Μία μονάδα κάνει τη διαφορά
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 28/5/2006
Οι δύο βασικές αρχές στις οποίες πρέπει να στηρίζονται οι διαγωνισμοί συμπλήρωσης θέσεων, όπως είναι πια οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, είναι το αδιάβλητο και η ταυτόχρονη εξέταση όλων των υποψηφίων στα ίδια θέματα. Έτσι επιτυγχάνεται η αξιοπιστία του θεσμού. Είναι δεκτές όλες οι πιθανές αντιρρήσεις ότι μια τρίωρη εξέταση δεν μπορεί να κατατάξει με ακρίβεια τους υποψηφίους. Όμως πέρυσι παρατηρήθηκε κάτι πολύ χειρότερο. Η βαθμολογία στα μαθήματα γενικής παιδείας, ένα εκ των οποίων επέλεξαν οι υποψήφιοι, είχε σημαντικές διαφορές, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ανισότητες. Οι επιδόσεις στην Ιστορία ήταν πολύ χειρότερες από τις επιδόσεις στα υπόλοιπα μαθήματα, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα 1, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα αξιοπιστίας των Πανελληνίων Εξετάσεων, για πρώτη φορά από το 1979, όταν είχαν διαρρεύσει τα θέματα των εξετάσεων. Καταλαβαίνουμε εύκολα λοιπόν ότι η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο εκτός από διάβασμα απαιτεί και στρατηγική, πράγμα παράλογο.
Πίνακας 1 Το 6ο μάθημα |
|||||||
ΜΑΘΗΜΑ |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ |
18-20 |
15-17,9 |
12-14,9 |
10-11,9 |
5-9,9 |
0-4,9 |
ΙΣΤΟΡΙΑ |
4.487 |
15,31 |
19,09 |
16,60 |
10,87 |
24,71 |
13,39 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ & ΣΤΟΙΧ. ΣΤΑΤΙΣΤ |
54.033 |
27,42 |
15,99 |
11,20 |
7,54 |
19,06 |
18,77 |
ΦΥΣΙΚΗ |
1.931 |
31,58 |
22,06 |
14,13 |
7,56 |
13,61 |
11,03 |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ |
33.381 |
25,54 |
20,12 |
13,31 |
8,13 |
22,44 |
10,44 |
Μπορείτε πολύ εύκολα να διαπιστώσετε, με ένα πρόγραμμα υπολογισμού μορίων, ότι μία μονάδα διαφοράς στο 6ο μάθημα αντιστοιχεί σε περίπου 96 μόρια. Αν έχουμε δύο υποψηφίους υψηλών επιδόσεων, με στόχο την Ιατρική, για παράδειγμα, ας μελετήσουμε στον πίνακα 2 τις επιδόσεις τους.
Πίνακας 2 |
||
Μαθήματα |
1ος υποψήφιος |
2ος υποψήφιος |
Μαθηματικά κατεύθυνσης |
19 |
19 |
Φυσική κατεύθυνσης |
19,6 |
19,6 |
Χημεία κατεύθυνσης |
19 |
19 |
Βιολογία κατεύθυνσης |
18 |
18 |
Νεοελληνική Γλώσσα |
17 |
17 |
6ο μάθημα |
Φυσική: 19,3 |
Μαθηματικά: 18,3 |
Γενικός βαθμός πρόσβασης |
19 |
18,88 |
μόρια στο 3ο Πεδίο |
18.969 |
18.873 |
μόρια στο 2ο & 4ο Πεδίο |
19.088 |
18.992 |
σύμφωνα με τις βάσεις του 2006 |
εισάγεται στην Ιατρική Πάτρας |
εισάγεται στην ιατρική Ιωαννίνων |
Η διαφορά των δύο υποψηφίων είναι μία μονάδα στο 6ο μάθημα. Αν η διαφορά των δύο υποψηφίων ήταν 2 μονάδες, η διαφορά στα μόριά τους θα έφθανε τα 216 μόρια. Όσο αυξάνει η διαφορά αυξάνει υπέρμετρα η διαφορά μορίων, γιατί επηρεάζεται ο μέσος όρος, που αποτελεί το βαθμό πρόσβασης. Η διαφορά του επιπέδου δυσκολίας των θεμάτων στα τέσσερα μαθήματα πιστεύω ότι θα φέρει διαφορές πάνω από 2 μονάδες στις επιδόσεις των υποψηφίων στο 6ο μάθημα και εκατοντάδων μορίων τελικά. Με σιγουριά θα μπορέσουμε να μιλήσουμε όταν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των Πανελληνίων εξετάσεων.
Το πρόβλημα αξιοπιστίας του εξεταστικού συστήματος είναι ότι οι δύο υποψήφιοι του παραδείγματός μας, εξετάστηκαν σε διαφορετικά μαθήματα, σε διαφορετικά θέματα με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας. Πως θα πείσετε το δεύτερο υποψήφιο ότι δεν του «έφαγε» τη θέση ο πρώτος υποψήφιος, ο οποίος φάνηκε πιο τυχερός στην επιλογή του 6ου μαθήματος; Σίγουρα πάντως δεν αποδείχθηκε καλύτερος, αφού η μέτρηση έγινε με διαφορετικά μέτρα. Η ΚΕΕ (Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων) δεν ευθύνεται γιατί είναι ανθρωπίνως αδύνατο να τεθούν σε τέσσερα τόσο διαφορετικά μαθήματα ίδιας δυσκολίας θέματα. Το πρόβλημα είναι ότι η δυνατότητα επιλογής του 6ου μαθήματος καταργεί την αξιοπιστία της μέτρησης των γνώσεων των υποψηφίων. Μετράει πια και η στρατηγική των εξετάσεων.
Το πρόβλημα οξύνεται όταν πάμε στα ΤΕΙ του 3ου πεδίου (Αισθητική, Φυσικοθεραπεία, Μαιευτική κ.ά.) στα οποία στοχεύουν υποψήφιοι της Θετικής αλλά και της Θεωρητικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης. Εδώ τα μαθήματα, τα θέματα τα μόρια είναι τελείως διαφορετικά, όπως φαίνεται στον πίνακα 3.
Πίνακας 3 Τα εξεταζόμενα μαθήματα για υποψηφιότητα στο 3ο πεδίο |
||
Θεωρητική κατεύθυνση |
Θετική κατεύθυνση |
Τεχνολογική κατεύθυνση |
Αρχαία κατεύθυνσης |
Μαθηματικά κατεύθυνσης |
Μαθηματικά κατεύθυνσης |
Λατινικά |
Φυσική κατεύθυνσης |
Φυσική κατεύθυνσης |
Νεοελληνική Λογοτεχνία κατεύθυνσης |
Χημεία κατεύθυνσης |
Αν. εφαρμογών |
Ιστορία κατεύθυνσης |
Βιολογία κατεύθυνσης |
ΑΟΔΕ |
Βιολογία Γεν. Παιδείας |
όποιο θέλει |
Βιολογία Γεν. Παιδείας |
Νεοελληνική Γλώσσα |
Νεοελληνική Γλώσσα |
Νεοελληνική Γλώσσα |
Στο 3ο πεδίο είναι λογικό να ευνοούνται οι υποψήφιοι της Θετικής κατεύθυνσης, λόγω καλύτερης γνώσης φυσικής, χημείας και βιολογίας, απαραίτητων για τις σχολές του 3ου πεδίου. Γι’ αυτό και οι υποψήφιοι της Θεωρητικής και της Τεχνολογικής κατεύθυνσης έχουν μείωση μορίων. Ενώ όμως μέχρι το 2005 όλοι οι υποψήφιοι εξετάζονταν σε 5 κοινά για όλους μαθήματα, από το 2006 τα κοινά μαθήματα είναι μόνο ένα! Τι μετράμε λοιπόν και πως κατατάσσουμε τους υποψηφίους;
Οι αλλαγές των ... αλλαγών του εξεταστικού συστήματος δημιουργούν χάος, αφού τελικά καταρρακώνεται η αξιοπιστία του, με αποτέλεσμα να γίνεται επιτακτική ανάγκη η ... ριζική αλλαγή του. Συνεχίζουμε λοιπόν να είμαστε εκτός θέματος, ασχολούμενοι με τον τρόπο εισαγωγής κι όχι με τη διδασκαλία.
© Στράτος Στρατηγάκης.