1993-2005 Τα πάνω κάτω στις βάσεις
του Στράτου Στρατηγάκη
Δημοσιεύτηκε 14/3/2006
Οι περισσότεροι υποψήφιοι αυτό πιστεύουν. Οι σχολές με υψηλή βάση πιστεύουν ότι είναι καλές σχολές. Αντίθετα οι σχολές με χαμηλή βάση πιστεύουν πως δεν είναι καλές.
Κατ’ αρχήν να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχουν καλές και κακές σχολές. Υπάρχουν μόνο οι σχολές που μας ενδιαφέρουν και αυτές που δεν μας ενδιαφέρουν. Η βάση μιας Σχολής καθορίζεται από το νόμο της προσφοράς και τη ζήτησης. Αν σε μια σχολή θέλουν να εισαχθούν πολλοί υποψήφιοι, θα επιλεγούν αυτοί που συγκεντρώνουν τα περισσότερα μόρια, μέχρι να συμπληρωθούν οι προκαθορισμένες θέσεις από το Υπουργείο Παιδείας. Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, δηλαδή η σειρά με την οποία δηλώνουν τις σχολές οι υποψήφιοι, έχει να κάνει με τον τρόπο που διαμορφώνονται τα κριτήρια επιλογής τους. Κάποιοι υποψήφιοι στηρίζονται στις επιθυμίες τους, κάποιοι άλλοι όμως στηρίζονται στις φήμες και στη μόδα, που στρέφει τους υποψηφίους σε κάποιες συγκεκριμένες σχολές. Οι σχολές με υψηλή ζήτηση, οι περιζήτητες σχολές συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των υποψηφίων και έχουν φυσικά υψηλή βάση.
Υπάρχουν όμως και οι σχολές που έχουν το κοινό τους, όμως δεν συγκεντρώνουν μαζικές προτιμήσεις. Αυτές οι σχολές είναι οι ελκυστικές για λίγους. Αυτές οι σχολές επιλέχτηκαν με τα εξής κριτήρια: Ο πρώτος να έχει πάνω από 18.500 μόρια, δηλαδή να είναι αριστούχος και η διαφορά πρώτου τελευταίου να είναι μεγαλύτερη από 2.000 μόρια. Αυτό σημαίνει ότι ο πρώτος και ίσως και κάποιοι άλλοι από όσους πέρασαν στο συγκεκριμένο τμήμα, θα μπορούσαν να εισαχθούν και σε άλλο τμήμα μια και έχουν παραπάνω από 2.000 μόρια από τη βάση και όμως επέλεξαν το συγκεκριμένο τμήμα γιατί αυτό τους συγκινεί. Είναι βασική αυτή η διαπίστωση, διότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχουν κάποιοι υποψήφιοι που, πηγαίνοντας ίσως κόντρα στο ρεύμα και τη μόδα επιλέγουν το τμήμα που επιθυμούν και ας μπορούσαν να μπουν οπουδήποτε αλλού. Αυτοί είναι οι σωστοί όπως θα δούμε παρακάτω.
ΟΝΟΜΑ |
ΜΟΡΙΑ ΠΡΩΤΟΥ |
ΒΑΣΗ 2005 |
ΠΡΩΤΟΣ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ |
ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ |
23141 |
17526 |
5615 |
ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
22923 |
17666 |
5257 |
ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΩΝ ΓΕΝ.ΣΕΙΡΑ |
18540 |
13398 |
5142 |
ΒIOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
19689 |
17617 |
2072 |
ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
18800 |
16406 |
2394 |
ΓEPMΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ |
21159 |
9499 |
11660 |
ΓEPMΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
20943 |
3514 |
17429 |
ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗΣ TEI ΑΘΗΝΑΣ |
20406 |
15983 |
4423 |
ΔHMΟΣΙΟΓΡΑΦIAΣ & MEΣΩN MAZΙΚΗΣ EΠIKOINΩΝΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
20771 |
15417 |
5354 |
ΔIEΘ. & EYPΩΠ. OIKON. & ΠΟΛ.ΣΠOYΔΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
20919 |
16377 |
4542 |
ΔIEΘN. KAI EYPΩΠ. OIKON. ΣΠOYΔ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΑΝ. ΑΘΗΝΑΣ |
18723 |
16699 |
2024 |
ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗΣ TEI ΑΘΗΝΑΣ |
19411 |
15851 |
3560 |
ΔΙΕΘΝΩΝ & ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΑΝΤΕΙΟΥ |
19893 |
16062 |
3831 |
ΔΙΕΘΝΩΝ & ΕΥΡΩΠΑΪΚΏΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ |
19893 |
14958 |
4935 |
ΕΠIK/NIAΣ & MEΣΩN MAZ.ENHMEP. ΑΘΗΝΑΣ |
20728 |
16639 |
4089 |
ΕΠIKOINΩNΙΑΣ MEΣΩN ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΑΝΤΕΙΟΥ |
19822 |
14951 |
4871 |
ΕΠIΣTHMHΣ YΠOΛOΓIΣTΩN ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) |
18613 |
16114 |
2499 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦYΣ. AΓΩΓHΣ & AΘΛHTIΣMOY ΑΘΗΝΑΣ |
20396 |
12756 |
7640 |
ΕΦAPMOΣMENHΣ ΠΛHPOΦOPIKHΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
19290 |
17238 |
2052 |
ΕΦΑΡ/ΝΩΝ ΜΑΘΗΜ. & ΦΥΣ. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΜΠ |
19288 |
16615 |
2673 |
ΗΛEKΤΡΟNIKΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ KAI MHXΑΝΙKΩN YΠOΛ. ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ |
19605 |
17248 |
2357 |
ΙTAΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
18675 |
5444 |
13231 |
ΙΚΑΡΩΝ (ΣΙ) ΙΠΤΑΜΕΝΟΙ ΓΕΝ.ΣΕΙΡΑ |
18712 |
15632 |
3080 |
ΙΣTOPIAΣ KAI APXAIOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ |
19519 |
13504 |
6015 |
ΜΑΘHMATIKΩN ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
19249 |
15859 |
3390 |
ΜΑΘHMATIKΩN ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
19035 |
14580 |
4455 |
ΜΑΘHMATIKΩN ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) |
18588 |
14456 |
4132 |
ΜΑΘHMATIKΩN ΠΑΤΡΑΣ |
19467 |
14906 |
4561 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ |
19692 |
15468 |
4224 |
ΜΟYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN ΑΘΗΝΑΣ |
22051 |
13403 |
8648 |
ΜΟYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
20735 |
11757 |
8978 |
ΜΟYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN ΙΟΝΙΟΥ (ΚΕΡΚΥΡΑ) |
20626 |
10161 |
10465 |
ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
22058 |
12570 |
9488 |
ΝAYTIΛIAKΩN ΣΠOYΔΩN ΠΕΙΡΑΙΑ |
18835 |
15972 |
2863 |
ΝOMIKHΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ) |
19016 |
16924 |
2092 |
ΝOΣHΛEYTIKHΣ ΑΘΗΝΑΣ |
18668 |
16339 |
2329 |
ΞENΩN ΓΛΩΣΣ. METAΦP & ΔIEPM.ΙΟΝΙΟ-ΕΙΔ. ΜΕΤΑΦΡ.ή ΔΙΕΡΜ. (ΚΕΡΚΥΡΑ) |
23029 |
18737 |
4292 |
ΟIKONOMIKΩN EΠIΣTHMΩN ΑΘΗΝΑΣ |
18719 |
16191 |
2528 |
ΟIKONOMIKΩN EΠIΣTHMΩN ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
18803 |
16728 |
2075 |
ΟPΓAN. KAI ΔIOIK. EΠIXEIPHΣEΩN ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ) |
19223 |
16963 |
2260 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
18688 |
15605 |
3083 |
ΠAIΔ/KO ΔHMOT EKΠ/ΣHΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) |
19285 |
15817 |
3468 |
ΠAIΔ/KO ΔHMOT. EKΠ/ΣHΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ (ΒΟΛΟΣ) |
19121 |
16850 |
2271 |
ΠAIΔ/ΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΑΘΗΝΑΣ |
19430 |
17179 |
2251 |
ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΑΙΓΑΙΟΥ (ΡΟΔΟΣ) |
19334 |
15572 |
3762 |
ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
19683 |
17376 |
2307 |
ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
18758 |
16364 |
2394 |
ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΠΑΤΡΑΣ |
18728 |
16667 |
2061 |
ΠΑΙΔ/ΚΟ ΔΗΜ/ΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΔΥΤ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ) |
18996 |
16026 |
2970 |
ΠΛHPOΦOPIKHΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
19385 |
16585 |
2800 |
ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ & ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
18578 |
12636 |
5942 |
ΣΥΝΤΗΡ. ΑΡΧΑΙΟΤ.& ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ TEI ΑΘΗΝΑΣ |
19450 |
13674 |
5776 |
ΤΕΧΝ. ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ TEI ΑΘΗΝΑΣ |
18750 |
12300 |
6450 |
ΦIΛ/ΦIAΣ- ΠAIΔ/KHΣ & ΨYX/ΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ |
18699 |
13817 |
4882 |
ΦIΛOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ |
19426 |
15210 |
4216 |
ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
19500 |
14864 |
4636 |
ΦIΛOΛOΓIAΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
19300 |
13418 |
5882 |
ΦIΛOΛOΓIAΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) |
19081 |
13089 |
5992 |
ΦIΛOΣ.ΠAIΔ. & ΨYXOΛ. (ΠΡΟΓ.ΨΥΧΟΛ.) ΑΘΗΝΑΣ |
18865 |
15035 |
3830 |
ΦYTIKHΣ ΠAPAΓΩΓHΣ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟΥ ΠΑΝ. ΑΘΗΝΑΣ |
18507 |
13627 |
4880 |
ΦYΣIKHΣ ΑΘΗΝΑΣ |
19690 |
15820 |
3870 |
ΦYΣIKHΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
18966 |
15403 |
3563 |
ΦYΣIKHΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
18841 |
14552 |
4289 |
ΦYΣIKHΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) |
18838 |
14553 |
4285 |
ΦYΣIKHΣ ΠΑΤΡΑΣ |
19094 |
15085 |
4009 |
ΨYXOΛOΓIAΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ |
18737 |
16085 |
2652 |
ΨΥΧΟΛOΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ |
19408 |
15627 |
3781 |
Παρατηρούμε μελετώντας τον πίνακα, ότι υπάρχουν υποψήφιοι με βαθμό 19 και παραπάνω που επιλέγουν το, κατ’ άλλους, ταπεινό Μαθηματικό ή τη Φιλολογία ή ακόμη το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Είναι οι άνθρωποι που επιλέγουν σύμφωνα με τις επιθυμίες τους κι όχι με κριτήριο τα κοινωνικά στερεότυπα, που θέλουν τους 19άρηδες να επιλέγουν πιο “high” σχολές. Έχω δει μέχρι τώρα πολλές φορές μαθητές, των οποίων οι επιλογές ήταν συγκεκριμένες, να κάνουν στροφή 180 μοιρών μετά την επίτευξη του 19 και. Έτσι από τις οικονομικές σχολές βρέθηκαν στην Ιατρική, μετά από μια απόφαση που πάρθηκε βιαστικά, υπό το κράτος της ευφορίας, που φέρνει η επίτευξη υψηλής βαθμολογίας.
13 χρόνια πριν.
Αν ανατρέξουμε μερικά χρόνια πίσω, τον καιρό του προηγούμενου εξεταστικού συστήματος, των Δεσμών δηλαδή, θα δούμε ότι οι βάσεις διαμορφωνόταν τελείως διαφορετικά.
ΟΝΟΜΑ ΣΧΟΛΗΣ |
ΒΑΣΗ 1993 |
ΒΑΣΗ 2005 |
Ιατρική Θεσσαλονίκης |
18,26 |
19,15 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Θεσσαλονίκης |
15,13 |
18,58 |
Νομικής Θεσσαλονίκης |
18,06 |
16,92 |
Οικονομικών Επιστημών |
16,49 |
15,96 |
Μαθηματικών Θεσσαλονίκης |
12,76 |
15,85 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης |
17,53 |
17,37 |
Χημείας Θεσσαλονίκης |
13,8 |
14,98 |
Αισθητικής και Κοσμητολογίας Θεσσαλονίκης |
15,33 |
10,73 |
Ηλεκτρολογίας Κοζάνης |
9,34 |
7,92 |
Ζωικής παραγωγής Φλώρινας |
9,29 |
6,34 |
Λογιστικής Κοζάνης |
14,73 |
8,79 |
Νοσηλευτικής Θεσσαλονίκης |
16,9 |
10,62 |
Φυσικοθεραπείας Θεσσαλονίκης |
16,25 |
14,12 |
Σημειώστε ότι:
Οι περιζήτητες σχολές Ιατρικές και Ηλεκτρολόγων είχαν χαμηλότερη βάση το 1993 από το 2005 Τι σημαίνει αυτό; Ότι ήταν πιο εύκολη η πρόσβαση σ’ αυτές τις σχολές τότε; Όχι βέβαια. Απλά ήταν άλλο το εξεταστικό σύστημα, διαφορετικά τα μαθήματα και ήταν εξαιρετικά δύσκολο να φτάσει κάποιος σε πολύ υψηλές επιδόσεις κι ας έδινε και δεύτερη και τρίτη χρονιά εξετάσεις. Αντίθετα στις φιλολογικές σχολές, την τότε 3η δέσμη ήταν πιο εύκολο να επιτευχθούν υψηλές επιδόσεις, γι αυτό βλέπετε διαφορά τεσσάρων σχεδόν μονάδων τότε και τώρα. Συνέβαλε στην πτώση των βάσεων και η αύξηση των θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, που σχεδόν διπλασιάστηκαν από τότε μέχρι τώρα.
Προσέξτε τώρα τις βαθμολογίες των ΤΕΙ του 3ου Επιστημονικού Πεδίου, των Επιστημών Υγείας δηλαδή. Για τη Νοσηλευτική ΤΕΙ Θεσσαλονίκης χρειαζόμασταν 16,9 πριν 13 χρόνια, ενώ πέρυσι μόνο 10,62. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι άλλαξε τό ΤΕΙ Νοσηλευτικής και χειροτέρεψε. Απλά οι τότε υποψήφιοι της 2ης Δέσμης είχαν δικαίωμα να δηλώσουν τα τμήματα του σημερινού τρίτου επιστημονικού πεδίου μόνο, με αποτέλεσμα όσοι δεν έμπαιναν ιατρική μη έχοντας άλλες επιλογές, να καταλήγουν στη νοσηλευτική, χωρίς να το επιθυμούν και τελικά να ξαναδίνουν εξετάσεις, για να πετύχουν το στόχο τους.
Παρατηρείστε από τον πίνακα ότι το ίδιο συνέβαινε σε όλα τα τμήματα του σημερινού 3ου επιστημονικού πεδίου, δηλαδή αισθητικής φυσικοθεραπείας και σε όλα τα άλλα. Πρόσεξε ότι για την αισθητική χρειαζόμασταν 15,33 ενώ για το μαθηματικών 12,76. Γιατί συνέβαινε αυτό; Διότι ήταν άλλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, διαφορετικό το δικαίωμα δήλωσης τμημάτων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τέτοιες στρεβλώσεις.
Εδώ ανοίγοντας μια παρένθεση πρέπει να πούμε για τους εμπνευστές του ισχύοντος συστήματος, την καλή μας κουβέντα, διότι κατάργησαν αυτές τις στρεβλώσεις και τα αδιέξοδα που αντιμετώπιζαν τα παιδιά της τότε 2ης Δέσμης
Ολοκληρώνοντας, πιστεύω πως έγινε πια φανερό ότι οι βάσεις καθορίζονται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης και δεν αποτελούν με κανένα τρόπο αξιολόγηση για την κάθε σχολή.
Δεν πρέπει λοιπόν να στηριζόμαστε στην πρόχειρη γνώμη που δημιουργούμε από τη βάση ενός τμήματος, αλλά αντίθετα πρέπει να εξετάζουμε το αντικείμενο σπουδών, τα μαθήματα που διδάσκονται και τις επαγγελματικές διεξόδους των τμημάτων.
Όλα τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας και πολλά άλλα ακόμη θα τα βρείτε μόνο cd-rom “Σπουδές 2006” που θα μοιράσει ο Αγγελιοφόρος την Κυριακή 19 Μαρτίου.
Σε άλλο σημείωμά μας θα αναλύσουμε κάποια άλλα από τα λάθος κριτήρια επιλογής, ώστε να καταλήξουμε στα σωστά κριτήρια επιλογής, κι εσείς στη σχολή που πραγματικά επιθυμείτε.
© Στράτος Στρατηγάκης.