Παρενέργειες από τα νέα βιβλία

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 10/12/2006

 

Τα νέα βιβλία δημιούργησαν άλλο ένα πρόβλημα με την ταυτόχρονη εισαγωγή τους σε όλες τις τάξεις. Δε συμβαδίζει το νέο αναλυτικό πρόγραμμα με το παλαιό, έτσι δημιουργούνται κενά που πρέπει να καλυφθούν μέσα σε λίγες μέρες, στην αρχή της χρονιάς, ώστε να συνεχίσουν οι μαθητές την ύλη της τάξης τους σύμφωνα με το νέο αναλυτικό πρόγραμμα. Στην Α Δημοτικού για παράδειγμα οι μαθητές έχουν μάθει αριθμούς μέχρι το 20, ξεκινούν όμως τη Β Δημοτικού με δεδομένο ότι γνωρίζουν τους αριθμούς μέχρι το 100. Στην Γ Δημοτικού οι μαθητές δεν έχουν διδαχθεί τους δεκαδικούς αριθμούς, κάτι που θεωρείται δεδομένο στη Δ Δημοτικού.
Οι μαθητές της φετινής Β Γυμνασίου διδάσκονται την Ιλιάδα. Την διδάχτηκαν όμως και πέρυσι στην Α Γυμνασίου με το παλαιό πρόγραμμα σπουδών. Διδάσκονται δηλαδή δύο φορές την Ιλιάδα! Και άλλες τέτοιες ασυμβατότητες υπάρχουν για τις οποίες φυσικά δεν ευθύνονται οι συγγραφείς, αλλά ο τρόπος με τον οποίο εισήχθησαν τα βιβλία όλα μαζί ταυτόχρονα σε όλες τις τάξεις Δημοτικού και Γυμνασίου.
Αν το πρόβλημα ήταν μόνο αυτό, τα πράγματα θα ήταν απλά και αντιμετωπίσιμα.
Οι συγγραφείς των βιβλίων θεωρώντας ότι οι μαθητές διδάσκονται από την Α Δημοτικού τα νέα βιβλία, θεωρούν δεδομένο τον καινούριο τρόπο δουλειάς στην Δ Δημοτικού, πράγμα που δεν ισχύει για το μεταβατικό στάδιο στο οποίο βρισκόμαστε τώρα.
Οι μαθητές πρέπει φέτος να καλύψουν την επιπλέον ύλη που δεν έκαναν στις προηγούμενες τάξεις λόγω διαφορετικού προγράμματος σπουδών αλλά και να μάθουν το νέο τρόπο δουλειάς. Στην προ εικοσαετίας αλλαγή βιβλίων μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο τα βιβλία άλλαζαν τον ένα χρόνο σε μία τάξη, τον επόμενο χρόνο στην επόμενη τάξη κι έτσι διαδοχικά έφτασαν μέχρι την Γ Λυκείου. Δεν υπήρξαν έτσι παρενέργειες στην εισαγωγή τους.
Τώρα όμως έτσι όπως βρίσκουν ξαφνικά τα νέα βιβλία και το νέο τρόπο δουλειάς μπροστά τους οι μαθητές αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα  στην προσπάθειά τους ν’ ανταποκριθούν.
Ένα πρόβλημα που υπάρχει στο 2ο κιόλας μάθημα των μαθηματικών της Δ Δημοτικού θα σας δώσει πιστεύω να καταλάβετε τι εννοώ. « Έχω στο μυαλό μου έναν αριθμό. Είναι μεγαλύτερος από το 6.500 και μικρότερος από 6.590.  Το ψηφίο των δεκάδων είναι ο μεγαλύτερος μονοψήφιος ζυγός αριθμός. Αν του προσθέσω 3 γίνεται «στρογγυλός» αριθμός.»
Αυτό το πρόβλημα αδυνατούν να το καταλάβουν οι περισσότεροι μαθητές της φετινής Δ Δημοτικού, που έχουν διδαχθεί τα Μαθηματικά με άλλη λογική. Αν το καταλάβουν οι τωρινοί μαθητές της Α Δημοτικού, όταν με το καλό φτάσουν στην Δ Δημοτικού, τότε οι συγγραφείς θα έχουν κερδίσει το στοίχημα. Μέχρι τότε θα έχουμε όλοι την απορία για την επιτυχία ή όχι των νέων βιβλίων. Θα χρειαστούν πολλά χρόνια λοιπόν μέχρι οι τωρινοί μαθητές της Α Δημοτικού να τελειώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και να μετρήσουμε τις επιδόσεις τους για να αντιληφθούμε την επιτυχία ή μη των καινούριων βιβλίων. Αν τα βιβλία πετύχουν το στόχο τους έχει καλώς, διαφορετικά θα ενταχθούν κι αυτά στην ατελείωτη σειρά κονδυλίων που αποσπάσαμε από την ΕΕ, χωρίς να πιάσουν «τόπο». Βέβαια βοηθούν έτσι κι αλλιώς τους δείκτες της οικονομίας να εμφανίζουν μεγάλη ανάπτυξη, όμως άλλος υποτίθεται ότι είναι ο στόχος τους.

© Στράτος Στρατηγάκης.