Ας το σχεδιάσουμε σωστά...

Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2015

 

ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗΣ

Μαθηματικός - ερευνητής

 

Μετά τις εκλογές όποιος και αν σχηματίσει κυβέρνηση θα διορίσει ένα νέο Υπουργό Παιδείας, όπως είναι η συνήθης πρακτική, αφού και όταν επανεκλέγεται μία κυβέρνηση αλλάζει σε μεγάλο βαθμό το Υπουργικό Συμβούλιο.

Είναι μια καλή ευκαιρία για το νέο Υπουργό Παιδείας να αναβάλει την εφαρμογή του νέου τρόπου εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές, γιατί αυτό που σχεδιάζεται έχει δομικά προβλήματα και θα εμφανιστούν δυσλειτουργίες κατά την εφαρμογή του. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενάμιση χρόνο μετά την εξαγγελία του (Αύγουστος 2013) δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του.

Η αδυναμία ολοκλήρωσης του σχεδίου οφείλεται στην παραβίαση θεμελιωδών αρχών που το ίδιο το νέο σύστημα έθεσε. Μία βασική αρχή του είναι όσοι υποψήφιοι διεκδικούν θέση σε μία σχολή να έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα. Πολύ σωστή αρχή, που έρχεται να θεραπεύσει το πρόβλημα που υπάρχει στο ισχύον σύστημα εισαγωγής. Να θυμίσουμε ότι με το ισχύον σύστημα εισαγωγής ένας υποψήφιος από τη θετική κατεύθυνση και ένας από τη θεωρητική που διεκδικούν μία θέση στο ΤΕΙ Φυσικοθεραπείας εξετάζονται σε 4 έως 5 διαφορετικά μαθήματα και, συνεπώς, τα μόρια που συγκεντρώνουν δεν είναι συγκρίσιμα, αφού έχουν προκύψει από την εξέταση σε τελείως διαφορετικά μαθήματα. Πολύ σωστή είναι λοιπόν η αρχή να έχουν όλοι οι υποψήφιοι που διεκδικούν θέση σε μία σχολή να έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα.

Τα μαθήματα, όμως, που ορίστηκαν να διδάσκονται στην Γ Λυκείου και να εξετάζονται στις πανελλήνιες εξετάσεις σε συνδυασμό με τον ορισμό των Επιστημονικών Πεδίων (των ομάδων σχολών δηλαδή) φέρνουν το αδιέξοδο στο οποίο βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή και ζούμε αυτή την πρωτόγνωρη καθυστέρηση στην ανακοίνωση του νέου συστήματος πρόσβασης.

Ας δούμε ένα παράδειγμα: Αν αποφασιστεί για την εισαγωγή στο τμήμα Μαθηματικών να είναι εξεταστέο μάθημα η πληροφορική, όπως είναι λογικό, και για το τμήμα Φυσικών η χημεία, τότε όσοι εξετάζονται στην πληροφορική θα αποκλείονται από το τμήμα Φυσικών και όσοι εξετάζονται στη χημεία θα αποκλείονται από το τμήμα Μαθηματικών, προκειμένου να τηρηθεί η βασική αρχή του συστήματος εισαγωγής. Αυτό, όμως, είναι παράλογο, αφού πολλοί υποψήφιοι, εδώ και δεκαετίες, δηλώνουν και τα δύο τμήματα. Υπάρχουν και άλλα παραδείγματα με τα προβλήματα που δημιουργεί η ένταξη τμημάτων σε ένα μόνο επιστημονικό πεδίο, όπως τα τμήματα Ψυχολογίας και άλλα.

Οι λύσεις στο πρόβλημα είναι δύο:

1. Να υπάρχουν κοινές  σχολές σε περισσότερα από  ένα επιστημονικά πεδία ή

2. Όσοι υποψήφιοι επιθυμούν  να δηλώσουν σχολές δύο πεδίων  να εξετάζονται σε περισσότερα  μαθήματα, ώστε τελικά να έχουν  εξεταστεί στα μαθήματα που  απαιτούνται για την εισαγωγή  στις σχολές περισσότερων του  ενός πεδίων.

Η κάθε μία από αυτές τις λύσεις έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η εφαρμογή της πρώτης λύσης παραβιάζει τη βασική αρχή του νέου συστήματος και περιορίζει τις επιλογές των υποψηφίων. Η δεύτερη λύση απαιτεί επανασχεδιασμό των διδασκομένων μαθημάτων στη Γ Λυκείου και μπορεί να δημιουργήσει δυσλειτουργίες στα σχολεία, αφού θα διδάσκονται μαθήματα που κάποιοι θα τα δίνουν στις πανελλήνιες εξετάσεις και κάποιοι όχι, με αποτέλεσμα η διδασκαλία να είναι προβληματική.

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι δεν υπάρχει η "απόλυτη" λύση. Το θέμα θέλει μελέτη, σχεδιασμό, να εξεταστεί κάθε δυνατή περίπτωση και κάθε πιθανή δυσλειτουργία πριν την εφαρμογή του και όχι μετά, γιατί τότε θα είναι αργά και κάποια παιδιά, τα παιδιά μας, θα χαντακωθούν. Μην ξεχνάμε ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις σκοπό έχουν να συμπληρώσουν τις προβλεπόμενες θέσεις στις ανώτατες σχολές και δημιουργούν αποκλεισμούς, αφού είναι γνωστό ότι δεν εισάγονται όλοι. Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε πολύ προσεκτικοί για να μην αδικηθούν κάποια παιδιά.

Η προσφορότερη λύση, πιστεύω, είναι η αναβολή της εφαρμογής του νέου συστήματος εισαγωγής για ένα έως δύο χρόνια, μέχρι να μελετηθεί ένα νέο που θα είναι δίκαιο και δεν θα έχει παρενέργειες, που έχει εκ κατασκευής το νέο σύστημα και η καθυστέρηση στην ανακοίνωσή του απλά το επιβεβαιώνει. Μέχρι τότε μπορεί να εφαρμοστεί το υπάρχον με κάποιες μικροαλλαγές στην ύλη της Χημείας και των Λατινικών που δεν διδάχτηκαν τα παιδιά της φετινής Β Λυκείου. Ας μην ξεχνάμε ότι το ζητούμενο δεν είναι ένα νέο σύστημα εισαγωγής, αλλά ένα όσο πιο δίκαιο σύστημα γίνεται.

https://www.naftemporiki.gr/opinion/46985/as-to-schediasoume-sosta/