Για να μην τρελάνουμε τα παιδιά

Σάββατο, 04 Ιουλίου 2020

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή

Τα παιδιά που γεννήθηκαν το 2002 έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ μέχρι να φτάσουν στο τελευταίο στάδιο της διαδικασίας των εισαγωγικών εξετάσεων που είναι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Όταν φοιτούσαν στην Α Λυκείου τους έλεγε ο τότε Υπουργός Παιδείας, ότι θα εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις γιατί θα τις καταργήσει. Τα παιδιά φυσικά το πίστευαν και… χαλάρωναν, νιώθοντας ότι χωρίς προσπάθεια θα τα καταφέρουν. Όταν πήγαν στη Β Λυκείου τους είπαν ότι θα καταθέσουν ένα μηχανογραφικό στη Β Λυκείου. Αν έχουν δηλώσει μία σχολή που δεν έχει ζήτηση θα μπορέσουν να εισαχθούν σ’ αυτή χωρίς εξετάσεις. Όταν πήγαν στη Γ Λυκείου τους είπαν ότι θα δώσουν κανονικά Πανελλαδικές Εξετάσεις, όπως όλα τα παιδιά τόσες δεκαετίες τώρα.

Όταν πήγαν στη Γ Λυκείου ήταν όλα καινούρια. Τα μαθήματα λίγα, οι ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος πολλές, μέχρι και 7 ώρες την εβδομάδα. Η ύλη πρωτόγνωρα μεγάλη. Από το χαλαρό στυλ με εξετάσεις σε λίγα μαθήματα κάθε χρόνο έπεσαν στα βαθιά των Πανελλαδικών και των απαιτήσεων του ανταγωνισμού.

Και μετά ήρθε ο κορωνοϊός. Τους τσάκισε την ψυχολογία. Ο εγκλεισμός δεν αντέχεται όταν είσαι 18. Κάποιοι τα παράτησαν. Οι καλοί μαθητές βρήκαν περισσότερο χρόνο για διάβασμα. Θα φανεί από τους βαθμούς τους, που περιμένουμε σύντομα την ανακοίνωσή τους, πόσο διάβασαν τον καιρό του εγκλεισμού. Γιατί μπορεί να λέμε ότι τα θέματα ήταν πιο εύκολα ή πιο δύσκολα, αλλά δεν ξέρουμε πόσο διαβασμένοι ήταν φέτος οι υποψήφιοι, ώστε να ανταποκριθούν στη δυσκολία των θεμάτων. Με την αγωνία για την ανακοίνωση των βαθμών ξεκινούν τα μηχανογραφικά, το τελευταίο στάδιο της πορείας προς το Πανεπιστήμιο και εκεί που όλοι πίστευαν ότι όλα τελείωσαν, ήρθε η απόφαση για τις αντιστοιχίες των τμημάτων για να σπείρει αμφιβολίες και ερωτήματα. Γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι στις ίδιες τις αποφάσεις που παίρνει κάθε φορά το Υπουργείο Παιδείας, αλλά στις αμφιβολίες και τα ερωτηματικά που δημιουργούν αυτές οι αποφάσεις.

Ας δούμε το πράγμα από την αρχή. Πέρυσι όταν ο κ. Γαβρόγλου κατάργησε τα ΤΕΙ και ίδρυσε 133 νέα τμήματα, κάποια μετεξέλιξη υπαρχόντων τμημάτων και κάποια εντελώς νέα, στα τμήματα μηχανικών διαχώρισε τα νέα τμήματα, που ήταν μετεξέλιξη των τμημάτων ΤΕΙ, από τα τμήματα των πολυτεχνικών σχολών και δεν τα έκανε αντίστοιχα με τα πολυτεχνικά. Ο διαχωρισμός έγινε ως εξής: Πολιτικών Μηχανικών, για παράδειγμα, που περιλάμβανε τα τμήματα των πολυτεχνείων και τμήματα Πολιτικών Μηχανικών Σχολών Μηχανικών, που περιλάμβανε τα τμήματα των ΤΕΙ που έγιναν πενταετούς φοίτησης, αλλά δεν ήταν αντίστοιχα με τα πολυτεχνικά. Αυτό σήμαινε ότι δεν μπορούσε να πάρει μετεγγραφή ένας φοιτητής από τμήμα της μίας ομάδας σε τμήμα της άλλης ομάδας. Το σημαντικότερο είναι ότι τα τμήματα δεν είχαν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Έδινε, όμως, τη δυνατότητα, μέσω μιας χρονοβόρου διαδικασίας, να γίνουν σε βάθος χρόνου ισότιμα με τα πολυτεχνικά. Η αμφιβολία που έμενε ήταν αν αυτά τα τμήματα θα γίνουν, τελικά, ισότιμα με τα πολυτεχνικά.

Φέτος, τέσσερις, μόλις, μέρες πριν την έναρξη συμπλήρωσης των μηχανογραφικών, δημοσιεύεται μία απόφαση που καταργεί τις αντιστοιχίες σχεδόν όλων των νέων τμημάτων με τα παλιά, που ίσχυσαν πέρυσι και με βάση αυτές προτίμησαν κάποιοι την Ψυχολογία Φλώρινας από την Ψυχολογία Κρήτης, για παράδειγμα. Το Υπουργείο Παιδείας μετά το θόρυβο που ξέσπασε σε δελτίο τύπου αναφέρει: «οι οποίες (αντιστοιχίσεις) αφορούν αποκλειστικά το θεσμό των μετεγγραφών και δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με τα επαγγελματικά δικαιώματα».

Δυστυχώς αυτό δεν ξεκαθαρίζει τα πράγματα. Η Κυβέρνηση λέει ότι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) διατύπωσε γνώμη για τις αντιστοιχίες την οποία δέχτηκε το Υπουργείο Παιδείας.  Αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας:

«Η γνώμη της ΕΘΑΑΕ βασίστηκε σε κριτήρια συνάφειας των προγραμμάτων σπουδών, όπως:

  • η ύπαρξη κοινών μαθημάτων σε ποσοστό τουλάχιστον 70%,
  • η ύπαρξη του ελάχιστου προβλεπόμενου αριθμού μελών ΔΕΠ με συναφή γνωστικά αντικείμενα με τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών,
  • το πλήθος και η ύπαρξη συνάφειας μεταξύ των προσφερόμενων κατευθύνσεων σπουδών,
  • η διάρκεια σπουδών σε εξάμηνα,
  • τα έτη από την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος σπουδών και η συνακόλουθη ωριμότητα της ακαδημαϊκής τους συγκρότησης,
  • η τυχόν ένταξη στις διατάξεις του άρθρου 46 του ν.4485/2017 (integrated master).»

 

Πρόκειται, δηλαδή, για αξιολόγηση των τμημάτων που έκανε η ΕΘΑΑΕ και βρήκε τα νέα τμήματα ανεπαρκή, γι’ αυτό και ακύρωσε τις αντιστοιχίες. Μπορεί αυτό να μην έχει επιπτώσεις στα επαγγελματικά δικαιώματα; Η σύγκλητος του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι η αντιστοίχιση είναι προαπαιτούμενη για την απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων. Ιδού πως δημιουργήθηκε η σύγχυση και η ανασφάλεια όχι μόνο στους φετινούς υποψηφίους, αλλά και στους ήδη φοιτητές αυτών των τμημάτων.

Τι θα έπρεπε να κάνει το Υπουργείο Παιδείας, αν ήθελε να μην πλανώνται αμφιβολίες στους ήδη φοιτώντες και στους μελλοντικούς φοιτητές των τμημάτων; Να δηλώσει ξεκάθαρα ότι οι φοιτητές του τμήματος Ψυχολογίας Φλώρινας θα πάρουν πτυχίο με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα του Ψυχολόγου, αντίστοιχα οι φοιτητές των τμημάτων Μαθηματικών Λαμίας και Καστοριάς θα πάρουν πτυχίο με τα επαγγελματικά δικαιώματα των άλλων τμημάτων Μαθηματικών και όμοια για όλα τα άλλα τμήματα που κατάργησε τις αντιστοιχίες τους ότι θα έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των υπόλοιπων συνονόματων τμημάτων. Όσο αυτό δεν γίνεται οι αμφιβολίες θα παραμένουν και θα τρελαίνουν τους υποψηφίους, που δεν ξέρουν τι και πώς να δηλώσουν. Δεν μας χρωστάνε τίποτα τα παιδιά και δεν είναι σωστό να παίζουμε μαζί τους. Κυρίως όμως υπάρχει η υποψία ότι ετοιμάζεται νέα φουρνιά πτυχιούχων χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, όπως συνέβαινε για δεκαετίες με τα ΤΕΙ. 

https://www.naftemporiki.gr/opinion/589932/gia-na-min-trelanoume-ta-paidia/