Λιγότερες εξετάσεις, περισσότερο μάθημα

Σάββατο, 04 Νοεμβρίου 2017

Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή

Την πρόθεση του Υπουργείου για συρρίκνωση των απολυτηρίων εξετάσεων της Γ Λυκείου τον Ιούνιο ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας. Στόχος του Υπουργείου να κερδηθούν δύο εβδομάδες παραπάνω μάθημα. Τα Λύκεια, δηλαδή, να σταματούν τα μαθήματα στις 31 Ιουνίου, όπως συνέβη από πέρυσι με τα Γυμνάσια.

Πράγματι, όπως βλέπουμε στον πίνακα οι εβδομάδες διδασκαλίας στο Λύκειο στην Ελλάδα είναι μόλις 31 ενώ ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ είναι 37. Αντίστοιχα οι ημέρες διδασκαλίας είναι 153 στην Ελλάδα και 179 στις χώρες του ΟΟΣΑ. Συνεπώς υπάρχει σημαντική διαφορά στο χρόνο διδασκαλίας, που αποτελεί την πεμπτουσία της εκπαίδευσης, με την Ελλάδα να υστερεί σημαντικά σε διδακτικές ώρες.

Τι γίνεται τον υπόλοιπο χρόνο; Τόσες πολλές διακοπές έχουν τα παιδιά μας θ’ αναρωτηθείτε. Όχι, απλά ξοδεύουμε πολύ χρόνο στις εξετάσεις. Πέρυσι στα Λύκεια τα μαθήματα τελείωσαν στις 9 Μαΐου αλλά οι Πανελλήνιες εξετάσεις τελείωσαν στις 20 Ιουνίου. Σπαταλήσαμε, δηλαδή, 40 μέρες σε εξετάσεις. Από αυτές τις 40 μέρες οι τελευταίες 15, οι ημέρες διεξαγωγής των Πανελληνίων εξετάσεως είχαν νόημα. Οι πρώτες 25, που διήρκεσαν οι ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις, ήταν χωρίς νόημα γιατί οι απολυτήριες εξετάσεις δεν απασχολούν καθόλου τους μαθητές της Γ Λυκείου. Πιστοί στη βασική αξία της σύγχρονης κοινωνίας πως ότι δεν είναι χρήσιμο το απορρίπτουμε οι μαθητές έχουν μόνο μία απαίτηση από τις απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου: Να πάρουν υψηλή βαθμολογία ει δυνατόν χωρίς καθόλου διάβασμα. Το μυαλό τους είναι μόνο στις Πανελλήνιες εξετάσεις που έπονται των απολυτηρίων. Μην κατηγορούμε τα παιδιά γι’ αυτή τη συμπεριφορά. Εμείς τους μάθαμε αυτή την αξία. Τα παιδιά απλά την εφαρμόζουν κι ας μη μας αρέσει.

Οι απολυτήριες εξετάσεις λοιπόν μετατρέπονται σε… κωμωδία, αφού οι μαθητές παριστάνουν τους διαβασμένους και οι καθηγητές προσπαθούν να βαθμολογήσουν αξιοπρεπώς. Το Υπουργείο Παιδείας βλέπει το πρόβλημα και προσπαθεί να το λύσει. Η ιδέα να συρρικνωθούν οι απολυτήριες εξετάσεις και να κερδηθούν δύο εβδομάδες μάθημα είναι εξαιρετική. Το Υπουργείο Παιδείας δείχνει να συνειδητοποιεί ότι η εκπαίδευση πρέπει να προσαρμόζεται στην πραγματικότητα και όχι να προσπαθεί να προσαρμόσει την πραγματικότητα στις επιλογές του. Αυτή η πρόταση σε συνδυασμό με την εξαγγελία δραστικής μείωσης των διδασκόμενων μαθημάτων στη Γ Λυκείου, που θα εφαρμοστεί στο Νέο Λύκειο, δείχνει ότι το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζει αυτό που συμβαίνει εδώ και 35 χρόνια: Η Γ Λυκείου αποτελεί τάξη προετοιμασίας για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Θα μου αντιτείνετε ότι με τη συρρίκνωση των απολυτηρίων εξετάσεων κανείς μαθητές δεν θα διαβάζει τα μαθήματά του. Στις απολυτήριες εξετάσεις εξετάζονταν οι μαθητές σε όλα τα μαθήματα ακόμη και σε αυτά που μετά από λίγες μέρες θα εξετάζονταν σε πανελλήνιο επίπεδο. Προφανώς δεν έχει νόημα αυτή η διπλή εξέταση. Τώρα θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα Γενικής Παιδείας, την Ελληνική Γλώσσα, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τη Βιολογία. Όσοι μαθητές επιθυμούν μόνο το απολυτήριο Λυκείου θα το παίρνουν με εξέταση σε αυτά τα μαθήματα και οι υπόλοιποι θα συνεχίζουν με τις πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή τους στις Ανώτατες Σχολές. Να θυμίσουμε ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις που περιελάμβαναν 6 ημέρες εξετάσεων από φέτος θα περιλαμβάνουν 5 ημέρες εξετάσεων, μετά την κατάργηση της εξέτασης στα Μαθηματικά και την Ιστορία Γενικής Παιδείας. Συνεπώς οι εξετάσεις ενδοσχολικές και πανελλήνιες θα γίνονται από 1 έως 20 Ιουνίου και όλος ο Μάιος θα περιλαμβάνει μάθημα. Μπορεί έτσι να καλύψουμε ένα μέρος του διδακτικού χρόνου που λείπει από τα παιδιά μας.

Φυσικά καλό είναι να καταλάβει το Υπουργείο Παιδείας ότι αν την ημέρα του αγιασμού δεν είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους ό,τι κερδίζεται στο τέλος της χρονιάς από τη συρρίκνωση της εξεταστικής περιόδου χάνεται στην αρχή της χρονιάς, μόνο και μόνο από την ανικανότητά του να διαχειριστεί σωστά το προσωπικό του. Και αυτό ακριβώς έγινε φέτος. Σκεφτείτε ότι στις 1 Νεομβρίου προσλήφθηκαν 529 αναπληρωτές, δηλαδή σχεδόν δύο μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων. Αυτοί οι καθηγητές θα διδάσκουν περίπου 12.000 ώρες την εβδομάδα που σχεδόν δύο μήνες δεν έγιναν. Να σημειώσουμε ακόμη ότι τα κενά στα σχολεία δεν έχουν ακόμη καλυφθεί.

Χρόνος Διδασκαλίας στο Λύκειο και εργασίας των εκπαιδευτικών
Εβδομάδες διδασκαλίας Ημέρες διδασκαλίας Καθαρές ώρες διδασκαλίας Ώρες εργασίας στο σχολείο Συνολικός χρόνος εργασίας σε ώρες
Αγγλία
 38  190  817 1 265
Αυστραλία
 40  195  804 1 221
Αυστρία
 38  180  589
Γαλλία
 36  648 1 607
Γαλλικό Βέλγιο
 37  182  606
Γερμανία
 40  193  714 1 768
Δανία
 386 1 680
Ελβετία
 38  185 1 073 1 920
Ελλάδα
 31  153  528 1 170
Εσθονία
 35  172  568 1 540 1 540
ΗΠΑ
 36  180 1 365 1 960
Ιαπωνία
 39  196  511 1 891
Ιρλανδία
 33  167  735  768
Ισπανία
 36  171  693 1 140 1 425
Ισραήλ
 37  179  587  990 990
Ιταλία
 39  171  616
Καναδάς
 37  183  743 1 236
Κορέα
 38  190  551 1 520
Λετονία
 35  163  685  735 1 760
Λιθουανία
 35  170  610 878 1 040
Λουμεμβούργο
 36  176  739  828
Μεξικό
 36  173  848  971
Νέα Ζηλανδία
 38  190  760  950
Νορβηγία
 38  190  523 1 150 1 688
Ολλανδία
 750 1 659
Ουγγαρία
 36  168  605 1 158 1 624
Πολωνία
 37  178  481 1 464
Πορτογαλία
 36  165  605  914 1 442
Ρωσία
 35  210  483
Σκοτία
 38  190  855 1 045 1 365
Σλοβακία
 38  187  617 1 568
Σλοβενία
 38  190  570
Σουηδία
1 360 1 767
Τουρκία
 38  180  504  836 1 592
Τσεχία
 39  187  589 1 760
Φινλανδία
 38  188  550  645
Φλαμανδικό Βέλγιο
 37  148  516
Χιλή
 38  184 1 157 1 883 2 015
Μ. Όρος ΟΟΣΑ
 37  179  662 1 095 1 620
Μ. Όρος ΕΕ-22
 37  176  629 1 028 1 580
Πηγή: ΟΟΣΑ. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

https://www.naftemporiki.gr/society/946950/ligoteres-exetaseis-perissotero-mathima/