1993-2005 Τα πάνω κάτω στις βάσεις  

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 14/3/2006

 

Οι περισσότεροι υποψήφιοι αυτό πιστεύουν.  Οι σχολές με υψηλή βάση πιστεύουν ότι είναι καλές σχολές.  Αντίθετα οι σχολές με χαμηλή βάση πιστεύουν πως δεν είναι καλές. 
Κατ’ αρχήν να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχουν καλές και κακές σχολές.  Υπάρχουν μόνο οι σχολές που μας ενδιαφέρουν και αυτές που δεν μας ενδιαφέρουν.  Η βάση μιας Σχολής καθορίζεται από το νόμο της προσφοράς και τη ζήτησης.  Αν σε μια σχολή  θέλουν να εισαχθούν πολλοί υποψήφιοι, θα επιλεγούν αυτοί που συγκεντρώνουν τα περισσότερα μόρια,  μέχρι να συμπληρωθούν οι προκαθορισμένες θέσεις από το Υπουργείο Παιδείας. Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, δηλαδή η σειρά με την οποία δηλώνουν τις σχολές οι υποψήφιοι, έχει να κάνει με τον τρόπο που διαμορφώνονται τα κριτήρια επιλογής τους.  Κάποιοι υποψήφιοι στηρίζονται στις επιθυμίες τους,  κάποιοι άλλοι όμως στηρίζονται στις φήμες και στη μόδα,  που στρέφει τους υποψηφίους σε κάποιες συγκεκριμένες σχολές.  Οι σχολές με υψηλή ζήτηση,  οι περιζήτητες σχολές συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των υποψηφίων και έχουν φυσικά υψηλή βάση.

Υπάρχουν όμως και οι σχολές που έχουν το κοινό τους, όμως δεν συγκεντρώνουν μαζικές προτιμήσεις. Αυτές οι σχολές είναι οι ελκυστικές για λίγους.  Αυτές οι σχολές επιλέχτηκαν με τα εξής κριτήρια: Ο πρώτος να έχει πάνω από 18.500 μόρια, δηλαδή να είναι αριστούχος και η διαφορά πρώτου τελευταίου να είναι μεγαλύτερη από 2.000 μόρια.  Αυτό σημαίνει ότι ο πρώτος και ίσως και κάποιοι άλλοι από όσους πέρασαν στο συγκεκριμένο τμήμα, θα μπορούσαν να εισαχθούν και σε άλλο τμήμα μια και έχουν παραπάνω από 2.000 μόρια από τη βάση και όμως επέλεξαν το συγκεκριμένο τμήμα γιατί αυτό τους συγκινεί.  Είναι βασική αυτή η διαπίστωση, διότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχουν κάποιοι υποψήφιοι που, πηγαίνοντας ίσως κόντρα στο ρεύμα και τη μόδα επιλέγουν το τμήμα που επιθυμούν και ας μπορούσαν να μπουν οπουδήποτε αλλού. Αυτοί είναι οι σωστοί όπως θα δούμε παρακάτω.

ΟΝΟΜΑ

ΜΟΡΙΑ ΠΡΩΤΟΥ

ΒΑΣΗ 2005

ΠΡΩΤΟΣ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ

ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ

23141

17526

5615

ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

22923

17666

5257

ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΩΝ ΓΕΝ.ΣΕΙΡΑ

18540

13398

5142

ΒIOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

19689

17617

2072

ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

18800

16406

2394

ΓEPMΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ

21159

9499

11660

ΓEPMΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

20943

3514

17429

ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗΣ TEI ΑΘΗΝΑΣ

20406

15983

4423

ΔHMΟΣΙΟΓΡΑΦIAΣ & MEΣΩN MAZΙΚΗΣ EΠIKOINΩΝΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

20771

15417

5354

ΔIEΘ. & EYPΩΠ. OIKON. & ΠΟΛ.ΣΠOYΔΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ)

20919

16377

4542

ΔIEΘN. KAI EYPΩΠ. OIKON. ΣΠOYΔ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΑΝ. ΑΘΗΝΑΣ

18723

16699

2024

ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗΣ TEI ΑΘΗΝΑΣ

19411

15851

3560

ΔΙΕΘΝΩΝ & ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΑΝΤΕΙΟΥ

19893

16062

3831

ΔΙΕΘΝΩΝ & ΕΥΡΩΠΑΪΚΏΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

19893

14958

4935

ΕΠIK/NIAΣ & MEΣΩN MAZ.ENHMEP. ΑΘΗΝΑΣ

20728

16639

4089

ΕΠIKOINΩNΙΑΣ MEΣΩN ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΑΝΤΕΙΟΥ

19822

14951

4871

ΕΠIΣTHMHΣ YΠOΛOΓIΣTΩN ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)

18613

16114

2499

ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦYΣ. AΓΩΓHΣ & AΘΛHTIΣMOY ΑΘΗΝΑΣ

20396

12756

7640

ΕΦAPMOΣMENHΣ ΠΛHPOΦOPIKHΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ)

19290

17238

2052

ΕΦΑΡ/ΝΩΝ ΜΑΘΗΜ. & ΦΥΣ. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΜΠ

19288

16615

2673

ΗΛEKΤΡΟNIKΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ KAI MHXΑΝΙKΩN YΠOΛ. ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ

19605

17248

2357

ΙTAΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣAΣ KAI ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

18675

5444

13231

ΙΚΑΡΩΝ (ΣΙ) ΙΠΤΑΜΕΝΟΙ ΓΕΝ.ΣΕΙΡΑ

18712

15632

3080

ΙΣTOPIAΣ KAI APXAIOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ

19519

13504

6015

ΜΑΘHMATIKΩN ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

19249

15859

3390

ΜΑΘHMATIKΩN ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

19035

14580

4455

ΜΑΘHMATIKΩN ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)

18588

14456

4132

ΜΑΘHMATIKΩN ΠΑΤΡΑΣ

19467

14906

4561

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ

19692

15468

4224

ΜΟYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN ΑΘΗΝΑΣ

22051

13403

8648

ΜΟYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

20735

11757

8978

ΜΟYΣIKΩN ΣΠOYΔΩN ΙΟΝΙΟΥ (ΚΕΡΚΥΡΑ)

20626

10161

10465

ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ)

22058

12570

9488

ΝAYTIΛIAKΩN ΣΠOYΔΩN ΠΕΙΡΑΙΑ

18835

15972

2863

ΝOMIKHΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)

19016

16924

2092

ΝOΣHΛEYTIKHΣ ΑΘΗΝΑΣ

18668

16339

2329

ΞENΩN ΓΛΩΣΣ. METAΦP & ΔIEPM.ΙΟΝΙΟ-ΕΙΔ. ΜΕΤΑΦΡ.ή ΔΙΕΡΜ. (ΚΕΡΚΥΡΑ)

23029

18737

4292

ΟIKONOMIKΩN EΠIΣTHMΩN ΑΘΗΝΑΣ

18719

16191

2528

ΟIKONOMIKΩN EΠIΣTHMΩN ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ)

18803

16728

2075

ΟPΓAN. KAI ΔIOIK. EΠIXEIPHΣEΩN ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΘΕΣ/ΝΙΚΗ)

19223

16963

2260

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

18688

15605

3083

ΠAIΔ/KO ΔHMOT EKΠ/ΣHΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)

19285

15817

3468

ΠAIΔ/KO ΔHMOT. EKΠ/ΣHΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ (ΒΟΛΟΣ)

19121

16850

2271

ΠAIΔ/ΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΑΘΗΝΑΣ

19430

17179

2251

ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΑΙΓΑΙΟΥ (ΡΟΔΟΣ)

19334

15572

3762

ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

19683

17376

2307

ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

18758

16364

2394

ΠAIΔAΓΩΓIKO ΔHMOTIKHΣ EKΠ/ΣHΣ ΠΑΤΡΑΣ

18728

16667

2061

ΠΑΙΔ/ΚΟ ΔΗΜ/ΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΔΥΤ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ)

18996

16026

2970

ΠΛHPOΦOPIKHΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

19385

16585

2800

ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ & ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

18578

12636

5942

ΣΥΝΤΗΡ. ΑΡΧΑΙΟΤ.& ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ TEI ΑΘΗΝΑΣ

19450

13674

5776

ΤΕΧΝ. ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ TEI ΑΘΗΝΑΣ

18750

12300

6450

ΦIΛ/ΦIAΣ- ΠAIΔ/KHΣ & ΨYX/ΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ

18699

13817

4882

ΦIΛOΛOΓIAΣ ΑΘΗΝΑΣ

19426

15210

4216

ΦIΛOΛOΓIAΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

19500

14864

4636

ΦIΛOΛOΓIAΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

19300

13418

5882

ΦIΛOΛOΓIAΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)

19081

13089

5992

ΦIΛOΣ.ΠAIΔ. & ΨYXOΛ. (ΠΡΟΓ.ΨΥΧΟΛ.) ΑΘΗΝΑΣ

18865

15035

3830

ΦYTIKHΣ ΠAPAΓΩΓHΣ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟΥ ΠΑΝ. ΑΘΗΝΑΣ

18507

13627

4880

ΦYΣIKHΣ ΑΘΗΝΑΣ

19690

15820

3870

ΦYΣIKHΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

18966

15403

3563

ΦYΣIKHΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

18841

14552

4289

ΦYΣIKHΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)

18838

14553

4285

ΦYΣIKHΣ ΠΑΤΡΑΣ

19094

15085

4009

ΨYXOΛOΓIAΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ

18737

16085

2652

ΨΥΧΟΛOΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

19408

15627

3781

Παρατηρούμε μελετώντας τον πίνακα, ότι υπάρχουν υποψήφιοι με βαθμό 19 και παραπάνω που επιλέγουν το, κατ’ άλλους, ταπεινό Μαθηματικό ή τη Φιλολογία  ή ακόμη το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Είναι οι άνθρωποι που επιλέγουν σύμφωνα με τις επιθυμίες τους κι όχι με κριτήριο τα κοινωνικά στερεότυπα, που θέλουν τους 19άρηδες να επιλέγουν πιο “high” σχολές. Έχω δει μέχρι τώρα πολλές φορές μαθητές, των οποίων οι επιλογές ήταν συγκεκριμένες, να κάνουν στροφή 180 μοιρών μετά την επίτευξη του 19 και. Έτσι από τις οικονομικές σχολές βρέθηκαν στην Ιατρική, μετά από μια απόφαση που πάρθηκε βιαστικά, υπό το κράτος της ευφορίας, που φέρνει η επίτευξη υψηλής βαθμολογίας.


13 χρόνια πριν.

Αν ανατρέξουμε μερικά χρόνια πίσω, τον καιρό του προηγούμενου εξεταστικού συστήματος,  των Δεσμών δηλαδή, θα δούμε ότι οι βάσεις διαμορφωνόταν τελείως διαφορετικά.

ΟΝΟΜΑ ΣΧΟΛΗΣ

ΒΑΣΗ 1993
με αναγωγή στο 20

ΒΑΣΗ 2005
με αναγωγή στο 20

Ιατρική Θεσσαλονίκης

18,26

19,15

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Θεσσαλονίκης

15,13

18,58

Νομικής Θεσσαλονίκης

18,06

16,92

Οικονομικών Επιστημών

16,49

15,96

Μαθηματικών Θεσσαλονίκης

12,76

15,85

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

17,53

17,37

Χημείας Θεσσαλονίκης

13,8

14,98

Αισθητικής και Κοσμητολογίας Θεσσαλονίκης

15,33

10,73

Ηλεκτρολογίας Κοζάνης

9,34

7,92

Ζωικής παραγωγής Φλώρινας

9,29

6,34

Λογιστικής Κοζάνης

14,73

8,79

Νοσηλευτικής Θεσσαλονίκης

16,9

10,62

Φυσικοθεραπείας Θεσσαλονίκης

16,25

14,12

 

Σημειώστε ότι:
Οι περιζήτητες σχολές Ιατρικές και Ηλεκτρολόγων είχαν χαμηλότερη βάση το 1993 από το 2005 Τι σημαίνει αυτό; Ότι ήταν πιο εύκολη η πρόσβαση σ’ αυτές τις σχολές τότε;  Όχι βέβαια.  Απλά ήταν άλλο το εξεταστικό σύστημα, διαφορετικά τα μαθήματα και ήταν εξαιρετικά δύσκολο να φτάσει κάποιος σε πολύ υψηλές επιδόσεις κι ας έδινε και δεύτερη και τρίτη χρονιά εξετάσεις. Αντίθετα στις φιλολογικές σχολές,  την τότε 3η δέσμη ήταν πιο εύκολο να επιτευχθούν υψηλές επιδόσεις, γι αυτό βλέπετε διαφορά τεσσάρων σχεδόν μονάδων τότε και τώρα. Συνέβαλε στην πτώση των βάσεων και η αύξηση των θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, που σχεδόν διπλασιάστηκαν από τότε μέχρι τώρα.
Προσέξτε τώρα τις βαθμολογίες των ΤΕΙ του 3ου Επιστημονικού Πεδίου, των Επιστημών Υγείας δηλαδή.  Για τη Νοσηλευτική ΤΕΙ Θεσσαλονίκης χρειαζόμασταν 16,9 πριν 13 χρόνια, ενώ πέρυσι μόνο 10,62.  Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι άλλαξε τό ΤΕΙ Νοσηλευτικής και χειροτέρεψε.  Απλά οι τότε υποψήφιοι της 2ης Δέσμης είχαν δικαίωμα να δηλώσουν τα τμήματα του σημερινού τρίτου επιστημονικού πεδίου μόνο,  με αποτέλεσμα όσοι δεν έμπαιναν ιατρική μη έχοντας άλλες επιλογές,  να καταλήγουν στη νοσηλευτική, χωρίς να το επιθυμούν και τελικά να ξαναδίνουν εξετάσεις, για να πετύχουν το στόχο τους.
Παρατηρείστε από τον πίνακα ότι το ίδιο συνέβαινε σε όλα τα τμήματα του σημερινού 3ου επιστημονικού πεδίου,  δηλαδή αισθητικής φυσικοθεραπείας και σε όλα τα άλλα.  Πρόσεξε ότι για την αισθητική χρειαζόμασταν 15,33 ενώ για το μαθηματικών 12,76. Γιατί συνέβαινε αυτό; Διότι ήταν άλλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, διαφορετικό το δικαίωμα δήλωσης τμημάτων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τέτοιες στρεβλώσεις. 
Εδώ ανοίγοντας μια παρένθεση πρέπει να πούμε για τους εμπνευστές του ισχύοντος συστήματος, την καλή μας κουβέντα, διότι κατάργησαν αυτές τις στρεβλώσεις και τα αδιέξοδα που αντιμετώπιζαν τα παιδιά της τότε 2ης Δέσμης
Ολοκληρώνοντας, πιστεύω πως έγινε πια φανερό ότι οι βάσεις καθορίζονται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης και δεν αποτελούν με κανένα τρόπο αξιολόγηση για την κάθε σχολή.
Δεν πρέπει λοιπόν να στηριζόμαστε στην πρόχειρη γνώμη που δημιουργούμε από τη βάση ενός τμήματος,  αλλά αντίθετα πρέπει να εξετάζουμε το αντικείμενο σπουδών,  τα μαθήματα που διδάσκονται και τις επαγγελματικές διεξόδους των τμημάτων.
Όλα τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας και πολλά άλλα ακόμη θα τα βρείτε μόνο cd-rom “Σπουδές 2006” που θα μοιράσει ο Αγγελιοφόρος την Κυριακή 19 Μαρτίου.
Σε άλλο σημείωμά μας θα αναλύσουμε κάποια άλλα από τα λάθος κριτήρια επιλογής, ώστε να καταλήξουμε στα σωστά κριτήρια επιλογής, κι εσείς στη σχολή που πραγματικά επιθυμείτε.

© Στράτος Στρατηγάκης.