Οι βαθμοί του σχολείου
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 17/12/2006
Κάθε χρόνο ένα σημείο τριβής ανάμεσα σε κάποιους γονείς και μαθητές από τη μία μεριά και καθηγητές ή δασκάλους από την άλλη είναι οι βαθμοί με τους οποίους αξιολογούν οι δεύτεροι τους πρώτους.
Οι αιτίες της γκρίνιας είναι:
· Η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων που πολλοί γονείς έχουμε για τα παιδιά μας, άλλος σε μικρότερο κι άλλος σε μεγαλύτερο βαθμό. Η υπερεκτίμηση αυτή μας κάνει να πιστεύουμε ότι το παιδί μας αξίζει το μεγαλύτερο βαθμό.
· Η άγνοια του επιπέδου που πρέπει να έχει ο μαθητής της κάθε τάξης. Οι γονείς έχουμε γνώση μόνο του επιπέδου του παιδιού μας, κι αυτή συνήθως εσφαλμένη, δε γνωρίζουμε δηλαδή τι πρέπει να γνωρίζει ένας μαθητής της ηλικίας του παιδιού μας, δε γνωρίζουμε τους στόχους της διδασκαλίας, με αποτέλεσμα να μην είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε το κατά πόσο το παιδί μας προσέγγισε αυτούς τους στόχους.
· Το άγχος που διακατέχει όλους τους γονείς για το μέλλον των παιδιών μας, που έχουμε πειστεί ότι διασφαλίζεται από την καλή επίδοση στο σχολείο. Αυτή η άποψη δεν είναι σωστή. Δείτε γύρω σας πρώην καλούς μαθητές που απέτυχαν επαγγελματικά στη ζωή τους και πρώην μέτριους που διέπρεψαν. Εδώ μετράει και τι εννοούμε διέπρεψε και απέτυχε, που δεν είναι ίδια για όλους.
· Η λάθος αντίληψη που έχουμε σχηματίσει για τους βαθμούς. Έχουμε αρχίσει να πιστεύουμε ότι το 17 είναι μέτριος βαθμός. Ας θυμηθούμε ξανά την κλίμακα βαθμολογίας όπως την ορίζει το Υπουργείο Παιδείας.
Βαθμός |
Χαρακτηρισμός |
10 - 12,5 |
Μέτρια |
12,6 – 15,5 |
Καλά |
15,6 – 18,5 |
Πολύ καλά |
18,6 - 20 |
Άριστα |
Διαπιστώνουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί το 15 καλό βαθμό. Οι γονείς όμως όχι. Αντίστοιχα το 17 είναι πολύ καλός βαθμός σύμφωνα με το Υπουργείο όχι όμως σύμφωνα και με τους γονείς. Θυμηθείτε ότι όταν ήμασταν εμείς μαθητές το 17 ήταν βαθμός για τους λίγους καλούς μαθητές και όχι για τους μέτριους όπως πιστεύουμε σήμερα.
Οι συνέπειες της γκρίνιας είναι:
Όλοι ασχολούνται με τη βαθμολογία και κανείς δε μιλάει για τη γνώση. Λίγοι είναι οι γονείς που ξεφεύγουν από τον κανόνα. Τα παιδιά, οι μαθητές δηλαδή, ενδιαφέρονται μόνο για το βαθμό. Αν πάρουν 20 αδιαφορούν για οτιδήποτε άλλο. Οι γονείς υπόσχονται στα παιδιά τους από playstation μέχρι αυτοκίνητο, ανάλογα με την ηλικία. Η επιτυχία στο πανεπιστήμιο, πολύ συχνά πια, επιβραβεύεται με την αγορά αυτοκινήτου. Αγαπητοί γονείς μην ανταλλάσσετε την καλή βαθμολογία με υλικά αγαθά. Είναι σα να εξαγοράζετε τα παιδιά σας.
Δυστυχώς έτσι δίνουμε λάθος μηνύματα στα παιδιά μας.
Αδιαφορία για τη γνώση, μόνο το αποτέλεσμα μετράει. Το αποτέλεσμα, ο βαθμός δηλαδή, είναι ψεύτικος, αλλά δε μας πειράζει. Στις πανελλήνιες εξετάσεις κάθε χρόνο βλέπουμε δήθεν αριστούχους μαθητές να καταποντίζονται και συνεχίζουμε στην ίδια λογική.
Περνάμε το μήνυμα ότι μόνο αυτό που φαίνεται μετράει κι όχι η ουσία. Κι όμως η γνώση είναι το όπλο που θα τους επιτρέψει να πάρουν τις σωστές αποφάσεις στη ζωή τους και να προκόψουν. Μην αποπροσανατολίζεστε και μη δίνετε λάθος κατευθύνσεις στα παιδιά. Να θυμάστε πάντα ότι ο βαθμός εξαρτάται από τις γνώσεις του μαθητή αλλά και από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Ο χαμηλός βαθμός μπορεί να σημαίνει πολλές φορές απαιτητικό καθηγητή. Μιλήστε μαζί του για να μάθετε από πρώτο χέρι τι συμβαίνει. Λυπηθείτε τα παιδιά που στρεσάρετε να έχουν πάντα 20 κι αυτά προσπαθούν απεγνωσμένα ν’ ανταποκριθούν. Τους κάνετε κακό, ενώ πιστεύετε ότι πασχίζετε για το καλό τους. Κουβεντιάστε μαζί τους και προσπαθήστε να καταλάβετε τις αγωνίες τους. Να θυμάστε πάντα ότι την επιτυχία στη ζωή, όπως την εννοεί ο καθένας, τη φέρνουν οι σωστές επιλογές κι όχι οι αυξημένες ικανότητες.
© Στράτος Στρατηγάκης.