Το καλό σενάριο για την Εκπαίδευση

Σάββατο, 21 Μαρτίου 2020

του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή

Παρατάθηκε το κλείσιμο των σχολείων μέχρι τις 10 Απριλίου. Είναι προφανές ότι θα παραταθεί και άλλο. Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία; Κανείς δεν το γνωρίζει, ούτε το Υπουργείο Παιδείας το γνωρίζει. Άλλοι θα το αποφασίσουν: οι γιατροί.

Υπάρχει κάποιο χρονικό περιθώριο που θα μπορούσαν να ανοίξουν τα σχολεία και να μη υπάρξουν αξεπέραστα προβλήματα. Ας δούμε το καλό σενάριο λοιπόν. Αν τα σχολεία ανοίξουν ξανά μέχρι τις 25 Μαΐου θα έχουν χαθεί 8 εβδομάδες μάθημα, από τις 11 Μαρτίου που έκλεισαν τα σχολεία ή και λιγότερο αν τα σχολεία ανοίξουν πριν τις 25 Μαΐου.

Θα μπορούσαν να γίνουν μαθήματα για 5 εβδομάδες μέχρι και την Παρασκευή 26 Ιουνίου. Μετά το μάθημα θα είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει λόγω… ζέστης. Να θυμηθούμε ότι τα σχολεία μας δεν έχουν air-conditions ούτε μονώσεις και άλλα τέτοια ωραία πράγματα. Ακόμα και ανεμιστήρες να πάρουν μάθημα είναι αδύνατο να γίνει μετά τις 26 Ιουνίου.

Η λύση που έπεσε στο τραπέζι για διδακτική ώρα 35 λεπτών αντί 45 λεπτών μου φαίνεται εξουθενωτική για τα παιδιά. Τα 10 λεπτά λιγότερο σε κάθε ώρα δίνουν δύο διδακτικές ώρες επιπλέον κάθε μέρα, γιατί οι διδακτικές ώρες γίνονται 9 από 7 που είναι σήμερα στο ωράριο του σχολείου. Ποιος μπορεί να αντέξει 9 διδακτικές ώρες κάθε μέρα; Ποιος μαθητής μπορεί να προετοιμάσει 9 μαθήματα για την επόμενη ημέρα κάθε μέρα; Δύσκολο. Ποσοτικά θα ήταν μία λύση, αφού αυξάνεις κατά 28% τις ώρες διδασκαλίας. Έτσι οι 5 εβδομάδες μάθημα γίνονται 6,5. Δεν είναι, όμως, ποσοτικό το πρόβλημα. Το θέμα είναι τι θα μάθουν τα παιδιά αυτές τις 5 εβδομάδες, γι’ αυτό καλό θα είναι να μη στριμώξουμε περισσότερες ώρες σε λιγότερο χρόνο.

Όταν τα μαθήματα ολοκληρωθούν στις 26 Ιουνίου προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν γίνονται και οι μαθητές πάνε στην επόμενη τάξη χωρίς εξετάσεις. Έτσι κι αλλιώς όλοι προάγονται στην επόμενη τάξη, οπότε μπορούν να παραληφθούν χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα.

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα μπορούσαν να αρχίσουν στις 29 Ιουνίου. Το Γενικό Λύκειο χρειάζεται 4 εξεταστικές ημέρες και το ΕΠΑΛ 7 εξεταστικές ημέρες. Με μία μικρή συμπίεση στο πρόγραμμα εξετάσεων των μαθημάτων ειδικότητας θα μπορούσαν οι Πανελλαδικές να ολοκληρωθούν στο Γενικό Λύκειο στις 6 Ιουνίου και στο ΕΠΑΛ εκεί γύρω. Το πρόγραμμα των εξετάσεων των ΕΠΑΛ θα μπορούσε να συμπτυχθεί, αφού κάθε μαθητής εξετάζεται σε 4 μαθήματα. Αμέσως μετά ξεκινούν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και τα ΤΕΦΑΑ. Με στόχο να ολοκληρωθούν μέχρι τις 20 Ιουλίου, για να αρχίσουν οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές, Λιμενικό, Πυροσβεστική και Εμπορικό Ναυτικό. Με λίγο καλύτερη οργάνωση εκ μέρους αυτών των σχολών οι προκαταρκτικές εξετάσεις ολοκληρώνονται εντός του Ιουλίου.

Οι βαθμοί των υποψηφίων ανακοινώνονται μέχρι τις 20 Ιουλίου, γιατί πέρυσι ανακοινώθηκαν 12 ημέρες μετά τη λήξη των εξετάσεων. Συνεπώς είναι εφικτό. Τα Μηχανογραφικά δελτία συμπληρώνονται από τις 10 Ιουλίου μέχρι τις 31 Ιουλίου.

Αν γίνουν όλα αυτά σ’ αυτά τα χρονικά διαστήματα τα αποτελέσματα εισαγωγής, οι βάσεις, δηλαδή, μπορούν να ανακοινωθούν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, όπως κάθε χρόνο.

Ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα είναι ότι δεν γνωρίζουμε όταν ανοίξουν τα σχολεία σε τι ψυχική κατάσταση θα είμαστε όλοι μας: παιδιά , γονείς, εκπαιδευτικοί. Πως θα γίνει το μάθημα στα σχολεία, γιατί σημασία δεν έχει να βγουν οι ημερομηνίες. Σημασία έχει να γίνει και δουλειά. Αν τα παιδιά, και οι μεγάλοι φυσικά, έχουν αρχίσει να εμφανίζουν προβλήματα από την απομόνωση, τότε τύποις θα ολοκληρωθεί η χρονιά.

Αυτό είναι το καλό σενάριο. Το κακό δεν θέλω να το σκέφτομαι ακόμη. Πρέπει, όμως, να αποφύγουμε, όσο αυτό είναι εφικτό, τη μετάθεση των Πανελλαδικών για τον Αύγουστο. Δεν θα το αντέξουν τα παιδιά. Η μακρόχρονη αναμονή θα τους σπάσει τα νεύρα.

https://www.naftemporiki.gr/society/193175/to-kalo-senario-gia-tin-ekpaidefsi/