανένα ΤΕΙ, αντίθετα θα γίνουν συγχωνεύσεις, μετονομασίες και αλλαγές στο αντικείμενο, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικά. Όλοι γνωρίζαμε ότι αυτά δεν γίνονται μέσα σε 6 μήνες. Απαιτείται χρόνος και μελέτη. Δεν είχαμε λοιπόν φέτος ουσιαστικές αλλαγές στα ΤΕΙ. Μερικά τμήματα δέχονται φοιτητές και από δεύτερο επιστημονικό πεδίο, ώστε να τα δηλώσουν περισσότεροι υποψήφιοι και να γεμίσουν φοιτητές. Ταυτόχρονα έχουμε φέτος τη δραστική μείωση των θέσεων στο ΤΕΙ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Το θέμα τίθεται σε τελείως λάθος βάση. Το πρόβλημα δεν είναι να γεμίσουν τα τμήματα που άδειασαν με τη βάση του 10. Το θέμα είναι να σπουδάζουν τα παιδιά μας αυτό που πραγματικά επιθυμούν, κι όχι αυτό που μπορούν λόγω της στρέβλωσης που δημιουργεί το Υπουργείο Παιδείας με τα «παιχνίδια» με την κατανομή των εισακτέων.
Δε γίνεται να μιλάμε για αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για αναβάθμιση της αξίας των πτυχίων και να ωθούμε τους φοιτητές σε κάτι που δεν επιθυμούν. Πως νομίζετε ότι δημιουργούνται οι λεγόμενοι «αιώνιοι» φοιτητές; Κι αφού δημιουργήσουμε όλες τις προϋποθέσεις για την παραγωγή νέας γενιάς «αιώνιων» φοιτητών, βάζουμε και το όριο των 2ν ετών σπουδών στο νόμο πλαίσιο, για να τους διώξουμε από τις Ανώτατες Σχολές.
Η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ανεργία πτυχιούχων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό το… πρωτάθλημα το παίρνουμε με τέτοιες συμπεριφορές της πολιτείας προς τη νέα γενιά. Οι εισακτέοι στις Θεολογικές Σχολές, για παράδειγμα, αυξάνονται φέτος κατά 50 και φτάνουν τους 1090 κατ’ έτος. Στην εκπαίδευση διορίζονται περί τους 120 θεολόγους κάθε χρόνο. Οι υπόλοιποι 900 περίπου δεν έχουν καμία ελπίδα απασχόλησης στο αντικείμενο των σπουδών τους. Σημειώστε και τις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, που ιδρύονται από φέτος, και θα δεχθούν 510 φοιτητές και θα καταλάβετε ότι η απαξίωση των πτυχίων δεν οφείλεται στους «αιώνιους» φοιτητές, ούτε στο ότι κάποιοι καθηγητές δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Αυτοί οι 900 πτυχιούχοι της θεολογίας, που δε θα βρίσκουν απασχόληση στο αντικείμενο των σπουδών τους, θα κουβαλάνε το τραύμα της ετεροαπασχόλησης, αν βρουν κάποια δουλειά, και θα νιώθουν ότι τσάμπα ξόδεψαν το χρόνο και το χρήμα της οικογένειάς τους στις σπουδές.
Πρέπει κάποτε επιτέλους να δούμε την πραγματικότητα που δημιουργούμε για την επόμενη γενιά και να την αντιμετωπίσουμε, πέρα από μεγαλοστομίες και επικοινωνιακά τρυκ…
© Στράτος Στρατηγάκης.